Abdul Razak Mohaideen

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari A. Razak Mohaideen)
Prof. Madya Dato' Dr.

A. Razak Mohaideen

Kelahiran
Abdul Razak bin Mohaideen

(1965-01-22) 22 Januari 1965 (umur 59)
PendidikanSarjana Sastera dalam Televisyen dan Filem Cereka
Ijazah Sarjana Muda Kewartawanan
Pusat pendidikanUniversiti Sheffield Hallam
PekerjaanPengarah, jururunding skrip, penulis, penerbit
Tahun aktif1997–kini
PasanganDatin Nazeera Ahmad Bazari (k. 1996)
Anak-anak2
Saudara

Prof. Madya Dato' Dr. A. Razak Mohaideen (lahir 22 Januari 1965)[Nota 1] merupakan seorang pengarah, jururunding skrip, dan penulis Malaysia. Beliau terkenal menerusi hasil kerjanya yang mendapat sambutan di pawagam seperti Gemerlapan, Anak Mami The Movie, Jutawan Fakir, Bujang Senang, Otai, Duyung dan Sifu & Tongga.

Dua adiknya, Abdul Latiff dan Abdul Shukor, turut melibatkan diri dalam bidang perfileman. Beliau juga merupakan pengasas dan pemlik syarikat penerbitan filem Malaysia, LineClear Motion Pictures. Beliau kini memegang jawatan sebagai Dekan Fakulti Filem Teater dan Animasi di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kampus Puncak Perdana, Shah Alam, Selangor.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Beliau dilahirkan di Bukit Gelugor, Pulau Pinang pada 22 Januari 1965. Mohaideen memperolehi Ijazah Sarjana Seni dalam Filem dan Televisyen Fiksyen dari Universiti Sheffield Hallam, United Kingdom pada tahun 1997. Selepas mendapat Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Kewartawanan, Mohaideen bekerja sebagai penulis skrip sebelum berpindah ke mengarah. Beliau memulakan kerjaya sebagai pengarah filem Gemerlapan.

Kerjaya filem[sunting | sunting sumber]

Beberapa filemnya terdahulu telah kembali mencuri perhatian penonton. Ini termasuk Raya Tak Jadi dan 'Bujang Telajak'. Menurut sumber, beberapa filem yang akan datang seterusnya mungkin akan menutup mulut pengkritiknya. Paparan gaya yang berbeza yang boleh dilihat dalam Duyung dan Cinta U-Turn mungkin akan dihargai. Penerbit eksekutif filem ini, Encik Abdul Latiff Mohaideen, yakin bahawa ia akan menjadi satu perkara masa sebelum Prof Razak dan Lineclear Motion Pictures Sdn Bhd sebelum kedua-duanya akan mendapat pengiktirafan antarabangsa. Cinta U-Turn adalah usaha sama antara Lineclear Motion Pictures dan Pyramid Shamira (sebuah syarikat yang ditubuhkan di India yang memberi tumpuan kepada filem dan pengedaran.) Encik Latiff berkata, "Ia hanya menunggu masa sebelum kita cerita kejayaan dalam peringkat antarabangsa, Insya Allah".

Siri filem Anak Mami[sunting | sunting sumber]

Filem arahan Mohaideen yang pertama Anak Mami The Movie sebenarnya di bawah Grand Brilliance yang melanda RM 3.8 juta di box office. Ini kemudiannya diikuti dengan Anak Mami Kembali, di bawah MIG Beats.[1]

Duyung[sunting | sunting sumber]

Duyung adalah sebuah filem komedi fantasi Malaysia yang dikeluarkan pada 6 Mac 2008. Filem ini diarahkan oleh A. Razak Mohaideen dan diterbitkan oleh KRU Films (kini dikenali sebagai KRU Studios) dengan kerjasama Grand Brilliance Sdn Bhd dan Line Clear Motion Pictures. Ia dibintangi Saiful Apek sebagai lelaki yang baik hati yang berhadapan dengan ikan duyung yang dilakonkan oleh Maya Karin.

Bujang Telajak[sunting | sunting sumber]

Bujang Telajak adalah filem komedi Malaysia mengenai tiga rakan-rakan rapat, Saiful, Nabil dan Johan yang jatuh cinta dan bersaing antara satu sama lain untuk merebut perhatian seorang gadis bernama Puteri.

Karya tambahan[sunting | sunting sumber]

Filem pertama Mohaideen selepas meninggalkan MMP, Bujang Senang merupakan satu kejayaan komersial yang dihasilkan oleh Lineclear Motion Pictures Sdn Bhd membuat lebih RM 3 juta di box office Malaysia. Ini jelas menunjukkan bahawa karya-karya beliau bercakap bagi beliau dan beliau tidak bergantung pada semua untuk MMP. Ia agak yang bertentangan sebenarnya. Agak apabila melancarkan Bujang Senang, Mohaideen mengarahkan satu lagi hit box office bertajuk Nana Tanjung yang mengumpul RM 3.1 juta di box office Malaysia. Kedua-dua Box Office Hits selepas meninggalkan MMP untuk membuktikan reputasi Mohaideen sebagai Pengarah Filem Pecah Panggung dalam konteks Malaysia yang filemnya masih menyentuh hati ramai penonton Malaysia. Ini adalah contoh klasik Sentuhan Midas sendiri. Mohaideen mewujudkan titik tip sendiri dan semua filem itu mendapat sambutan penonton tempatan Malaysia seperti wabak. Mohaideen adalah Pengarah Malaysia pertama yang semula membuat kerja-kerja untuk filem Thai. Cinta Kolestrol telah dibikin semula dan dijadikan versi Thai sebagai Kolestrol Teerak dan menjadi hit di Thailand. Projek terkini beliau, filem aksi antarabangsa bertajuk Dead End, adalah usaha sama antara MySiam Ventures Sdn Bhd dan Prime Film International Co. Ltd., dengan kerjasama filem studio Thai In Dream Production / Pechpanna Productions.[1]

Beliau telah membuat lebih daripada tiga puluh filem-filem di pasaran Malaysia. Beliau memenangi Anugerah Khas Juri untuk Menggambarkan Kebudayaan Komuniti Sosial dan merupakan Penerbit salah satu daripada Filem Pendek Terbaik di Anugerah Filem Pendek RTM 2007. Pada tahun 2011, beliau telah dianugerahkan Anugerah Akademik Negara (Kreatif) dan menerima Malaysian Book of Records untuk mengarahkan beberapa sebahagian besar filem oleh seorang ahli akademik.

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Beliau berkahwin dengan Nazeera Ahmed Bazari dan mempunyai dua orang anak, Batrisyia Abdul Razak dan Aniq Aqil Abdul Razak yang lahir pada tahun yang sama pada tahun 1997.

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Filem[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Dikreditkan sebagai Catatan
Pengarah Penulis
1997 Gemerlapan Ya Ya Filem arahan pertama
2002 Anak Mami The Movie Ya Ya
Mami Jarum Ya Ya
2003 Mistik Ya Ya
Mami Jarum Junior Ya Ya
Cinta Kolestrol Ya Ya
Jutawan Fakir Ya Ya
2004 Kuliah Cinta Ya Ya
Hingga Hujung Nyawa Ya Ya
7 Perhentian Ya Ya
I Know What You Did Last Raya Ya Tidak
Tangkai Jering Ya Ya
2005 Potret Mistik Ya Ya
Cinta Fotokopi Ya Ya
Lady Boss Ya Ya
Anak Mami Kembali[1] Ya Ya
2006 Main-Main Cinta Ya Ya
Bujang Senang[2] Ya Ya
Nana Tanjung Ya Ya
2007 Otai Ya Ya
Nana Tanjung 2 Ya Ya
2008 Duyung Ya Tidak
Cinta U-Turn Ya Ya
2009 Sifu & Tongga Ya Ya
Rasukan Ablasa Ya Ya
Skrip 7707 Ya Ya
2010 2 Hati, Satu Jiwa Ya Tidak Juga sebagai penerbit
4 Madu Ya Ya
2011 Ratu The Movie Ya Ya
Raya Tak Jadi Ya Ya
2012 Bujang Terlajak Ya Ya
Ngorat Ya Tidak
2014 Mana Mau Lari Ya Ya
2015 Chowrasta Ya Ya
2016 Anak Mami Nasi Kandaq Ya Ya
Muluk Dan Konco: Hero Malaya Ya Ya
2017 Soulmate Hingga Jannah Ya Ya
2018 Badang Ya Ya Juga sebagai penerbit
2020 Syif Malam Raya Ya Ya
2021 Selamat Hari X Jadi Ya Ya
Rumah Madu Ku Berhantu Ya Tidak
2022 Hantu Tenggek Ya Tidak
2023 Sumpahan Malam Raya Ya Tidak
Mami Jarum Kembali Ya Tidak

Drama[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Dikreditkan sebagai Saluran TV
Pengarah Penulis
2008 Anak Mami Ya Ya TV9

Telefilem[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Dikreditkan sebagai Saluran TV
Pengarah Penulis
2007 Sangga Saadah Ya Ya TV3
2023 Raya Heist Ya Tidak Tonton

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Darjah Setia Pangkuan Negeri (DSPN) - Dato'

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Beliau berkongsi tarikh lahir dengan pelakon Amerika Syarikat, Diane Lane.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Shariman, Meor. "The heroic 10". Malay Mail. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-07-20. Dicapai pada 2006-12-14.
  2. ^ "Bujang Senang". CinemaOnline.com. Dicapai pada 2006-12-14.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]