ABS-CBN

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari ABS-CBN (rangkaian TV))
ABS-CBN
JenisRangkaian penyiaran televisyen dan media baru
PenjenamaanThe Kapamilya Network[nota 1]
KetersediaanSeluruh negara
Ditubuhkan23 Oktober 1953; 70 tahun yang lalu (1953-10-23)
oleh James Lindenberg
Antonio Quirino
Eugenio Lopez, Sr.
Fernando Lopez
SloganIn the Service of the Filipino (Melayu: Di dalam Perkhidmatan bagi Rakyat Filipina)
Kapamilya Forever (slogan semasa penutupan)
37.58% (Nielsen National Urban TAM Januari–Ogos 2016)[1]
Ibu pejabatABS-CBN Broadcasting Center, Sgt. Esguerra Avenue, Diliman, Quezon City, Filipina
PemilikABS-CBN Corporation
Orang penting
Carlo Katigbak (Presiden dan CEO)
Cory Vidanes (Ketua pegawai operasi penyiaran)
Charo Santos-Concio (Ketua pegawai kandungan)
Laurenti Dyogi (Ketua Bahagian Penerbitan TV)
Tarikh pelancaran
Dibubarkan
Nama lama
Alto Broadcasting System (ABS)
Chronicle Broadcasting Network (CBN)
Format gambar
1080i (HDTV)
(diturunkan kepada 480i untuk suapan SDTV)
Rangkaian kembar
ABS-CBN Sports+Action
Rangkaian antarabangsa
The Filipino Channel
Laman sesawang
www.abs-cbn.com
DigantikanBBC-2 (undang-undang tentera)
Digantikan olehInterim:

ABS-CBN (singkatan bagi nama lama rangkaian, Alto Broadcasting System - Chronicle Broadcasting Network) merupakan rangkaian televisyen komersial dan media baru Filipina yang dimiliki oleh ABS-CBN Corporation, sebuah syarikat di bawah Kumpulan Lopez. Rangkaian ini beribu pejabat di ABS-CBN Broadcasting Center di Quezon City, dengan pejabat tambahan dan kemudahan penerbitan di 25 bandar-bandar utama termasuk Iloilo, Cebu dan Davao. ABS-CBN secara rasmi telah dirujuk sebagai The Kapamilya Network (Rangkaian Kapamilya).[nota 1] Ia pada asalnya diperkenalkan pada tahun 1999 dan diperkenalkan secara rasmi pada 2003 sempena ulang tahun ke-50 televisyen Filipina. Ia merupakan rangkaian televisyen terbesar di negara ini dari segi pendapatan, aset, dan liputan antarabangsa.

ABS-CBN ialah penyiar televisyen tertua di Asia Tenggara dan salah satu penyiar televisyen komersial tertua di Asia. Ia juga merupakan rangkaian televisyen terkemuka di Filipina dengan hasil pendapatan pengiklanan 21.2 bilion peso bagi tahun fiskal siaran televisyen pertama 2015. [2][3][4][5][6] Siaran televisyen ABS-CBN yang pertama pada 23 Oktober 1953 sebagai Alto Broadcasting System (ABS) menerusi DZAQ-TV, hanya 3 bulan selepas siaran pertama Jepun Nippon Television. Ia juga merupakan rangkaian televisyen pertama di Asia Tenggara yang disiarkan dalam warna, rangkaian televisyen pertama di Filipina secara rasmi melancarkan perkhidmatan televisyen terestrial digital, dan rangkaian televisyen siaran pertama di Filipina secara rasmi dilancarkan dalam definisi tinggi.

Stesen televisyen perdana ABS-CBN ialah DWWX-TV (ABS-CBN TV-2 Manila). Rangkaian ini beroperasi di seluruh kepulauan Filipina menerusi bahagian serantau ABS-CBN yang mengendalikan 80 stesen televisyen.[2][7] Rancangannya juga disediakan di luar Filipina melalui saluran televisyen langganan global The Filipino Channel (TFC) yang kini boleh didapati di lebih tiga juta isi rumah membayar seluruh dunia serta terestrial di Guam melalui KEQI-LP. Sejak 2011, rangkaian ini telah diuji siaran untuk televisyen terestrial digital menggunakan piawaian Jepun ISDB-T di kawasan terpilih di Filipina. Pada 3 Oktober 2015, ABS-CBN mula disiarkan dalam definisi tinggi melalui penyedia televisyen kabel terus ke rumah pilih dan kemudian di televisyen satelit terus ke rumah.

Rangkaian itu telah diberikan surat pemberhentian oleh Suruhanjaya Telekomunikasi Kebangsaan (NTC) pada 5 Mei 2020 setelah NTC enggan memperbaharui lesen penyiaran ABS-CBN pada awal Februari 2020. Setelah menemui kontroversi dan protes orang ramai mengenai penolakan awal NTC, ABS-CBN pada mulanya dibenarkan beroperasi di bawah lesen sementara, dengan sokongan kedua-dua senat dan kongres. Penyelidikan oleh pelbagai pejabat kerajaan menunjukkan bahawa syarikat itu tidak mempunyai kekurangan atau masalah. Terdapat tuduhan bahawa penolakan NTC atas pembaharuan lesen penyiaran ialah berdasarkan liputan berita kritikal rangkaian terhadap pentadbiran Presiden Rodrigo Duterte. Lesen penyiaran itu tamat pada 4 Mei 2020, dan sehari kemudian, ABS-CBN secara rasmi menamatkan siarannya.[8][9] Ini merupakan kali kedua rangkaian tersebut menamatkan siaran sejak pengisytiharan undang-undang tentera oleh Bekas Presiden Ferdinand Marcos pada 23 September 1972.[10][11] Pada 10 Julai 2020, Jawatankusa Dewan Perwakilan Rakyat menolak pembaharuan francais penyiaran ABS-CBN.[12][13] Akibatnya, rangkaian itu menamatkan kebanyakan operasi perniagaannya dan memberhentikan pekerjanya pada 31 Ogos 2020.[14] Kapamilya Channel kemudian telah diwujudkan sebagai penggantian untuk rangkaian terestrial utama yang boleh ditonton menerusi kabel, satelit dan dalam talian. Pada 10 Oktober 2020, A2Z Saluran 11 telah dilancarkan sebagai ruang saluran terestrial sementara rangkaian di mana ia merupakan perjanjian blok siaran antara ABS-CBN Corporation dan ZOE Broadcasting Network.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Tahun terawal[sunting | sunting sumber]

James Lindenberg, jurutera Amerika Syarikat dan pemilik Bolinao Electronics Corporation (BEC), ialah individu pertama untuk memohon lesen daripada Kongres Filipina bagi menubuhkan sebuah stesen televisyen pada tahun 1949. Permohonan beliau telah diluluskan pada 14 Jun 1950, di bawah Akta Republik 511. Berikutan kawalan import yang ketat dan kekurangan bahan-bahan mentah yang diperlukan untuk membuka stesen TV di Filipina pada pertengahan abad ke-20, Lindenberg beralih kepada penyiaran radio sebaliknya.[15]

Hakim Antonio Quirino, adik bekas Presiden Filipina Elpidio Quirino, juga mencuba untuk memohon lesen kepada Kongres, tetapi ditolak. Beliau kemudiannya membeli saham dari BEC dan seterusnya mendapat saham yang mengawal untuk menukar nama syarikat itu daripada BEC kepada Alto Broadcasting System (ABS).

DZAQ-TV memulakan operasi televisyen komersial pada 23 Oktober 1953; stesen televisyen komersial berlesen penuh pertama di Filipina. Rancangan pertama ke udara ialah pihak taman di kediaman Quirino di Sitio Alto, San Juan. Selepas siaran perdana, stesen yang sejajar jadual empat jam sehari, 6-10 pada waktu malam.

Pada tahun 1955, pemilik Manila Chronicle Eugenio Lopez, Sr. dan bekas Naib Presiden Fernando Lopez, memperoleh francais radio-TV dari Kongres dan segera menubuhkan Chronicle Broadcasting Network (CBN) pada tahun 1956. Pada 24 Februari 1957 Lopez menjemput Hakim Quirino ke rumah beliau untuk sarapan pagi dan ABS telah dibeli di bawah kontrak bertulis pada pelapis meja. Nama korporat telah kembali kepada Bolinao Electronics Corporation serta-merta selepas pembelian ABS.[16][17]

Dengan penubuhan DZXL-TV 9 dari CBN pada tahun 1956, saudara-saudara Lopez mengawal kedua-dua saluran televisyen di Nusantara, memuncak dalam gelombang pertama pengembangan. Monopoli dalam televisyen dipatahkan pada tahun 1961, apabila DZBB-TV7 ditubuhkan oleh Republic Broadcasting System (kini GMA Network, Inc.) (RBS), yang dimiliki oleh Robert Stewart, pada tahun yang sama ia melancarkan stesen televisyen wilayah pertama negara serantau dan di Bandar Cebu pada 24 Julai.

Pada tahun 1966, ABS-CBN menjadi rangkaian TV pertama untuk menyiarkan rancangan tertentu dalam siaran berwarna dengan menggunakan standard NTSC Amerika dan pada tahun 1967, syarikat itu dinamakan semula sebagai ABS-CBN Broadcasting Corporation. Syarikat ini menjadi penggabungan rasmi kedua-dua stesen DZAQ-TV 3 (ABS) dan DZXL-TV 9 (CBN).

Menjelang 18 Disember 1968, ABS-CBN membuka kompleks Pusat Penyiaran terkini di Bohol Avenue, Quezon City. Ia merupakan antara kemudahan penyiaran yang paling maju seumpamanya di Asia. siaran warna penuh bermula pada 1971 (8 jam sehari) di ABS-CBN 2 dengan adanya lebih set televisyen warna di sekitar Manila dan majlis perbandaran kejiranan dan bandar-bandar.

Pada tahun 1969, DZAQ-TV dipindahkan ke saluran 2 (yang kekal sebagai kedudukan frekuensi semasa stesen utama di Metro Manila), manakala stesen kembarnya DZXL-TV dipindahkan ke saluran 4. Pelarasan frekuensi ini telah dilakukan untuk memberi ruang kepada Kanlaon Broadcasting System (kini Radio Philippines Network) untuk menduduki frekuensi saluran 9.

Era undang-undang tentera[sunting | sunting sumber]

ABS-CBN Broadcasting Center di Diliman, Quezon City, ibu pejabat ABS-CBN.

Apabila Presiden Ferdinand Marcos mengisytiharkan undang-undang tentera pada tahun 1972, stesen itu terpaksa ditutup. Syarikat ini telah dirampas daripada saudara Lopez dan Pusat Penyiaran yang baru dibina menjadi rumah stesen TV negara yang dikendalikan Banahaw Broadcasting Corporation (BBC Channel 2, dengan isyarat panggilan ditukar kepada DWWX-TV), televisyen pemerintah (GTV Channel 4, dengan panggilan tanda yang ditukar kepada DWGT-TV dan kemudiannya dinamakan MBS-4), Kanlaon Broadcasting System (KBS Channel 9) dan Intercontinental Broadcasting Corporation (IBC Channel 13).

Penubuhan semula[sunting | sunting sumber]

Hibernasi panjang stesen berakhir pada Februari 1986. Apabila pemberontakan EDSA meletus pada tahun 80-an, dan cengkaman kuasa lemah Marcos, reformis dalam tentera menegaskan rangkaian penyiaran itu akan menjadi aset penting untuk kemenangan. Oleh itu, pada jam 10:00, 24 Februari, mereka menyerang dan mengambil ABS-CBN Broadcasting Center yang ketika itu rumah MBS-4.

Apabila rejim Marcos digulingkan, rangkaian itu telah diasingkan dan mengembalikan Saluran 2 kepada keluarga Lopez tetapi bukan Saluran 4. Pada 14 September 1986, ABS-CBN kembali ke udara, penyiaran dari apa yang digunakan untuk menjadi garaj utama mereka di Pusat Penyiaran dalam hari pra-Undang-undang tentera. Rangkaian ini terpaksa berkongsi ruang di dalam bangunan itu dengan stesen TV kerajaan Channel 4. Pada masa itu, wang telah berkurangan manakala sumber-sumber terhad; pejabat telah digunakan sebagai bilik persalinan dan peralatan lain seperti kerusi, meja dan telefon berkurangan.

Pada akhir 1986, rangkaian itu telah melonjak naik ke kedudukan terakhir di kalangan lima stesen di Filipina dan mengalami kerugian besar. Eugenio "Geny" Lopez Jr. pada awal 1987 membawa dalam jagoan dan veteran ABS-CBN Freddie Garcia, kemudian bekerja untuk GMA Network, dan mengambilnya bekerja.

Enam bulan kemudian pada 1 Mac, 1987, Channel 2 dilancarkan semula dengan muzikal khas secara langsung, "The Star Network: Ang Pagbabalik Ng Bituin" (The Return of the Star). Pada tahun 1988, ABS-CBN telah mengungguli penilaian Mega Manila, kedudukan yang dipegang selama 16 tahun.

Kemudian pada tahun itu, stesen ini melancarkan program satelit domestik di seluruh negara dan menjelang 1994, mengembangkan operasinya di seluruh dunia. Pada 30 Mac 1995, Akta Republik No. 7966 yang ditandatangani oleh Presiden Fidel Ramos meluluskan permohonan pembaharuan lesen penyiaran untuk ABS-CBN buat kali kedua.[18] Pada tahun 1999, Channel 2 dilancarkan di Millennium Transmitter 120-kilowatt, menyebabkan kualiti isyarat yang lebih baik di seluruh Mega Manila.

2000-an dan 2010-an[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2005, ABS-CBN menaik taraf pemancar ke kapasiti yang sangat tinggi 346,2 kilowatt terhasil pada isyarat yang lebih jelas di Metro Manila.

Semasa pilihan raya presiden Filipina 2010 yang bersejarah, sebagai tindak balas kepada automasi pertama pilihan raya di negara ini, ABS-CBN menggunakan teknologi dari Orad Hi Tech Systems Ltd. yang menggunakan prinsip-prinsip realiti diperkukuhkan.[19] Teknologi ini menggunakan masa nyata sistem pemprosesan imej untuk siaran langsung imej janaan komputer 3D terhadap satu set sebenar atau latar belakang. ABS-CBN juga menggunakan apa yang mungkin paparan skrin sentuh yang terbesar yang akan digunakan dalam rancangan televisyen Filipina. Satu set baru dikenali sebagai bilik "WAR" (Wireless Audience Response) telah direka khas untuk liputan pilihan raya tersebut.[20] Liputan ABS-CBN menjadi bahagian sohor kini topik ketiga di seluruh dunia di laman rangkaian sosial Twitter.[21][22]

Pada tahun 2016, bersamaan dengan pilihan raya presiden, ABS-CBN melancarkan perkhidmatan penyiaran 24-jam secara rasmi, bermula dengan liputan maraton Halalan 2016.

Pada tahun 2018, ABS CBN memenangi 30 anugerah semasa Anugerah Gawad Tanglaw ke-16 dan juga memenangi 34 anugerah semasa Anugerah Bintang 32 untuk televisyen untuk rancangan TV dan personaliti mereka yang baik.[23][24]

Pada Disember tahun yang sama, ABS-CBN merasmikan kompleks studio tahap bunyi terkini yang dipanggil Horizon IT Park yang terletak di San Jose del Monte, Bulacan yang setara dengan standard Hollywood. Tahap 1 projek itu termasuk dua peringkat bunyi pertama yang masing-masing bersaiz 1,500 meter persegi, dengan peringkat pertama dinamakan untuk pengerusi emeritus, Eugenio "Gabby" Lopez III yang memvisikan studio baru, The EL3 Stage. Kompleks ini juga termasuk lot belakang, kemudahan penerbitan dan pasca penerbitan, dan pejabat. Studio-studio ini akan digunakan untuk teleserye yang akan datang The Faithful Wife dan akan memulakan penerbitan pada suku ke-2 2019.[25][26][27]

2020: Pandemik COVID-19 dan pembaharuan lesen penyiaran[sunting | sunting sumber]

Pada 10 Mac 2020, apabila pandemik COVID-19 yang diisytiharkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia yang juga merebak ke seluruh Filipina, begitu juga dengan kenyataan Presiden Rodrigo Duterte mengenai keadaan darurat kesihatan awam setelah penularan koronavirus tempatan yang pertama disahkan, ABS-CBN mengumumkan bahawa akan menghentikan sementara kemasukannya dari penonton studio dalam rakaman untuk permainan, ceramah, aneka ragam dan rancangan realitinya, termasuk Magandang Buhay, It's Showtime, ASAP Natin 'To, Banana Sundae dan musim kedua Filipina versi rancangan permainan Korea Selatan I Can See Your Voice, untuk memastikan keselamatan dan kesejahteraan kepada artis, kru dan pasukan penerbitan. Persembahan di atas akan terus ditayangkan tanpa penonton studio.[28]

Pada 6 Oktober 2020, ABS-CBN mengumumkan perjanjian blok siaran bersama ZOE Broadcasting Network untuk menyiarkan rancangan-rancangan terbitan terpilih dari stesen TVnya sendiri kepada A2Z (dahulunya ZOE TV) bermula 10 Oktober, selepas spekulasi berterusan hampir tiga tahun. Rangkaian itu juga menyiarkan rancangan terbitan Light TV dan rakan kongsi kandungan ZOE termasuk CBN Asia dan Trinity Broadcasting Network.[29][30]

ABS-CBN Regional[sunting | sunting sumber]

Logo ABS-CBN (2000-2013)

ABS-CBN Regional (dahulu dikenali sebagai The Regional Network Group) ialah anak syarikat rangkaian wilayah ABS-CBN. Ia bertanggungjawab untuk menyiarkan kebanyakan rancangan TV serentak di stesen utama ABS-CBN di wilayah-wilayah. The Regional Network Group mempunyai beberapa stesen di setiap kawasan di luar Mega Manila untuk memastikan liputan di seluruh negara. Stesen-stesen tempatan juga menghasilkan siaran berita mereka sendiri sebelum TV Patrol manakala rancangan tempatan yang lain bersiaran pada hari Ahad. Regional Network Group (RNG) menjangkau penonton lebih luas pada tahun 2007, secara konsisten membina kandungan tempatan dan membangunkan infrastruktur untuk memberikan perkhidmatan yang lebih baik dan mengukuhkan kedudukannya sebagai rangkaian serantau bahagian-penarafan di negara ini. versi serantau rancangan TV kegemaran diciptakan, membolehkan ABS-CBN untuk mendekati dan berhubung dengan khalayak yang lebih luas di seluruh dunia.[31] Pada 15 April 2011, RNG melancarkan ChoosePhilippines, sebuah laman web baru yang bertujuan untuk menggalakkan pelancongan di Filipina dengan berkongsi gambar dan cerita satu tempat yang paling mewah, budaya dan seni pulau Filipina.[32]

Pelancaran rancangan permainan tempatan Kapamilya Winner Ka! (Kini dinamakan semula sebagai Kapamilya, Mas Winner Ka!) Di Visayas dan Mindanao. Gandang Umaga, Pilipinas di Utara Luzon, dan Patrol-17 tempatan TV di Selatan Tagalog (Wilayah IV-A & IV-B), menyediakan lebih relevan kepada penonton serantau. Pada 29 Januari 2011, Charie Villa telah dilantik sebagai ketua baru RNG.[33]

Kandungan rancangan[sunting | sunting sumber]

Sebahagian besar rancangan di rangkaian ini telah dicipta oleh bahagian Kumpulan Hiburan ABS-CBN Corporation. Kumpulan ini bertanggungjawab untuk rancangan asal yang terdiri daripada persembahan muzik dan aneka ragam, dunia hiburan, gaya hidup, dan bual bicara komedi, komedi dan lelucon, dan sitkom. Siri TV asal dan adaptasi serta drama antologi diterbitkan sama ada oleh Dreamscape Entertainment atau Star Creatives yang kedua-duanya di bawah payung ABS-CBN, dan siri anime dan kartun dengan alih suara Filipina diterbitkan oleh ABS-CBN Animation, manakala berita, perkhidmatan awam dan dokumentari, diterbitkan oleh ABS-CBN News dan studio penerbitan bebas lain. ABS-CBN juga memperoleh dan format rancangan pensindiketan dari luar negara yang kebanyakannya ialah rancangan realiti. Baki masa siaran ABS-CBN didedikasikan untuk drama Asia diperolehi dari Korea Selatan dan Taiwan dan filem dari Amerika Syarikat, Hong Kong dan negara-negara lain. ABS-CBN juga menyiarkan rancangan TV khas, acara sukan dan anugerah.

Peralihan digital[sunting | sunting sumber]

Televisyen terestrial digital[sunting | sunting sumber]

Van berita ABS-CBN di depan bangunan Pejabat Ombudsman.

ABS-CBN Corporation pada mulanya memohon lesen daripada Suruhanjaya Telekomunikasi Kebangsaan untuk mengendalikan perkhidmatan televisyen terestrial digital di negara ini pada 2007. ABS-CBN merancang menggunakan multipleks untuk menawarkan stesen ABS-CBN, ABS-CBN Sports+Action dan 5 tambahan khusus saluran TV. Konglomerat itu dijangka membelanjakan sekurang-kurangnya 1 bilion peso setiap tahun untuk 5 tahun akan datang untuk peralihan DTT.[34] ABS-CBN menggunakan UHF saluran 51 Manila (695,143 MHz) kemudian UHF Channel 43 (647,143 MHz), untuk siaran ujian dalam format DVB-T. ABS-CBN dijangka memulakan siaran ujian digital pada Januari 2009.[35][36]

Pada Jun 2010, NTC mengumumkan bahawa ia secara rasmi akan menerima pakai standard Jepun ISDB-T untuk penyiaran digital dan mengeluarkan pekeliling menguasai semua rangkaian televisyen di negara ini untuk menamatkan perkhidmatan analog mereka pada 31 Disember 2015 pada jam 11;59 malam Waktu Piawai Filipina (UTC+8).[37] Tetapi disebabkan oleh kelewatan pelepasan peraturan dan peraturan-peraturan bagi melaksanakan siaran televisyen digital, tarikh sasaran telah dipindahkan ke 2020.[38]

Pada April 2011, konglomerat itu mengumumkan maklumat lanjut mengenai rancangan DTT, yang akan menawarkan ABS-CBN dan Studio 23 (kini ABS-CBN Sports+Action). Di samping itu, empat saluran baru yang akan ditawarkan secara eksklusif kepada pengguna digital akan ditawarkan sekali permulaan siaran digital. Keistimewaan barisan saluran TV akan termasuk satu saluran berita, satu saluran berorientasikan belia, satu saluran pendidikan, dan saluran filem. Konglomerat itu juga merancang untuk menggunakan standard penyiaran 1seg (satu segmen) untuk peranti pegang tangan.[39][40][41][42]

Pada September 2014, ABS-CBN melancarkan perkhidmatan DTT yang mula menjual penerima ISDB-T dalam barangay yang dipilih di Metro Manila bawah jenama Sky TV+. Kemudian, ia telah dijenamakan semula sebagai ABS-CBN TVplus.[43]

Pada 11 Februari 2015, ABS-CBN secara rasmi melancarkan perkhidmatan DTT di bawah nama ABS-CBN TVplus dalam satu majlis suis-lebih formal diadakan di ABS-CBN Broadcasting Center. Perkhidmatan ABS-CBN TVplus mempunyai empat saluran TV eksklusif yang bebas daripada dikenakan, ini adalah saluran filem Cine Mo!, saluran berita DZMM TeleRadyo, saluran pendidikan Knowledge Channel, dan saluran kanak-kanak Yey!. Selain ABS-CBN dan ABS-CBN Sports+Action, semua siaran terestrial digital bukan disulitkan dalam kawasan itu juga dijalankan oleh perkhidmatan. ABS-CBN TVplus juga menyediakan bayaran setiap tontonan, perkhidmatan EWBS dan BML. Sehingga September 2015, ABS-CBN TVplus telah menjual lebih setengah juta unit kotak set utamanya.[44]

Televisyen definisi tinggi[sunting | sunting sumber]

Logo ABS-CBN HD.

Pada tahun 2007, ABS-CBN menerbitkan siri TV Filipina pertama yang diterbitkan dalam definisi tinggi. Diberi tajuk Rounin, sebuah siri fantasi dan cereka sains dicipta oleh Erik Matti. Ini diikuti oleh Budoy pada tahun 2011. Sebelum ini, siri bajet yang besar seperti Esperanza, Mula Sa Puso, Pangako Sa 'Yo, dan Kay Tagal Kang Hinintay diterbitkan dalam filem 16mm dengan nisbah aspek 4:3 manakala siri bajet yang rendah disebaliknya diterbitkan dalam format yang lebih kecil. Bermula dengan Be Careful With My Heart pada tahun 2012, semua siri TV ABS-CBN tersebut telah diterbitkan dalam format definisi tinggi. Ningning ialah siri TV Filipina pertama yang akan disiarkan dalam HD pada 5 Oktober 2015 manakala Maalaala Mo Kaya adalah siri-mini pertama untuk berbuat demikian pada hari sebelumnya. Sebaliknya, program hiburan secara langsung yang diterbitkan dalam negara pertama yang akan disiarkan dalam HD adalah rancangan persembahan muzikal ASAP pada 4 Oktober 2015.

Pada 19 April 2009, Sony mengumumkan pemerolehan ABS-CBN 24 unit kamera video definisi tinggi profesional Sony melalui kenyataan akhbar yang disiarkan di laman web rasmi Sony. Pada 11 Julai 2009, ABS-CBN melancarkan suapan definisi tinggi Balls di SkyCable bawah nama Balls HD, saluran TV definisi tinggi pertama tempatan dalam sejarah televisyen Filipina. Pada hari yang sama, Balls HD menyiarkan liputan keluaran tempatan pertama acara dalam definisi tinggi, sukan bola keranjang UAAP Musim 72 yang diterbitkan oleh ABS-CBN Sports. Selain itu, dua daripada tiga helikopter berita mampu menghantar suapan definisi tinggi secara langsung dari kamera gimbal HD 5 paksinya dipasang pada pesawat.[45]

Pada 20 April, 2010, Ikegami, pengeluar peralatan profesional Jepun dan siaran televisyen mengumumkan pemerolehan ABS-CBN 75 unit kamera video definisi tinggi profesional Ikegami untuk pengumpulan berita elektronik.[46]

Pada 3 Oktober 2015, ABS-CBN melancarkan suapan definisi tinggi dalam SkyCable dan Destiny Cable bawah nama ABS-CBN HD. Ini menandakan rangkaian televisyen komersil pertama di Filipina 'akan dilancarkan dalam definisi tinggi. Saluran tersebut akan menyiarkan rancangan terpilih ABS-CBN dalam gambar definisi tinggi sebenar manakala rancangan selebihnya akan disiarkan dalam gambar definisi standard dalam dipergiatkan dengan kotak pilar untuk mengekalkan nisbah aspek 4:3 asal.[47] ABS-CBN HD kini boleh didapati untuk pelanggan Sky Direct dan juga mempunyai penstriman secara langsung di IWant TV dan Sky On Demand.

Tapeless[sunting | sunting sumber]

Salah satu daripada tiga berita helikopter Eurocopter AS350 Écureuil ABS-CBN di penggantung di Mactan-Cebu International Airport diletakkan dengan kamera HD gimbal lima paksi.

Pada tahun 2007, sebagai persediaan untuk penyiaran televisyen digital dan definisi tinggi, ABS-CBN memperoleh pelayan dan pos-produksi teknologi yang dibangunkan oleh EVS Broadcast Equipments, menjadikan ABS-CBN penyiar yang pertama di Asia Tenggara untuk melalui tapeless. EVS menyediakan ABS-CBN sistem 100 peratus digital dan suntingan bukan linear dan pasca aliran kerja pengeluaran serta akses tanpa wayar melalui media pelayan sistem pengurusan akses dipasang di luar van penyiaran. Ini akan disepadukan dengan teknologi yang dibangunkan oleh Avid Technology,[48][49] Snell dan Ruckus Wireless.[50]

Pengarkiban digital[sunting | sunting sumber]

ABS-CBN memulakan pendigitan kandungan filem dan televisyen pada tahun 2004. Pada tahun 2007, ABS-CBN memperoleh Sistem Pengurusan Aset Media (MAMS) dari IBM Corporation untuk kos sebanyak 4 juta dolar Amerika. IBM MAMS termasuk sokongan infrastruktur perkakasan dan 2 petabait (2000 terabait) penyimpanan data yang dijangka berkembang sebanyak 36 peratus dalam tempoh beberapa tahun akan datang kerana ABS-CBN sudah pun menghasilkan lebih 700 jam kandungan sebulan. MAMS akan disepadukan kepada juta dolar Dalet Digital Media Systems dan Avid Unity ISIS (Infinitely Scalable Intelligent Storage) yang akan membolehkan ABS-CBN untuk mendigitalkan dan menyimpan lebih 200,000 jam yang kandungan televisyen dan pustaka lebih 2000 filem. Pendigitan filem tertentu ABS-CBN termasuklah pemulihan audio digital dan video dan proses remastering dalam resolusi piksel definisi tinggi 1080p penuh sama ada aspek nisbah 4:3 atau 16:9. Sehingga 2015, ABS-CBN Film Archives, dengan kerjasama Lab Digital Central, Inc., telah didigitalkan, dipulihkan, dan remastered lebih 130 filem yang termasuk klasik seperti Himala, Oro, Plata, Mata, dan Ganito Kami Noon, Paano Kayo Ngayon?. Filem diproses disediakan pada pelbagai jenis platform termasuk bebas ke udara dan televisyen kabel, bayaran setiap tontonan (SKY PPV, TFC.tv, IWant TV, SKY on demand, iTunes, iflix, HOOQ), DVD, dan tayangan teater terhad.

Persaingan[sunting | sunting sumber]

Sejak penubuhannya pada tahun 1953 sehingga 1961, ABS-CBN (ketika itu Alto Broadcasting System) ialah satu-satunya rangkaian televisyen komersial di negara ini. Ia hanya sehingga tahun 1960-an bahawa televisyen menjadi kebiasaan dan pada masa itu, walaupun pengukuran penonton masih belum lagi dicipta, ABS disukai oleh syarikat-syarikat gergasi seperti Procter & Gamble, Colgate-Palmolive, Unilever, Nestlé, The Coca-Cola Company, PepsiCo dan Caltex. ABS-CBN ialah satu-satunya rangkaian televisyen Filipina untuk mengiklankan udara dan hanya rakan kongsi pengiklanan produk Colgate-Palmolive dari tahun 2000 sehingga 15 tahun kemudian pada 2015, apabila rangkaian lain kembali untuk menyiarkan iklan Colgate-Palmolive seperti saingan GMA Network. Apabila undang-undang tentera diisytiharkan, ABS-CBN dan rangkaian televisyen lain telah dipaksa untuk menutup operasi dan mengadakan kawalan oleh Kerajaan. Ketika ditubuhkan semula pada tahun 1986 sebagai televisyen komersial, ia telah gagal untuk mendapatkan semula zaman kegemilangan dan berada di kedudukan belakang antara lima rangkaian televisyen. Ia bukan sehingga tahun 1987, apabila ia telah dijenamakan semula sebagai "The Star Network" bahawa ia telah perlahan-lahan kembali kedudukannya dalam penilaian TV. Pada tahun 1992, AGB Nielsen Filipina diasaskan dan kadar yang baru dalam sejarah televisyen diperkenalkan. Pada tahun 2007, TNS Filipina mula menawarkan penyelidikan media melalui Kantar Media Filipina (dahulunya Kantar/TNS). Pada tahun 2008, AGB Nielsen Filipina mengeluarkan rating tertinggi rancangan sepanjang masa di Filipina, dengan 7 dari 10 teratas penarafan tertinggi semua rancangan dari ABS-CBN dengan rancangan seperti The Battle: Pacquiao vs Morales, Rosalinda, Esperanza, Meteor Garden, Pangako sa 'Yo, Miss Universe 1994, dan Maria Mercedes.[51] Pada awal dekad pertama abad ini, persaingan adalah menentang pesaing terdekatnya GMA Network dan TV5. Selain itu, data yang dikeluarkan oleh AGB Nielsen menunjukkan data Mega Manila, yang menikmati GMA dalam penilaian Mega Manila manakala Kantar Media melepaskan penilaian Jumlah Filipina (Bandar kebangsaan dan Isi rumah luar bandar), yang menikmati ABS-CBN.

Kontroversi dan skandal[sunting | sunting sumber]

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, ABS-CBN turut berhadapan dengan kontroversi dan skandal melibatkan anak-anak syarikatnya dan rancangan terbitannya.

Perlanggaran hak cipta bersama GMA Network[sunting | sunting sumber]

Pada 22 Julai 2004, semasa ketibaan Angelo de la Cruz di Lapangan Terbang Antarabangsa Ninoy Aquino (NAIA) (seorang pemandu trak yang dijadikan tebusan dan diancam akan dipenggal di Iraq yang diculik oleh pemberontak bersenjata di barat Baghdad ketika mengangkut bahan bakar dari Arab Saudi), liputan secara langsung berita terkini disiarkan di GMA Network dan stesen televisyen lain di Filipina. GMA Network menggunakan liputan audio-video dari Reuters, yang dilanggan oleh rangkaian itu.[52] Semasa siaran tersebut, siaran langsung dari Reuters disiarkan secara serentak dengan siaran langsung sendiri. Selama lima saat pertama dari siaran langsung, GMA Network menyedari bahawa suapan secara langsung dari Reuters juga disiarkan di stesen tempatan lain, pesaing utamanya ABS-CBN. Video secara langsung tersebut hanya terhad untuk ABS-CBN dan Reuters tidak memberitahu GMA Network bahawa liputan video hanya ditujukan untuk ABS-CBN. Mahkamah Rayuan tempatan menggugurkan kes yang difailkan oleh ABS-CBN Corporation terhadap GMA Network Inc. atas tuduhan menyalin rakaman videonya secara haram. Dalam keputusannya, bahagian keempat pengadilan tempatan banding mengetepikan resolusi Jabatan Kehakiman setempat, yang menyetujui pengajuan pelanggaran Undang-Undang Republik 8293 (atau Kod Harta Intelek) terhadap GMA Network. Ini menolak bahawa tindakan GMA dalam menyiarkan liputan video langsung difokuskan oleh itikad baik kerana tidak ada makna untuk menghasut ganti rugi kepada ABS-CBN Corporation.[53] Mahkamah tempatan juga mengatakan GMA Network bertindak dengan itikad baik ketika memutuskan untuk menghentikan seketika penggunaan suapan video secara langsung dari Reuters setelah mengetahui ABS-CBN juga membuat liputan peristiwa berita tersebut dan usaha berikut untuk mengesahkan pengaturan larangan ABS-CBN Corporation dengan perkhidmatan berita, Reuters. Mahkamah tempatan juga menegaskan bahawa selain kekurangannya niat GMA Network untuk mempengaruhi video dari ABS-CBN, tindakan itu juga tidak dapat dilihat dari pencerobohan Seksyen 212.4 dan 185.1 dari Undang-Undang Republik 8293 kerana ini hanyalah petikan pendek dibandingkan dengan keseluruhan perkara itu.[54]

Insiden dan skandal Wowowee[sunting | sunting sumber]

Dua insiden besar yang melibatkan ABS-CBN telah melibatkan rancangan aneka persembahan rangkaian, Wowowee. Permintaan untuk tiket ke episod ulang tahun persembahan di Arena PhilSports pada tahun 2006 disebabkan rempuhan maut membunuh 76 orang.[55] Lebih setahun kemudian pada bulan Ogos 2007, persembahan dipertahankan dalam satu lagi skandal yang melibatkan kemungkinan permainan baru di acara itu sedang ditapis seperti yang dibuktikan oleh "berlaku akibat gangguan mekanikal" yang berlaku dalam episod,[56] yang berkembang lebih besar selepas pengacara Eat Bulaga! Joey de Leon dan pengacara Wowowee Willie Revillame mula bertukar-tukar serangan ke udara terhadap satu sama lain semasa rancangan bersaing mereka.[57] Kejadian itu kemudian membawa kepada siasatan oleh Jabatan Perdagangan dan Industri diketuai oleh senator Mar Roxas (yang secara berseloroh yang dicadangkan oleh Joey dalam ucapan beliau yang dibuat di Eat Bulaga! merujuk kepada skandal Hello Garci, menggelarkannya "Hello Pappy")[58]

Skandal penarafan AGB Nielsen TV[sunting | sunting sumber]

Pada akhir 2007, ABS-CBN menuduh AGB Nielsen Filipina mengganggu dengan penilaian semasa kaji selidik penilaian mereka 2007.[59][60] Pada 8 Januari 2008, mahkamah perbicaraan serantau Quezon City (RTC) membuka kes ABS-CBN terhadap AGB Nielsen berkata ia terlalu awal difailkan.

Writ Amparo[sunting | sunting sumber]

Pada 22 Januari 2008, Pengarah Asia Pasifik Jacqueline Park dari Persekutuan Wartawan Antarabangsa (IFJ) menyokong petisyen writ amparo difailkan oleh 11 pekerja ABS-CBN Broadcasting Corporation (diketuai oleh Ces Orena-Drilon) dengan Mahkamah Agung untuk membuat keputusan mengenai kesahihan penahanan wartawan mengenai kegagalan pemberontakan Semenanjung Manila. Ia menyatakan: "Kami menyokong pekerja daripada ABS-CBN dalam berdiri untuk hak-hak demokratik mereka untuk bekerja tanpa gangguan dan ugutan, terutamanya daripada pegawai-pegawai dan pihak berkuasa kerajaan." Sementara itu, Mahkamah Agung memerlukan responden memfailkan komen dengan petisyen amparo dalam tempoh 10 hari.

Selanjutnya, Harry Roque, peguam Kesatuan Wartawan Kebangsaan Filipina (NUJP) mengumumkan kenyataannya berhubung tuntutan mahkamah untuk injunksi dengan kerosakan (Perkara 33 Kod Awam Baru Filipina) terhadap Polis Kebangsaan Filipina, antara lain.

Kes hak cipta ABS-CBN dan Willing Willie[sunting | sunting sumber]

ABS-CBN menuntut 127 juta peso daripada bekas bintang realiti mereka, Willie Revillame, yang memetik pelanggaran hak cipta kerana persamaan dalam rancangan Revillame, Willing Willie, dan Wowowee.[61] ABS-CBN menyenaraikan 5 tindakan penciplakan yang didakwa dilakukan oleh Willing Willie dalam aduan mereka seperti berikut:[61]

  1. Lagu pembukaan dan nombor tarian Willing Willie sama dengan Wowowee[61]
  2. “BIGA-Ten” and “Big Time Ka,” kedua-dua segmen dari rancangan yang terlibat, menggunakan nama yang sama.[61]
  3. “Willie of Fortune” dan “Willtime Bigtime” ialah segmen dari kedua-dua rancangan yang menyerupai satu sama lain.[61] ABS-CBN mendakwa bahawa Willtime Bigtime menyerupai rancangannya kerana ia turut mempamerkan para peserta menyiarkan cerita peribadi mereka sebelum meneruskan permainan bernyanyi/trivia.[61]
  4. April “Congratulations” Gustilo ialah salah seorang penari sandaran dari Wowowee yang turut hadir dalam Willing Willie.[61]
  5. Lain-lain persamaan menarik yang dituntut oleh ABS-CBN ditemui dalam reka bentuk, pentas, tempat duduk penonton studio 'Willing Willie', sudut lampu dan sudut kamera.[61]

Keputusan 25 halaman yang kemudiannya bertarikh 22 Mei 2015 membatalkan kes terhadap Revillame, mengisytiharkannya mengadili.[61] Selepas Quezon City RTC menuntut bon 400 juta peso daripada Revillame untuk melunaskan sebarang kerugian selanjutnya.[61] Revillame menandatangani kontrak dengan GMA Network dua hari sebelum ketetapan itu, untuk menyiapkan rancangan baru berjudul Wowowin.[61]

Pembaharuan lesen penyiaran 2020[sunting | sunting sumber]

Sejak April 2017, ABS-CBN dikecam oleh Presiden Filipina Rodrigo Duterte kerana menyiarkan pelbagai laporan berita yang kritikal terhadap pentadbirannya, serta dakwaan lain, termasuk satu rangkaian yang enggan menyiarkan iklan kempen presiden 2016 yang memihak kepada iklan yang dibayar oleh calon naib presiden Antonio Trillanes yang kemudiannya mengkritik beliau atas ucapannya mengenai jejak kempen.[62] Dengan ini, Duterte secara terbuka menyatakan bahawa beliau akan menentang pembaharuan francais 25 tahun ABS-CBN; bekas gabenor Laguna E.R. Ejercito dengan sepenuh hati menyokong rancangan Duterte.[63][64] Ahli Parlimen pembangkang serta kumpulan buruh membantah dengan pendirian Duterte di ABS-CBN kerana francais bukan pembaharuan akan berkompromi dengan pekerja rangkaian. Kumpulan pembangkang juga mendakwa bahawa pembaharuan francais tidak melanggar kebebasan akhbar. Pelakon dan pemberita dari saingan rangkaian, GMA Network, menunjukkan sokongan mereka memihak kepada pembaharuan francais mereka.[65]

Di bawah undang-undang Filipina, rangkaian penyiaran memerlukan francais kongres (Akta Republik) untuk mengendalikan stesen televisyen dan radio selama 25 tahun; ketiadaan seseorang akan menyebabkan penggantungan operasi sedemikian. Francais terkini ABS-CBN, yang telah diluluskan menurut Akta Republik No. 7966 (yang telah diberikan pada 30 Mac 1995), pada mulanya akan tamat pada 30 Mac 2020 (namun lesen penyiaran tamat tempoh pada 4 Mei 2020 kerana francais akan berkuatkuasa 15 hari selepas pemberian francais.[66]). Sekurang-kurangnya 12 penggubal undang-undang telah mengemukakan versi mereka sendiri untuk francais baru rangkaian. Speaker Dewan Alan Peter Cayetano telah memberi jaminan bahawa Kongres akan menangani francais dengan keadilan.[67] Pada 24 Februari, 2020, Ketua Pegawai Eksekutif rangkaian meminta maaf kepada Presiden Duterte kerana tidak menyiarkan iklan politiknya semasa pilihan raya pada 2016, dan Kongres akhirnya membuat keputusan untuk menangani pembaharuan francais mereka.[68]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Kapamilya ialah perkataan bahasa Filipina yang bermaksud ahli keluarga.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Media Ownership Monitor Philippines - ABS-CBN 2". Reporters Without Borders. Dicapai pada April 26, 2017.
  2. ^ a b SEC FORM 17-A 2015 (Laporan). Philippine Stock Exchange. March 27, 2016.
  3. ^ P. Valdueza, Rolando (April 24, 2015). 2014 Annual Report (17-A) (Laporan). Philippine Stock Exchange. Dicapai pada April 27, 2015. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  4. ^ Tuazon, Ramon (16 June 2013). "Philippine Television: That's Entertainment". National Commission for Culture and the Arts. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-04-03. Dicapai pada 2016-06-01.
  5. ^ Lucas, Daxim (23 June 2012). "TV5 losses double to P4.1B in 2011". Philippine Daily Inquirer.
  6. ^ Rimando, Lala (1 March 2012). "MVP says he's still interested in GMA-7". Rappler.
  7. ^ Cerrado, Aldrin (June 5, 2013). "ABS-CBN Corporation Amended 2012 SEC Form 17-A" (PDF). Philippine Stock Exchange (Siaran akhbar). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2015-09-24. Dicapai pada 2016-07-13.
  8. ^ "ABS-CBN goes off air following NTC order". CNN Philippines (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada May 5, 2020.
  9. ^ "Philippines largest TV network ABS-CBN ordered shut". www.aljazeera.com. Dicapai pada May 5, 2020.
  10. ^ Rodrigo, Raul (February 22, 2020). "The day Marcos shattered the dream that Geny Lopez built". ANCX. Dicapai pada May 6, 2020.
  11. ^ "ABS-CBN goes off-air after NTC order". Rappler. May 6, 2020. Dicapai pada May 5, 2020.
  12. ^ Cervantes, Filane Mikee (10 July 2020). "House panel junks ABS-CBN's bid for a 25-year franchise". Philippine News Agency. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 July 2020. Dicapai pada 10 July 2020.
  13. ^ Cervantes, Filane Mikee (10 July 2020). "Several issues led to denial of ABS-CBN franchise bid: House body". Philippine News Agency. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 July 2020. Dicapai pada 10 July 2020.
  14. ^ "ABS-CBN to lay off workers end of August". ABS-CBN News. July 15, 2020. Dicapai pada July 15, 2020.
  15. ^ Anastacio, Ellen Joy; Badiola, Janine Natalie (January 1, 2010). "The History of Philippine Television". UP-CMC Broadcast Department. Dicapai pada April 6, 2012.
  16. ^ "R.A. No. 1343". The Corpus Juris. June 16, 1955. Dicapai pada June 13, 2020.
  17. ^ Rodrigo, Raul (2006). Kapitan: Geny Lopez and the making of ABS-CBN. ABS-CBN Publishing. m/s. 45. ISBN 978-971-816-111-1.
  18. ^ "Republic Act No. 7966 – An Act Granting the ABS-CBN Broadcasting Corporation a Franchise to Construct, Install, Operate and Maintain Television and Radio Broadcasting Stations in the Philippines, and for Other Purposes". Chan Robles Virtual Law Library. March 30, 1995. Dicapai pada June 12, 2020.
  19. ^ Sanchez, Rowena Joy (May 14, 2010). "TV networks war over holograms and virtual presence". Manila Bulletin. Dicapai pada July 2, 2012.
  20. ^ Almo, Nerisa (May 8, 2010). "ABS-CBN encourages Filipinos to be citizen journalists". Philippine Entertainment Portal. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-06. Dicapai pada July 2, 2012.
  21. ^ Chui, Angie (May 27, 2010). "ABS-CBN, partners make milestone in poll coverage". The Manila Bulletin. Dicapai pada August 19, 2012.
  22. ^ "ANC taps social media halalan 2010". ABS-CBN News and Current Affairs. May 10, 2010. Dicapai pada August 19, 2012.
  23. ^ "ABS-CBN wins 34 awards, Best TV Station at the Star Awards for TV - Images." ABS-CBNENT. Dicapai pada November 26, 2018.
  24. ^ "PressReader.com - Connecting People Through News". www.pressreader.com. Dicapai pada November 26, 2018.
  25. ^ "ABS-CBN inaugurates sound stages, aims for Hollywood-caliber production". ABS-CBN News. December 12, 2018. Dicapai pada December 15, 2018.
  26. ^ "TOUR: Inside ABS-CBN's enormous Horizon sound stages". ABS-CBN News. December 13, 2018. Dicapai pada December 15, 2018.
  27. ^ "ABS-CBN unveils sound stages as part of 65th year of television celebrations". ABS-CBN. 12 December 2018. Dicapai pada 6 January 2019.
  28. ^ "No studio audience for 'It's Showtime,' 'ASAP,' to prevent coronavirus spread". Rappler. March 10, 2020. Dicapai pada March 11, 2020.
  29. ^ "ABS-CBN shows to air on Zoe's new A2Z channel 11". ABS-CBN PR. October 6, 2020.
  30. ^ "Zoe Channel 11 rebrands as A2Z, offers 'best type of programming' on free TV". ABS-CBN News. October 6, 2020.
  31. ^ Jarloc, Glaiza, Charie Villa leads ABS-CBN's Regional Network Group, Sun.Star Cebu, diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-03, dicapai pada January 29, 2011
  32. ^ "ABS-CBN Regional Network Group launches Choose Philippines site". ABS-CBN News and Current Affairs. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-04-19. Dicapai pada April 16, 2011.
  33. ^ Jarloc, Glaiza. "Charie Villa leads ABS-CBN's Regional Network Group". Sun.Star Cebu. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-03. Dicapai pada January 29, 2011.
  34. ^ Galicia, Loui (September 2007). "ABS-CBN continues preparation for digital TV". ABS-CBN News and Current Affairs. Diarkibkan daripada yang asal pada July 9, 2007. Dicapai pada September 22, 2007.
  35. ^ "ABS-CBN to launch digital TV". Philippine Daily Inquirer. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-11-27. Dicapai pada May 8, 2011.
  36. ^ "ABS-CBN unit to roll out digital TV-based teaching". Business Mirror. August 25, 2010. Dicapai pada May 8, 2011.
  37. ^ "Business - NTC chooses Japan digital TV standard for RP - INQUIRER.net". Philippine Daily Inquirer. June 9, 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada July 23, 2011. Dicapai pada May 8, 2011.
  38. ^ Cabuenas, Jon Viktor D. (February 14, 2017). "Gov't wants analog TV switched off by 2023". GMA News Online. Dicapai pada February 16, 2017.
  39. ^ Rommel Pedrealba (director) (2011). ANC Future Perfect: TV Goes Digital 2/5 (Television production). Philippines: ABS-CBN News and Current Affairs.
  40. ^ Rommel Pedrealba (director) (2011). ANC Future Perfect: TV Goes Digital 3/5 (Television production). Philippines: ABS-CBN News and Current Affairs.
  41. ^ "ABS-CBN to launch 5 new premium channels on free-to-air TV". Lopez Group of Companies. April 4, 2011. Dicapai pada May 8, 2011.
  42. ^ Exclusive: The ABS-CBN Digital TV [pautan mati kekal] retrieved October 18, 2013
  43. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-12-03. Dicapai pada 2019-04-05.
  44. ^ ABS-CBN Digital TV retrieved December 1, 2017
  45. ^ Future Perfect: ABS-CBN's Broadcast Technology in a Digital Age (TV production). Quezon: ABS-CBN News Channel. Diarkibkan daripada yang asal pada January 25, 2014. Unknown parameter |airdate= ignored (bantuan); Unknown parameter |credits= ignored (bantuan)
  46. ^ "GLOBAL TELEVISION NETWORK ABS-CBN PURCHASES 75 IKEGAMI GFCAM™ HDS-V10 TAPELESS HD FLASH RAM CAMCORDERS" (Siaran akhbar). Ikegami Tsushinki. April 20, 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-10-17. Dicapai pada June 19, 2012.
  47. ^ http://www.mysky.com.ph/Cebu/updates/210/2015/10/02/abs-cbn-is-now-available-in-hd
  48. ^ ABS-CBN Goes Tapeless, diarkibkan daripada yang asal pada 2011-06-15, dicapai pada April 23, 2008
  49. ^ "ABS-CBN launches HD broadcasts with multiformat switchers". Diarkibkan daripada yang asal pada October 31, 2009. Dicapai pada October 2, 2009.
  50. ^ "Largest Entertainment and Media Company in Philippines Moves to Smart Wi-Fi From Ruckus Wireless". PR Newswire Association LLC. Dicapai pada August 4, 2012.
  51. ^ Nathan (March 17, 2008). "30 All-Time Highest-rated Philippine TV shows based from the overnight ratings tabulation of AGB Nielsen Philippines in Mega Manila as of February 2008". Kwuaderno. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-02-14. Dicapai pada July 1, 2012.
  52. ^ "CA-favors GMA in copyright violation case filed by ABS-CBN". anytimesnews.com. Diarkibkan daripada yang asal pada July 7, 2011.
  53. ^ "Live Coverage". Dicapai pada March 8, 2011.[pautan mati kekal]
  54. ^ "CA favors GMA in copyright violation case filed by ABS-CBN". GMA News Online. Diarkibkan daripada yang asal pada November 21, 2010. Dicapai pada March 3, 2015.
  55. ^ "73 dead in stampede at Philippine game show". ABC News. February 4, 2006.
  56. ^ "ABS-CBN: No cheating in Wowowee's 'Wilyonaryo'". GMA News and Current Affairs. August 30, 2007. Dicapai pada April 10, 2009.
  57. ^ "Joey tells Willie: Explain before you Complain". GMA News and Public Affairs. August 30, 2007. Dicapai pada April 11, 2009.
  58. ^ "Roxas seeks probe on 'Hello, Pappy' game show 'scam'". GMA News and Current Affairs. August 30, 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-13. Dicapai pada November 3, 2007.
  59. ^ "GMA 7 tagged in scandal". manilatimes.net. December 20, 2007.
  60. ^ Godinez, Bong (December 20, 2007). "Quezon City court issues TRO against AGB Nielsen". Dicapai pada April 7, 2012.
  61. ^ a b c d e f g h i j k "ABS-CBN files P127-M copyright case vs. 'Willing Willie'" Diarkibkan 2020-02-24 di Wayback Machine, "ABS-CBN", November 25, 2010
  62. ^ "Duterte to 'object' to ABS-CBN franchise renewal" ABS-CBN News November 8, 2018. Retrieved on December 15, 2019.
  63. ^ Aurelio, Julie M.; Inquirer Research (December 4, 2019). "I'll see to it that you're out, President tells ABS-CBN". Inquirer.net. Dicapai pada 25 January 2020.
  64. ^ Ejercito, ER (January 11, 2020). "Yes to ABS CBN Shutdown". Facebook. Dicapai pada January 25, 2020.
  65. ^ "GMA stars, reporter show support for ABS-CBN amid franchise challenge". CNN Philippines (dalam bahasa Inggeris). 2020-02-12. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-02-12. Dicapai pada 2020-02-12.
  66. ^ "ABS-CBN franchise to expire on May 4, 2020 – DOJ" CNNPhilippines.com February 24, 2020.
  67. ^ "Cayetano: 'Congress will be fair' on ABS-CBN franchise renewal" Philstar.com. December 4, 2019. Retrieved on December 15, 2019.
  68. ^ Romero, Paolo (February 24, 2020). "ABS-CBN president apologizes to Duterte". The Philippine Star (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada February 26, 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]