Aeneas

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Aeneas lari dari Troy yang terbakar, Federico Barocci, 1598.

Dalam mitos Greco-Roman, Aeneas Aeneas (/[invalid input: 'icon']ɪˈnəs/; Greek: Αἰνείας, Aineías, berasal dari Αἰνή bermakna "untuk memuji") merupakan wira Trojan, anak lelaki Anchises dan Dewi Aphrodite. Bapanya merupakan dua-pupu Raja Priam dari Troy, menjadikan Aeneas dan Priam, anak dua pupu. Dia merupakan watak dalam mitos Yunani dan disebut dalam Iliad yang dikarang oleh Homer, dan mendapat sanjungan penuh dalam mitologi Rom sebagai lagenda pengasas kepada apa yang akan membentuk Rom Purba. Paling panjang lebar ditulis dalam Aeneid karangan Virgil.

Genealogi kesasteraan[sunting | sunting sumber]

Aeneas memikul Anchises, oinochoe tubuh hitam, sekitar. 520–510 BC, Louvre (F 118)

Dalam Iliad, Aeneas merupakan watak kecil, di mana dia dua kali diselamatkan oleh para dewa bagi takdir yang belum diketahui. Dia merupakan pemimpin perikatan Dardan Trojans, dan juga tiga-pupu dan leftenan utama bagi Hector, anak raja Trojan, Raja Priam. Ibu Aeneas, Aphrodite sering kali membantunya di medan pertempuran; dia merupakan kesukaan Apollo. Aphrodite dan Apollo menyelamatkan Aeneas dalam pertempuran dengan Diomedes dari Argos, yang hampir membunuhnya, dan membawanya pergi berjumpa Pergamos untuk dirawat. Malah Poseidon yang biasanya memihak orang Yunani turut membantu Aeneas selepas dia jatuh ketika diserang oleh Akhilleus, menyebut bahawa Aeneas, sungguhpun dari cabang muda keluarga diraja, ditakdirkan sebagai raja orang-orang Trojan. Dia membunuh 28 semasa Perang Trojan, dan kerjayanya semasa perang diceritakan kembali oleh sejarahwan Rom, Gaius Julius Hyginus (c. 64 BC – AD 17) dalam bukunya, Fabulae.[1]

Kisah Aeneas diteruskan oleh penulis Rom. Membina melalui mitos dan sejarah yang berbeza. Semasa zaman Virgil, Aeneas adalah terkenal dan pelbagai versi pengembaraannya telah beredar di Rom, termasuk Rom Kuno oleh sejarawan Yunani, Dionysius dari Halicarnassus (bergantung pada Marcus Terentius Varro, Ab Urbe Condita oleh Livius (mungkin bergantung pada Quintus Fabius Pictor, fl. 200 SM), dan Gnaeus Pompeius Trogus (melalui lambang oleh sejarahwan Justin). Sama juga turut penting pada zaman Virgil adalah kisah pengasas Rom di Cato Yang Tua, Origines.[2]

Aeneas dalam Virgil[sunting | sunting sumber]

Seperti yang dilihat dalam buku pertama Aeneid itu, Aeneas adalah salah seorang daripada beberapa orang Trojan yang tidak mati dalam peperangan atau dijadikan hamba apabila Troy tewas. Apabila Troy telah dijarah oleh orang Yunani, Aeneas, telah diperintahkan oleh para dewa untuk melarikan diri, mengumpulkan satu kumpulan, secara keseluruhannya dikenali sebagai Aeneads, yang kemudiannya mengembara ke Itali dan menjadi leluhur Rom. Puak Aeneads termasuk Aeneas peniup trompet Misenus, bapanya Anchises, kawan-kawannya Achates, Sergestus dan Acmon , penyembuh Iapyx , jurumudi Palinurus , dan anaknya Ascanius (juga dikenali sebagai Iulus, Julus, atau Ascanius Julius). Dia membawa bersamanya patung dewa rumah Troy, Dewa Lares dan Dewa Penates dan memindahkan mereka ke Itali.

Aeneas memberitahu Dido tentang kejatuhan Troy, oleh Pierre-Narcisse Guerin.

Beberapa percubaannya untuk mencari penempatan baru gagal; salah satu tempat persinggahannya itu berada di Sicily di mana di Drepanum, di pantai barat pulau ini, bapanya, Anchises, meninggal dunia secara aman.

Selepas ribut ringkas tetapi kuat dikirim melanda kumpulan itu di atas permintaan Juno, Aeneas dan armadanya mendaratan di Carthage selepas enam tahun pengembaraan. Aeneas menjalin hubungan selama setahun dengan Ratu Dido dari Carthaginian (juga dikenali sebagai Elissa), yang mencadangkan agar pihak Trojan menetap di tanah itu dan dia dan Aeneas memerintah secara bersama keseluruhan rakyat mereka. Satu perkahwinan diatur antara Dido dan Aeneas melalui hasutan oleh Juno, yang telah diberitahu hakikat bahawa bandar kegemaran beliau akhirnya akan akan dikalahkan oleh keturunan Trojan tersebut, dan ibu Aeneas iVenus (yang merupakan adaptasi Rom bagi Dewi Aphrodite), yang menyedari bahawa anaknya dan kumpulannya memerlukan rehat sementara untuk mengukuhkan diri bagi perjalanan akan datang. Bagaimanapun, utusan tuhan, Utarid telah dihantar oleh Musytari dan Zuhrah untuk mengingatkan Aeneas mengenai perjalanan dan tujuan beliau, memaksa dia untuk pergi secara rahsia. Apabila Dido menyedarinya, Dido mengucapkan sumpahan yang selama-lamanya akan melagakan Carthage menentang Rom, permusuhan yang akan berkemuncak dalam Perang Punic. Dia kemudian membunuh diri dengan menikam dirinya dengan pedang yang sama dia berikan pada Aeneas apabila mereka mula-mula bertemu.

Selepas singgah di Carthage, Trojan kembali ke Sicily di mana Aeneas menganjurkan pesta pengebumian bagi menghormati bapanya, yang telah meninggal dunia setahun sebelum. Kumpulan tersebut bergerak dan mendarat di pantai barat Itali. Aeneas turun ke dalam neraka di mana dia bertemu Dido (yang berpaling dari beliau untuk kembali kepada suaminya) dan bapanya, yang menunjukkan dia masa depan keturunannya dan dengan itu sejarah Rom.

Aeneas mengalahkan Turnus, oleh Luca Giordano, 1634–1705. Mitos Genius mengenai Aeneas ditunjukkan turun, melihat kedalam cahaya masa depan , sementara nasib Turnus tenggelam, diselubungi oleh kegelapan.

Latinus, raja puak Latin, mengalu-alukan tentera Aeneas yang tersingkir akibat Perang Trojan dan membenarkan mereka mengatur kehidupan mereka di Latium. Anak perempuannya Lavinia telah dijanjikan pada Turnus, raja Rutuli, tetapi Latinus menerima ramalan bahawa Lavinia akan ditunangkan pada seseorang dari tempat lain — iaitu, Aeneas. Latinus menurut ramalan tersebut, dan Turnus dengan itu mengistiharkan perang ke atas Aeneas dengan desakan Juno, yang menyokong Raja Mezentius dari Etruscan dan Ratu Amata dari Latins. Tentera Aeneas menang. Turnus terbunuh, dan kisah Virgil berhenti mengejut.

Kisah hidup Aeneas berikutnya dijumpai dalam Livy: Aeneas menang tetapi Latinus mati dalam perperangan tersebut. Aeneas mengasaskan bandar Lavinium, sempena nama isterinya. Dia kemudian mengalu-alukan saudara Dido, Anna Perenna, yang kemudian membunuh diri selepas mengetahui Lavinia cemburu. Selepas kematian Aeneas, Aphrodite meminta Jupiter untuk menjadikan anaknya abadi. Jupiter bersetuju dan dewa sungai Numicus menyucikan Aeneas dari semua bahagian mortal parts dan Aphrodite mentasbihkan dia dengan Ambrosia dan Madu, menjadikan dia sebagai dewa. Aeneas dikenali sebagai dewa Jupiter Indiges.


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hyginus, Fabulae 115.
  2. ^ Stout, S.E. (1924). "How Vergil Established for Aeneas a Legal Claim to a Home and a Throne in Italy". The Classical Journal. 20 (3): 152–60.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Classical sources
Popular sources
  • Vampire: the Requiem, Ventrue: Lords over the Damned