12 Storeys

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Filem 12 Storeys
PengarahEric Khoo
Dihasilkan olehZhao Wei Films
DibintangiJack Neo, Koh Boon Pin, Chuan Yi Fong, Lum May Yee, Lucilla Teoh, Ritz Lim
Diedarkan olehGolden Village Pictures
Tarikh tayangan
1997
Masa tayangan
105 minit
NegaraSingapura Singapura
BahasaBahasa Inggeris, Bahasa Mandarin
BajetRM
Pecah panggungRM

Filem 12 Storeysmerupakan sebuah filem drama yang diarahkan oleh Eric Khoo dan dibintangi oleh Jack Neo, Koh Boon Pin, Chuan Yi Fong, Lum May Yee, Lucilla Teoh, Ritz Lim. Filem ini merupakan sebuah filem bercorak drama. Filem ini telah ditayangkan kepada umum pada 1997.

Filem ini menggunakan bahasa Inggeris, Mandarin dan tayangannya memakan masa selama 105 minit.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Filem ini menggambarkan satu hari di blok HDB flat kediaman di Singapura dengan semua tindakan yang berlaku dalam tempoh 24 jam. Pada dasarnya terdapat tiga jalan cerita utama.

Pengantin perempuan China: Ah Gu (Jack Neo), seorang lelaki pertengahan umur telah membawa pulang seorang isteri cantik dari China (Quan Yifeng), tetapi dia terpaksa menangani harapannya yang terlalu tinggi, dan dengan itu meningkatkan rasa tertekan dan kekecewaan dengan kehidupan di Singapura .

San San: San San (Lucilla Teoh) tinggal bersendirian dengan hanya bunuh diri dalam fikirannya. Pertemuan dengan anak perempuan bekas majikan ibunya, Rachel (Neo Swee Lin) bertindak sebagai pencetus untuk kesedihan.

Penjaga Adik: Dengan ibu bapa pergi, saudara lelaki sulung Meng (Koh Boon Pin) yang tegas tetapi sombong, mengambil peluang untuk mengawal adiknya yang suka memberontak, Trixie (Lum May Yee) dan adiknya Tee (Roderick Lim). Minat berterusan Meng dalam kehidupan peribadi Trixie pada mulanya membawa kepada soal siasat, kemudian berhujah, dan akhirnya sesuatu yang jauh lebih meletup.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Para pelakon yang berlakon di dalam filem ini termasuk Jack Neo, Koh Boon Pin, Chuan Yi Fong, Lum May Yee, Lucilla Teoh, Ritz Lim

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Filem 12 Storeys ini , yang masa tayangannya sepanjang 105 minit ini dihasilkan oleh Zhao Wei Films, dan syarikat pengedarnya adalah Golden Village Pictures.

Keluaran dan sambutan[sunting | sunting sumber]

Tayangan[sunting | sunting sumber]

Filem terbitan Zhao Wei Films ini dihasilkan untuk tayangan umum dalam format 35mm dan syarikat pengedarnya adalah Golden Village Pictures.

Ulasan[sunting | sunting sumber]

Runut bunyi[sunting | sunting sumber]

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]


Pautan luar[sunting | sunting sumber]