Aeroponik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pandangan dekat salad dan gandum yang ditanam di peralatan aeroponik, NASA , 1998.

Aeroponik adalah proses membesarkan tumbuh-tumbuhan di udara atau persekitaran berkabus tanpa menggunakan tanah atau perantaraan agregat (yang dikenali sebagai geoponik). Perkataan "aeroponik" berasal dari perkataan Yunani yang bermakna aero - (udara) dan ponos (usaha). Budaya aeroponik berbeza daripada penanaman hidroponik, aquaponik, dan in-vitro (kultur tisu tumbuhan) konvensional. Tidak seperti hidroponik, yang menggunakan larutan nutrien cecair sebagai medium pertumbuhan dan mineral penting untuk mengekalkan pertumbuhan tumbuhan; atau aquaponik yang menggunakan air dan buangan ikan, aeroponik dilakukan tanpa medium yang pembesaran. [1] Oleh kerana air digunakan dalam aeroponik bagi menghantar nutrien, ia kadang-kadang dianggap sebagai sejenis hidroponik.

Kaedah[sunting | sunting sumber]

Prinsip asas penanaman aeroponik adalah tumbuh-tumbuhan digantung di dalam persekitaran yang tertutup atau separa tertutup melalui semburan pada akar tanaman yang tergantung dan bahagian bawah batang dengan percikan atau semburan larutan cecair yang kaya dengan nutrien.[1]. Bahagian daun dan puncak, sering dikenali sebagai kanopi, menganjur ke atas. Akar tumbuhan dipisahkan melalui struktur sokongan tumbuhan. Selalunya, busa sel tertutup dimampatkan di sekeliling batang yang lebih rendah dan dimasukkan ke dalam bukaan pada kebuk aeroponik, yang mengurangkan tenaga kerja dan perbelanjaan; bagi tumbuhan yang lebih besar, lanjaran digunakan bagi menggantung berat tumbuhan dan buah-buahan.

Sebaik-baiknya, persekitaran itu dikekalkan bebas daripada haiwan perosak dan penyakit, supaya tumbuh-tumbuhan akan tumbuh lebih sihat dan lebih cepat berbanding tumbuhan yang ditanam dalam medium. Walau bagaimanapun, disebabkan persekitaran kebanyakan aeroponik tidak ditutup dengan sempurna, haiwan perosak dan penyakit masih boleh menjadi ancaman. Persekitaran terkawal memastikan pertumbuhan tumbuhan awal, kesihatan, perkembangan, berbunga dan berbuah bagi apa-apa spesis tumbuhan dan kultivar.

Oleh kerana sistem akar amat sensitif, aeroponik sering digabungkan dengan hidroponik konvensional, yang digunakan sebagai "penyelamat tanaman" kecemasan - bekalan nutrien dan bekalan air sandaran - sekiranya radas aeroponik gagal berfungsi.

Tekanan tinggi aeroponik ditakrifkan sebagai menghantar nutrien pada akar melalui 20-50 kepala mikrometer kabus menggunakan tekanan tinggi- sekitar (80 paun setiap inci persegi (550 kPa)) pam diafragma.

Banyak jenis tumbuh-tumbuhan boleh ditanam secara aeroponik.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Stoner, R.J. and J.M. Clawson (1997-1998). A High Performance, Gravity Insensitive, Enclosed Aeroponic System for Food Production in Space. Principal Investigator, NASA SBIR NAS10-98030.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Hydroculture