A&W Root Beer

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
A&W Root Beer
JenisRutbir
PengeluarKeurig Dr Pepper (Amerika Syarikat, Seluruh dunia)
A&W Canada, The Coca-Cola Company (Kanada)
Diperkenalkan1919; 105 tahun yang lalu (1919)
Produk berkaitanBarq's, Mug Root Beer, Dad's Root Beer, Hires Root Beer, A&W Cream Soda

A&W Root Beer ialah jenama rutbir yang terdapat terutamanya di Amerika Syarikat dan Kanada yang ditubuhkan pada tahun 1919 oleh Roy W. Allen.[1] Ketika Allen bekerjasama dengan Frank Wright pada tahun 1922, rakan kongsi itu menggabungkan akronim mereka untuk mencipta jenama A&W dan mengilhami rangkaian restoran, yang juga didirikan pada tahun itu. Pada asalnya, minuman A&W Root Beer dijual dengan harga lima sen.[2]

Di luar Kanada, hak untuk jenama A&W dimiliki oleh Keurig Dr Pepper, yang seterusnya melesenkan jenama tersebut ke rangkaian restoran yang berpusat di AS. Produk A&W diedarkan melalui pelbagai pembotol AS. A&W Food Services of Canada, yang bebas daripada Keurig Dr Pepper dan rantai AS, bertanggungjawab untuk restoran dan pemasaran produk bir akar di dalam negara,[3] dengan produk runcit yang dibotolkan dan diedarkan oleh Syarikat Coca-Cola. Varian AS juga dijual sebagai minuman import di Asia Tenggara dan Itali (di mana A&W mempunyai restoran), serta di Australia, Chile dan negara-negara lain.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-01-14. Dicapai pada 2007-12-22.CS1 maint: archived copy as title (link)
  2. ^ Our Brands – Keurig Dr Pepper
  3. ^ A&W Revenue Royalties Income Fund. "About A&W Food Services of Canada Inc". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-06. Dicapai pada 2011-02-23.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]