Abbas–Mustan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Abbas-Mustan
Abbas–Mustan di Anugerah Filmfare ke-61
Pekerjaanpengarah, penulis, penerbit
Tahun aktif1990–kini

Abbas dan Mustan Burmawalla ialah adik-beradik yang dikenali kerana mengarahkan filem thriler, aksi dan romantis di Bollywood dengan tema yang terang-terang.[2] Filem mereka kebanyakannya mempunyai semua aksara dengan warna kelabu. Malah wira utama atau watak utama dalam filem mereka juga mempunyai warna kelabu atau negatif dengan hasrat dan keghairahan yang mementingkan diri sendiri untuk melakukan apa sahaja untuk memenuhi matlamat dan melakukan apa sahaja untuk mencapai matlamat mereka. Mereka sering bekerja dengan Akshay Kumar, Bobby Deol, Akshaye Khanna, Bipasha Basu, Shahrukh Khan dan Kareena Kapoor dalam karya mereka. Mereka baru-baru ini melancarkan Mustafa, anak lelaki Abbas dalam filem Machine, kisah cinta sukan muzik dengan Kiara Advani yang kegagalan di pecah panggung. Kedua-duanya mengarahkan filem-filem Bollywood seperti Khiladi, Baazigar, Askar, Ajnabee, Baadshah, Aitraaz, Humraaz, 36 China Town, Race, Race 2 dan pelakon komedi Kapil Sharma, Kis Kisko Pyaar Karoon. Mereka telah bekerja keras dengan rumah produksi Venus Worldwide Entertainment dan Tips Films, yang semuanya ialah blokbuster.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kedua-duanya memulakan kerjayanya dengan filem Gujarati. Pada tahun 1990, kedua-duanya membuat filem pertama mereka dengan filem Agneekaal, yang dibintangi oleh Raj Babbar, Jeetendra, Madhavi dan Sonu Walia.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Abbas - Mustan on their upcoming film, Machine, Race 3 and Baadshah". Newindianexpress.com. 2017-03-06. Dicapai pada 2018-09-20.
  2. ^ "Abbas-Mustan haven't spent a single day apart in 54 years".

Pautan luar[sunting | sunting sumber]