Tatu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Seorang pahlawan Iban dengan cacahan pelbagai bentuk pada lengan dan belakangnya.
Tatu harimau bintang di biseps

Tatu ialah tanda atau cacahan yang dibuat dengan memasukkan pigmen dakwat ke dalam kulit manusia atau haiwan. Cacahan sebegini pada manusia ialah bertujuan menghiasi tubuh pemakai, tetapi tatu pada haiwan selalunya digunakan untuk tujuan pengenalan.

Perbuatan bertatu diamalkan di seluruh dunia. Masyarakat Ainu, orang asli di Jepun memakai tatu muka. orang-orang Polinesia, sesetengah suku di Filipina, Borneo, Afrika, Amerika Utara dan Selatan, Mesoamerika, Eropah, Kemboja dan China turut memakai tatu. Walaupun sering dikaitkan dengan pantang larang, tatu terus diamalkan dalam dunia moden.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Kata tatu berasal dari bahasa Tahiti di mana ia bererti "menandakan sesuatu". Bahasa-bahasa Polinesia yang serumpun (di Samoa, Tonga dan sebagainya) turut mempunyai perkataan yang berbunyi hampir sama atau tepat dengan makna yang berpadanan (misalnya tatau yang merupakan akar kata bahasa Inggeris '"tattoo"[1][2]).

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Konsep pencacahan tubuh dalam kebudayaan dunia sudah lama didapati dan di seluruh pelusuk dunia. Menurut sejarah, cacahan tubuh sudah dilakukan sejak 3000 SM. Cacahan ditemukan untuk pertama kalinya pada sebuah mumia yang terdapat di Mesir, lalu kononnya difikirkan tersebar ke suku-suku di dunia, termasuk salah satunya suku Indian di Amerika Syarikat dan Polinesia di Asia, lalu berkembang ke seluruh suku-suku dunia salah satunya suku Dayak di Kalimantan.

Adat ini dikatakan mula menjadi masyhur dalam kalangan orang-orang Barat berikutan pelayaran Kapten James Cook ke kawasan Pasifik Selatan pada abad ke-18, di mana anak-anak kapal beliau dicacah oleh masyarakat peribumi di sana. Kegiatan ini mula diamalkan secara meluas dalam kalangan kelasi[3] namun lama kelamaan mula menjadi masyhur dalam kalangan orang kelas atasan temasuk kerabat diraja lewat tahun 1870-an,[4][5] perbuatan ini sendirinya menjadi suatu penanda pembahagian kelas sosial di Britain.[6]

Fungsi[sunting | sunting sumber]

Budaya[sunting | sunting sumber]

Tatu manusia bisa dibuat sebagai suatu simbol atau penanda yang memberikan suatu kebanggaan dan keberanian tersendiri bagi si empunya. Ia juga dipercayai berperanan sebagai simbol keuntungan, status sosial, kecantikan, kedewasaan, dan harga diri.

Pengenalpastian[sunting | sunting sumber]

Pencacahan dipaksa ada dilaksanakan di banyak tempat dan zaman. Ia dilakukan baik pada penjenayah sebagai menandakan kesalahan tertentu mahupun hamba abdi di tamadun China seawal Dinasti Zhou; gladiator dan hamba abdi di Empayar Rom turut diperilakukan sebegini.[7] Ia turut dilakukan ketika penahanan masyarakat tertentu dalam Holokus sewaktu pemerintahan Nazi di Jerman - amalan ini diperkenalkan pihak SS di Auschwitz[8] di mana nombor siri pengenalan ken tahanan dicacah pada banduan bersertakan simbol khas: orang Yahudi dipakaikan segitiga manakala orang Roma dipakaikan huruf Z (Zigeuner - "Gypsy").

Cara pentatuan ini turut dipakaikan ahli patologi forensik pada mayat yang dibakar, membusuk atau dipotong-potong memandangkan penandaan sebegini tidak akan disingkirkan baik dari mayat manhupun persekitaran luar.[9]

Teknik pembuatan[sunting | sunting sumber]

Ada pelbagai cara dalam pembuatan tatu. Ada yang menggunakan tulang binatang sebagai jarum seperti yang dapat dijumpai pada orang-orang Eskimo, suku Dayak dengan duri pohon jeruk, dan ada pula yang menggunakan tembaga panas untuk mencetak gambar naga di kulit seperti yang dapat ditemui di Tiongkok. Bukannya tidak sakit dalam proses membuat tatu. Sebenarnya rasa sakit pasti dialami ketika membuat tatu di tubuh, namun karena nilai yang tinggi dari tatu, dan harga diri yang didapatkan, maka rasa sakit itu tidak dianggap masalah.

Ada berbagai jenis dan ragam bentuk tatu, tergantung dengan apa yang dipercaya oleh suku-suku bersangkutan, dan di setiap daerah umumnya memiliki persepsi yang berbeda-beda tentang tatu, meski pada prinsipnya hampir sama.

Risiko kesihatan[sunting | sunting sumber]

Sudut pandang mengikut agama[sunting | sunting sumber]

Islam[sunting | sunting sumber]

Bertatu diharamkan dalam Islam[10] berdasarkan hadis-hadis sahih yang menyatakan perlakuan ia.

Judaisme[sunting | sunting sumber]

Bab 19 dalam Kitab Imamat (Leviticus) menyatakan pengharaman bertatu dalam kalangan penganut agama tersebut, namun kebanyakan mereka melihat firman ini lebih ditujukan kepada orang Yahudi itu sendiri - yakni Bani Israel - dan tidak kepada bangsa-bangsa lain. Rabai-rabai sendiri berselisih fahaman mengenai sejauh mana tahap pengharaman ini dilaksanakan.[11]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ https://cpb-us-west-2-juc1ugur1qwqqqo4.stackpathdns.com/hawksites.newpaltz.edu/dist/1/2245/files/2018/01/Yuen-Thompson_Heavily-Tattooed-Women-1cyuu89.pdf
  2. ^ Meaning of Tatau 1, Pasefika Design
  3. ^ "The reason why sailors tattoo themselves has often been asked". The Times. London. 30 Januari 1873. m/s. 10. Some days after a shipwreck divers recovered the bodies. Most were unrecognisable, but that of a crew member was readily identified by his tattoos ("...kadangkalanya mayat-mayat akan ditemui dalam bangkai kapal yang tenggelam. Kebanyakan daripada mayat ini tidak dapat dikenalpasti namun seseorang anak kapal bisa dikenalpasti melalui tatunya...")
  4. ^ "tattoo". The Hutchinson Unabridged Encyclopedia with Atlas and Weather guide (ed. Credo Reference. Web.). Helicon. 2010.
  5. ^ Broadwell, Albert H. (27 Januari 1900). "Sporting pictures on the human skin". Country Life. - rencana menggabarkan kerja pencacah tatu: "Sutherland Macdonald". Diarkibkan daripada yang asal pada 3 November 2013. refers to his clientele including "members of our Royal Family, among them H.R.H. the Duke of York, H.I.M. the Czarevitch, and Imperial and Royal members of Russian, German and Spanish courts...."
  6. ^ In 1969 the House of Lords debated a bill to ban the tattooing of minors, on grounds it had become "trendy" with the young in recent years but was associated with crime, 40 per cent of young criminals having tattoos. Lord Teynham and the Marquess of Aberdeen and Temair however rose to object that they had been tattooed as youngsters, with no ill effects. The Times (London), 29 April 1969, p. 4: "Saving young from embarrassing tattoos".
  7. ^ "Marking Slaves". www.archaeology.org. Dicapai pada 15 June 2015.
  8. ^ https://www.ushmm.org/wlc/en/article.php?ModuleId=10007056
  9. ^ Khunger, Niti; Molpariya, Anupama; Khunger, Arjun (2015). "Complications of Tattoos and Tattoo Removal: Stop and Think Before you ink". Journal of Cutaneous and Aesthetic Surgery. 8 (1): 30–36. doi:10.4103/0974-2077.155072. ISSN 0974-2077. PMC 4411590. PMID 25949020.
  10. ^ Ruling of Tattoos in Islam
  11. ^ Moffic, Rabbi Evan. "Can Jews Have Tattoos?". Huffpost. Dicapai pada 17 August 2018.

Sumber lain[sunting | sunting sumber]

  • Pogadaev, Victor. "Tatu okhotnikov za golovami" (Tatoo of the Headhunters) - in: "Vostochnaya Kollektsiya" (Oriental Collection), Moscow: Russian State Library, N 3 (June-Aug.) 2003, p. 150-155

Pautan luar[sunting | sunting sumber]