Pergi ke kandungan

Pengguna:Enperfectify World/Kotak pasir/Laman Utama

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lokasi serangan di Paris

Pada petang 13 November 2015, satu siri tembakan rambang yang disasarkan terhadap orang ramai dan serangan berani mati berlaku di Paris dan Saint-Denis, Perancis. Bermula pada 21:16 CET, tiga letupan berasingan dan enam tembakan besar-besaran berlaku, termasuk pengeboman berhampiran Stade de France di pinggir bandar utara Saint-Denis.

130 orang disahkan terbunuh, termasuk 129 orang di dalam teater. Polis Perancis melaporkan bahawa dua pengebom berani mati mungkin terlibat serangan ini.

Dalam siaran rasmi pukul 23:58 CET, Presiden Perancis François Hollande mengumumkan keadaan darurat, penutupan sempadan dan berkabung di seluruh Perancis selama tiga hari.

Asid hipobromus
Asid hipobromus
  • "... bahawa HBrO adalah asid lemah dan tidak stabil yang digunakan dalam ubat penyahjangkitan?"
  • "... bahawa kes pembunuhan Maarof Zakaria pada tahun 1947 masih misteri sehingga kini?"
  • "... bahawa Mexico mempunyai dua tarikh kemerdekaan?"
  • "... bahawa istilah Darwinisme tidak lagi digunapakai dalam teori evolusi genetik moden?"
  • "... bahawa kasus tatabahasa tidak begitu ketara dalam bahasa Melayu mahupun Inggeris?"

8 Jun: Hari Lautan Sedunia

Gunung berapi Laki

Hari-hari sebelum: 7 Jun6 Jun5 Jun

Wikipedia bahasa Melayu telah dimulakan pada 26 Oktober 2002 dan kini kami mempunyai 377,539 buah rencana. Wikipedia juga tersedia dalam lebih dari 280 bahasa di dunia, beberapa yang terbesar adalah sebagai berikut:

Wikipedia bahasa Melayu disediakan secara percuma oleh Wikimedia Foundation, sebuah organisasi bukan bermotif keuntungan yang juga mengendalikan beberapa projek pelbagai bahasa yang lain: