Ai Haibara

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari APTX 4869)
Ai Haibara
Watak Detektif Conan
Kemunculan pertama

Anime - Episod 129
Manga - Volume 18
Dicipta oleh

Gosho Aoyama
Disuarakan oleh

Megumi Hayashibara
Profil
Nama panggilanHaibara (Conan)
Ai (Profesor Agasa) , (Ayumi)
Sherry (Kumpulan Organasi Hitam)
JantinaPerempuan

Ai Haibara (灰原 哀 Haibara Ai), Nama sebenarnya Shiho Miyano (宫野 志保 Miyano Shiho) merupakan pencipta racun APTX 4869 yang mengecikan Shinichi Kudo kepada Conan Edogawa, dan menjadi mangsa racun sendiri. Dahulu dia merupakan bekas anggota Organisasi Hitam digelar Sherry (シェリー), dia melarikan diri daripada mereka dan tinggal bersama Profesor Agasa. Beliau juga ialah satu daripada beberapa watak-watak yang mengetahui bahawa Conan ialah Shinichi

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

Kehidupan sebagai Shiho Miyano[sunting | sunting sumber]

Shiho Miyano dan kakaknya, Akemi Miyano atau nama samaranya Masami Hirota ialah ahli "Organisasi Hitam". Manakala Akemi hidup dalam keadaan normal, manakala Shiho pula telah dihantar ke Amerika yang masih kanak-kanak lagi untuk pergi ke universiti di sana untuk menyelesaikan penyelidikan ibu bapanya. Beliau dilahirkan oleh ibunya berbangsa Inggeris bernama Elena Miyano dan bapa berbangsa Jepun bernama Atsushi Miyano. Kedua-dua mereka ialah ahli-ahli organisasi hitam dan telah meninggal dunia dalam satu kemalangan jalan raya. Ketika kecil Shiho seorang kanak-kanak bijak, beliau telah dihantar ke Amerika Syarikat untuk pelajaran universiti pada usia yang sangat muda, kemudian pulang ke Jepun untuk menyelesaikan projek rahsia ibu bapanya untuk organisasi. Pada umur tiga belas tahun dia mula bekerja sebagai seorang saintis utama dalam Organisasi Hitam. Kod nama beliau ialah "Sherry".

Ketika Shiho berusia 18 tahun, dia telah mencipta ubat APTX 4869 tetapim masih dalam tahap percubaan. Beliau mendapati bahawa ubat tersebut boleh digunakan sebagai racun untuk membunuh tanpa meninggalkan kesan bukti di dalam badan manusia. Ketika menyelidik kesan-kesannya, Shiho menyedari bahawa segelintir tikus makmal menjadi bahan kaji uji beliau telah menjadi lebih muda selepas diberikan ubat bukannya mati. Sementara itu, Organisasi Hitam mula menggunakan APTX 4869 untuk melakukan pembunuhan secara senyap. Tidak sedar tentang kesan sampingan ubat itu apabila mereka digunakan pada Shinichi Kudo, Organisasi Hitam mengarahkan mencari jasadnya kerana tidak ditemui. Shiho siasat di rumah Shinichi kali kedua selepas dia telah mengesahkan kematiannya bagi Organisasi Hitam. Beliau mula mengesyaki transformasi Shinichi selepas dia mencari rumahnya untuk kali kedua dan mendapati bahawa pakaian dari sekolah rendah telah hilang. Shiho kemudian mengesahkan beliau sebagai si mati supaya organisasi tidak akan mengkaji perkara itu lagi dan membunuhnya semua.

Rasa tidak puas hati beliau ke atas penggunaan yang APTX 4869 bagi Organisasi Hitam, untuk membunuh maksud walaupun ubat itu belum lagi keputusan sepenuhnya dibangunkan, di samping mempersoalkan terbuka beliau yang berkaitan dengan membunuh kakak dia, Akemi Miyano, mengakibatkan dalam penjara dan beliau pelaksanaan yang dijadualkan oleh Organisasi Hitam. Dengan mencari jalan lain, beliau mengambil pil APTX 4869 untuk membunuh diri, tetapi sebaliknya mengecut ke dalam seorang gadis tujuh atau lapan tahun. Dalam badan baru yang lebih kecil, dia melarikan diri dari Pertubuhan Hitam dan cuba untuk sampai ke rumah Shinichi, dengan harapan dia boleh dapat untuk membantu beliau. Habis, dia jatuh di depan rumah, Shinichi, di mana beliau telah ditemui oleh Profesor Agasa, yang akhirnya diterima pakai dia. Dalam fakta, sebagai ia berpaling keluar kemudian, Agasa telah diketahui ibu bapa beliau -. Terutamanya bapa beliau, Atsushi Miyano -, peribadi , walaupun dia tidak tahu pada masa itu bahawa mereka telah mempunyai anak.

Kehidupan sebagai Ai Haibara[sunting | sunting sumber]

Untuk mengelakkan pengetahuan perubahan bentuk itu daripada ditemui, Shiho dan Profesor Agasa namakan alias Ai Haibara (dikenali sebagai Anita Hailey - baru-baru ini Vi Graythorn - dalam memberi julukan Bahasa Inggeris). Sebagai Ai Haibara, beliau masuk ke Sekolah Rendah Teitan dan duduk di sebelah Conan Edogawa. Berikutan pengembaraan pertama beliau dengan yang Pasukan Detektif Muda di mana mereka disiasat yang kehilangan abang kepada rakan kelas sebelah, dia mendedahkan identiti sebenar beliau untuk Conan dan bahawa dia telah dibangunkan yang APTX 4869 itu. [8] Pada mula-mula terkejut, kemudian marah, Conan membantah beliau kehadiran, tetapi lama kelamaan, beliau menerima Haibara sebagai teman dan rakan-rakan mangsa, walaupun sinis dan udara berahsia masih belandaskan pada masa-masa.

Haibara telah mula bekerja pada penawar untuk APTX 4869, tetapi kerana kebanyakan data penting yang telah disimpan dalam fail-fail komputer, yang kini kebanyakannya musnah, kerja-kerja yang berkembang perlahan-lahan. Akhirnya, Haibara menyertai barisan Pasukan Detektif Muda) , dan walaupun dia tidak berfikir terlalu sangat telatah yang tidak matang rakan-rakan beliau, beliau telah datang kepada nilai mereka seperti semua kawan-kawan rapat. Akhirnya, Conan berjaya meyakinkan Vermouth, yang cuba untuk menjejaki turun Shiho dan telah mendapat tahu tentang identiti barunya, meninggalkan Haibara dalam keadaan aman damai, Vermouth janji telah merahsiakan identiti Conan setakat ini, mengurangkan udara ancaman yang telah menjulang lebih Haibara setakat ini dalam ketakutan Organisasi Hitam.

Baru-baru ini, Haibara telah mula mengesyaki Subaru Okiya sebagai ahli Organisasi Hitam, kod nama "Bourbon", dihantar untuk menjejaki, walaupun rasa ancaman dia berasa kehadiran individu itu pelik terus datang dan pergi , membuat pasti beliau sendiri penghakiman mengenai beliau. Sama ada - dan bagaimana rapat - Subaru benar-benar terlibat dengan Organisasi Hitam belum disahkan. Subaru tinggal di rumah sementaranya iaitu rumah keluarga Kudo kerana rumah sewanya dibakar.

Personaliti[sunting | sunting sumber]

Shiho telah menyanyikan lagu-froid, curiga, menyindir, sikap sejuk, dan sering mengingatkan orang lain tentang sisi gelap realiti dan sifat-sifat manusia. Sebagai Ai Haibara, dia bertindak lebih tua daripada dia sepatutnya menjadi, yang Pasukan Detektif Muda merujuk kepada beliau sebagai "cool". Tetapi walaupun sikap letih, dia telah baik hati dan penyayang kadang-kadang, walaupun biasanya lebih kepada haiwan daripada manusia. Dia agak tenang, walaupun ini mungkin disebabkan untuk memberi amaran beliau untuk menjaga dirinya tersembunyi dari Organisasi Hitam. Dia kadang-kadang sejuk dan sangat analitikal, tetapi ada kalanya di mana dia melembutkan sikap dan mendedahkan dirinya untuk menjadi teman sejati. Malah, beliau menganggap Conan dan rakan-rakan Pasukan Detektif Muda sebagai kawan-kawan pertama sebenar yang dia telah pernah, dan lebih bersedia untuk mengorbankan dirinya semata-mata untuk memastikan keselamatan mereka.

Shiho umumnya suka menyendiri dan terlambat kakaknya tua, Akemi, banyak (dalam filem Countdown to Heaven, dia akan memanggil apartmen lama kakaknya hanya untuk mendengar suaranya di kotak suara). Ketakutan terbesar beliau ialah ditangkap oleh Pertubuhan Hitam, dan dia amat takut Gin. Smart, degil, dan dengan rasa yang agak lucu yang dipintal, dia cuba untuk menjaga Conan daripada melakukan perkara-perkara yang melulu yang boleh memberikan identiti mereka, walaupun seringkali dia terkejut dengan tindakan beliau yang biasanya menyebabkan dia mendapat maklumat yang dia perlu pada masa yang sama mengekalkan rahsia identiti mereka.

Walaupun dia amnya mengiringi Detective Boys rakan senegaranya untuk perlawanan bola sepak yang dimainkan oleh Semangat Tokyo, Haibara sendiri ialah peminat Big Osaka secara umum dan pemain Ryusuke Higo khususnya, lebih-lebih lagi kerana kedua-dua telah begitu juga meninggalkan sebuah organisasi yang telah mengkhianati-Nya dan telah kekal sebagai orang buangan bagi satu-satu masa. Kerana dia sekali-sekala kerja-kerja semalaman pada penawar untuk APTX 4869, dia cenderung letih, menyebabkan Conan memanggilnya "bermata orang-gadis yawny[[:]]" pada satu ketika.

Dalam OVA 11, Haibara mendedahkan kepada Ayumi bahawa dia suka sandwic dengan campuran mentega kacang dan jem blueberry, sejak persekolahan di Amerika. Walau bagaimanapun, sejak Profesor Agasa menarik salah satu dia makan sandwich ini - terutama sejak Haibara berada di pihak beliau sentiasa pestering dia ke makan makanan rendah kalori sahaja - dia telah meninggalkan tabiat itu untuk sementara waktu.

Cita rasa untuk berfesyen[sunting | sunting sumber]

Haibara seolah-olah mempunyai beberapa kepentingan dalam fesyen, kerana dia telah berulang-kali membuat permintaan untuk jenis dompet tertentu apabila diminta untuk melakukan sesuatu. Dalam satu kes misalnya, untuk mendedahkan identiti orang yang menyembunyikan kabel telefon untuk memotong komunikasi dengan dunia luar, beliau telah diminta oleh Conan sakit apendiks palsu yang tidak tertanggung, yang dia bersetuju selepas secara berseloroh meminta dompet Jenama Fusae atas kerjasama beliau. Beliau kemudiannya mula bergolek di atas lantai dan menjerit meminta pertolongan. Pelakunya merasakan seperti dia tidak mempunyai pilihan tetapi untuk mendedahkan kabel dari saku dan menyambung semula telefon untuk meminta ambulans.

Gambaran keseluruhan plot[sunting | sunting sumber]

Pengenalan Ai Haibara[sunting | sunting sumber]

Kelas Conan menerima pelajar baru bernama Ai Haibara. Beliau bertindak agak sejuk dan terpelihara apabila Pasukan Detektif Muda cuba berbaik-baik dengan dia, dan Genta notis dia melihat Conan mencurigakan. Beliau memberitahu mereka di mana dia tinggal tetapi Conan tidak sedar ia di rumah Agasa.

Selepas sekolah, seorang budak yang bernama Toshiya meminta Pasukan Detektif Muda untuk mencari saudaranya yang hilang. Pasukan Detektif Muda bersama-sama dengan rumah Haibara menyiasat Toshiya dan mendapati lukisan Natsume Sōseki. Toshiya mendedahkan bahawa sebelum adiknya hilang, seorang wanita, yang mempunyai kepentingan dalam potret itu, menghampiri Toshiya.

Carian Pasukan Detektif Muda di sekitar bandar untuk bertanya sama ada sesiapa yang telah melihat wanita atau saudara Toshiya. Conan notis bahawa seorang lelaki menggunakan ¥ palsu 1000 dan menyedari saudara Toshiya sebenarnya diculik dan dipaksa untuk membantu mewujudkan bil palsu. Selepas berikutan lelaki itu bersama-sama dengan petunjuk yang saudara Toshiya ditinggalkan, mereka dapat memahami kumpulan jenayah terancang dan menyimpan saudara Toshiya.

Dalam perjalanan pulang, Haibara mendedahkan Conan bahawa dia seorang gadis yang bernama Shiho Miyano, bekas ahli Organisasi Hitam. Dia sebenarnya mengkhianati kumpulan itu dan melarikan diri dengan penggunaan APTX 4869 yang menyebabkan dia menjadi seorang kanak-kanak. Beliau mendedahkan bahawa dia secara tidak sengaja menghantar cakera liut yang mengandungi data mengenai Pertubuhan Hitam kakak dia ... yang kini dalam milikan profesor, kakaknya Masami Hirota.

Agasa mengambil Conan dan Haibara di sana untuk mendapatkan cakera, hanya untuk menyedari bahawa Hirota telah dibunuh. Suspek ialah pelajar tiga Hirota yang melawat hari itu. Conan mendedahkan pelakunya untuk menjadi seorang lelaki yang bernama Akira Shirakura; Shirakura selepas Hirota mati terikat mesin pita kaset menjawab di seluruh kunci ke bilik yang rewound apabila panggilan dibuat dan seterusnya membawa kunci ke dalam bilik. Sebagai bukti, Conan mendedahkan bahawa cap jari Shirakura harus ditemui pada pita.

Haibara sedih dan meminta Conan mengapa dia tidak boleh menyelamatkan kakaknya, Akemi, dari Organisasi Hitam. Pada hari itu, Haibara cuba untuk membaca fail di luar cakera hanya mempunyai virus memadam semua data.


Bourbon, Subaru Okiya, Masumi Sera, dan Tooru Amuro[sunting | sunting sumber]

Tidak lama selepas kematian Akai, Conan mendengar maklumat dari FBI bahawa ejen Organisasi Hitam yang baru yang dipanggil Bourbon sedang memburu Shiho, Conan cuba menyimpan rahsia dari Haibara. Haibara merasakan bahawa ahli organisasi tersebut disekelilingnya. Ahli organisasi yang dia berasa tersirat untuk menjadi salah seorang daripada suspek yang tidak bersalah, Subaru Okiya. Conan menjemput Okiya untuk tinggal di rumah Kudo sejak apartmen Okiya telah dibakar. Okiya muncul dalam kes-kes lain kemudian, termasuk di pusat membeli belah Haido mana segelintir Organisai Hitam berkumpul untuk mengejar penglihatan dikhabarkan kemunculan Akai berparut. Walaupun Okiya dipercayai oleh Conan dan Agasa dan berbuat baik kepada Haibara, dia masih takut kepadanya. Kemudian, beberapa tindakan beliau membawa beliau untuk mempercayai bahawa dia mungkin seseorang dia tahu dan dia datang untuk melindunginya, walaupun cuba untuk mendedahkan identiti beliau apabila dia fikir dia sedang tidur.

Sementara itu, Pelajar pertukaran dari sekolah tinggi di Amerika Detektif Masumi Sera dan Detektif Tooru Amuro juga mula pula muncul. Sera ialah peminat setia Haibara dan Conan; walaupun lebih agresif dalam meneliti Conan, Sera juga rahsia mengumpul gambar Haibara (yang telah dipadam) dan disimpan cuba untuk bertemu dengan beliau selepas mereka disimpan secara kebetulan hilang pada yang lain. Kerana ini, Haibara menjadi mencurigakan Sera walaupun Sera tidak memberi dia inspirasi ketakutan Organisasi Hitam. Haibara tidak langsung menemui Amuro; paling terdekat dia adalah apabila dia memandu sebuah kereta bersebelahan dengan kereta Okiya dinaiki oleh Okiya, Profesor dan dia semasa mengejar penjenayah yang menculik Conan.

Kemudian, apabila Haibara dipaksa untuk kembali kepada Shiho menggunakan penawar sementara, video beliau sebagai seorang dewasa dihantar ke Agensi Detektif Mouri oleh Mitsuhiko kebetulan pula Sera, Okiya, dan Amuro telah mengetahuinya. Kerana ini, Haibara kemudian disasarkan oleh plot palsu oleh Vermouth dan Bourbon dalam Keretapi Bell Tree Express. Bourbon tugaskan untuk menjadi Amuro dan Haibara belajar bahawa dia tahu ibu bapanya. Bourbon berharap untuk menangkap Shiho, tetapi pengubahsuaian Vermouth kepada pelan yang telah direka untuk membunuh beliau membawa kepada Shiho kononnya sedang diletupkan di dalam drabak kereta api. Walaupun Vermouth dan Bourbon disahkan Sherry dibunuh. Sebenarnya Conan meminta bantuan Kaitou Kid menyamar sebagai Shiho, Conan telah memaksa dia ke dalam rancangan itu. Kerana ini, semua Organisasi Hitam selain Vermouth berfikir Shiho sudah, dan Vermouth tidak berupaya untuk mendedahkan kebenaran kepada yang lain daripada mereka tanpa menjejaskan Conan.

APTX 4869[sunting | sunting sumber]

APTX ialah singkatan "Apoptoxin," dan, seperti namanya, ia melibatkan pengaktifan apoptosis: mekanisme oleh sel-sel membolehkan seseorang itu membunuh diri. APTX mengandungi bahan-bahan yang mempunyai fungsi-fungsi lain juga. Ia mengandungi komponen yang mengaktifkan telomerase: enzim yang memanjangkan penutup pada hujung DNA yang panjangnya menghadkan bilangan kali sel boleh membahagi.

Dalam percubaaan, Kebanyakan masa APTX 4869 berfungsi sebagai racun maut. Gin mengatakan ia tidak boleh dikesan apabila digunakan, mungkin menunjukkan ia meninggalkan sedikit kesan yang boleh ditemui oleh pemeriksaan forensik. Walau bagaimanapun, seperti yang dikatakan oleh Ai Haibara, kesan sampingan yang jarang berlaku sebenarnya boleh memudarkan umur mangsa. Beliau berkata dalam Episod 129, bahawa segala-galanya selain organ, badan, rambut, personaliti, dan kenangan kembali semula kepada keadaan umur 7-10 tahun. Shinichi, telah dipaksa oleh Gin dan Vodka untuk mengambil racun dengan niat membunuhnya secara senyap kerana polis berada di sekeliling tempat, kemudian Shiho Miyano, telah ditetapkan untuk dihukum bunuh kerana berkemungkinan akan berakhir selepas Gin dan Vodka membunuh kakaknya, Akemi. , tetapi untuk melarikan diri beliau mengambil racun itu sendiri dan bercadang untuk membunuh diri, namun tubuhnya, seperti Shinichi, telah kembali semula kepada keadaan kanak-kanak.