Adobe Shockwave

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Adobe Shockwave
PembangunAdobe Systems, Macromedia, MacroMind
Terdapat dalamLingo
LesenHak milik[1]
Tapak webwww.adobe.com/products/shockwaveplayer/ Sunting ini di Wikidata

Adobe Shockwave (sebelumnya Macromedia Shockwave) adalah platform multimedia yang dihentikan untuk membina aplikasi multimedia interaktif dan permainan video. Pembangun menghasilkan kandungan menggunakan Adobe Director dan menerbitkannya di Internet. Kandungan seperti itu dapat dilihat dalam pelayar web di mana-mana komputer dengan palam Shockwave Player terpasang. MacroMind menghasilkan teknologi; Macromedia memperoleh MacroMind dan mengembangkannya lebih jauh, mengeluarkan Shockwave Player pada tahun 1995. Adobe Systems kemudian memperoleh Shockwave dengan Macromedia pada tahun 2005.[2] Shockwave menyokong grafik raster, grafik vektor asas, grafik 3D, audio, dan bahasa skrip tersemat yang disebut sebagai Lingo.[3][4]

Selama tahun 1990-an, Shockwave adalah format umum untuk projektor CD-ROM, persembahan kios, dan permainan video interaktif, dan didominasi dalam multimedia interaktif.[5] Berbagai permainan pengembaraan grafik dikembangkan dengan Shockwave ketika itu, termasuk The Journeyman Project, Total Distortion, Mia's Language Adventure, Mia's Science Adventure, dan siri Didi & Ditto. Pembangun permainan video mengembangkan ratusan permainan video dalam talian percuma menggunakan Shockwave, menerbitkannya di laman sesawang seperti Miniclip dan Shockwave.com.

Pada Julai 2011, tinjauan mendapati bahawa Flash Player mempunyai penembusan pasaran 99% pada penyemak imbas desktop di "pasar matang" (Amerika Syarikat, Kanada, United Kingdom, Perancis, Jerman, Jepun, Australia, dan New Zealand), sementara Shockwave Player hanya menuntut 41% di pasaran ini.[6] Adobe Flash dan Adobe AIR adalah alternatif untuk Shockwave, dengan kemampuan rendering 3Dnya, bahasa pengaturcaraan berorientasi objek, dan kemampuan untuk berjalan sebagai asli yang dapat dilaksanakan di beberapa platform.[7]

Pada Februari 2019, Adobe mengumumkan bahawa Adobe Shockwave, termasuk Shockwave Player, akan dihentikan berkuatkuasa pada 9 April 2019.[8]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Adobe Software License Agreement. (dalam bahasa Inggeris) Dicapai pada 10 November 2011.
  2. ^ Elia, Eric (1996). "Macromedia unveils Shockwave and Director 5" (dalam bahasa Inggeris). HyperMedia Communications. ISSN 1060-7188. Dicapai pada 23 September 2010.
  3. ^ Macromedia Shockwave for Director User's Guide, Volume 1, (dalam bahasa Inggeris) New Riders Pub., 1 Januari 1996
  4. ^ Macromedia Shockwave for Director, Volume 1, (dalam bahasa Inggeris) Hayden Books, 1996
  5. ^ Kelly Hart; Mitch Geller (2008). New Perspectives on Dreamweaver CS3, Comprehensive (dalam bahasa Inggeris). Cengage Learning. m/s. 429. ISBN 1-4239-2531-9.
  6. ^ "Flash content reaches 99% of Internet viewers" (dalam bahasa Inggeris). Adobe. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Oktober 2011. Dicapai pada 7 Ogos 2014.
  7. ^ Adobe Director 11 review (dalam bahasa Inggeris) Diarkibkan 28 Mei 2015 di Wayback Machine, Page 2, KEVIN PARTNER, 1 May 2008, PCPro Magazine, "Adobe's AIR technology makes it possible to deploy Flash as a desktop application"
  8. ^ "End of Life (EOL) for Adobe Shockwave". helpx.adobe.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 23 Disember 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]