Age of Empires II

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Age of Empires II: Zaman Raja-raja
ءيج ءوف ايمڤايرس II: زمان راج٢
Pembangun
Penerbit
PengarahAdam Isgreen (Edisi Definitif)
Pereka
  • Bruce Shelley
  • Edisi Defnitif: Bert Beeckman
Pengatur caraAngelo Laudon
Artis
  • Brad Crow
  • Scott Winsett
Komposer
  • Stephen Rippy
  • Edisi Definitif: Todd Masten
SiriAge of Empires
EnjinGenie
Platform
Pelepasan
  • 30 September 1999
  • Edisi HD: 9 April 2013
  • Edisi Definitif: 14 November 2019
GenreStrategi masa nyata
ModPemain tunggal, multipemain

Age of Empires II: Zaman Raja-raja (AoEII; Jawi: ءيج ءوف ايمڤايرس II: زمان راج٢) merupakan permainan video strategi masa nyata yang dikembangkan oleh Ensemble Studios dan diterbitkan oleh Microsoft. Dilancarkan pada tahun 1999 untuk Microsoft Windows dan Macintosh, ini merupakan permainan kedua dalam siri Age of Empires. Zaman Raja-raja ditetapkan pada Zaman Pertengahan dan mengandungi tiga belas tamadun yang boleh dimain. Pemain bertujuan untuk mengumpulkan sumber yang mereka gunakan untuk membina bandar, melatih tentera, dan mengalahkan musuh mereka. Terdapat lima kempen berdasarkan sejarah, di mana pemain hendaklah bermain dalam keadaan khusus dan berdasarkan satu cerita. Terdapat tiga mod permainan pemain tunggal tambahan, dan permainan berbilang pemain turut disokong.

Walaupun menggunakan enjin permainan yang sama dan kod yang serupa dengan pendahulunya, Zaman Raja-raja telah mengambil waktu yang lebih lama dari yang dijangka untuk dibangunkan, memaksa Ensemble Studios untuk melancarkan Age of Empires: The Rise of Rome pada tahun 1998 sebagai gantinya. Pasukan pereka bentuk telah memberi tumpuan untuk menyelesaikan masalah penting di Age of Empires, tetapi menyatakan bahawa beberapa masalah masih ada.

Penerimaan Zaman Raja-raja sangat positif. Sebilangan besar ciri baharu dipuji, sama seperti penambahbaikan permainan. Zaman Raja-raja mendapat "pujian sejagat", menurut agregator ulasan permainan video Metacritic. Tiga bulan setelah dilancarkan, dua juta salinan The Age of Kings telah dihantar, dan ia berada di tangga teratas di tujuh negara. Permainan ini memenangi berbagai-bagai anugerah dan hari ini dianggap sebagai satu klasik dari jenisnya, yang mempunyai kesan yang signifikan pada permainan masa depan dalam genrenya. Age of Empires II yang asli dan pek taambahan tahun 2000-nya, Penakluk, kemudian dikeluarkan sebagai The Gold Edition (Edisi Emas). Age of Empires II kini dianggap sebagai salah satu permainan terhebat yang pernah wujud.

Versi terkemas kini bergrafik definisi tinggi, Age of Empires II: Edisi HD, dikeluarkan pada tahun 2013. Edisi HD merangkumi permainan asli dan pengembangan Penakluk, serta kempen, peradaban, dan grafik baru untuk paparan keleraian tinggi. Permainan ini dibuat semula dan diterbitkan pada November 2019 sebagai Age of Empires II: Edisi Definitif, dan menjadi permainan pertama di dalam siri ini untuk menyokong antara muka bahasa Melayu.

Permainan[sunting | sunting sumber]

Age of Empires II ialah satu permainan strategi masa nyata yang berfokus kepada pembangunan kota, pengumpulan sumber dan pelatihan tentera untuk mengalahkan pihak lawan. Pemain menakluki kota dan kerajaan yang bersaing ketika mereka memajukan salah satu daripada 13 tamadun melalui empat "Zaman": Zaman Kelam, Zaman Feudal, Zaman Kastil dan Zaman Empayar—satu jangka masa 1000 tahun.[1] Memara ke Zaman baharu membuka akses kepada unit, struktur dan teknologi baru, namun pemain mesti terlebih dahulu membina bangunan tertentu dari zaman mereka dan kemudian membayar sejumlah sumber (lazimnya makanan dan emas).[2]:31

Unit orang awam yang dipanggil "orang kampung", digunakan untuk mengumpulkan sumber. Mereka dilatih sebagai sama ada lelaki atau perempuan, namun jantina mereka tidak mempengaruhi kemampuan mereka. Sumber boleh digunakan untuk melatih unit, membina bangunan dan menyelidik teknologi, antara lain; sebagai contoh, pemain dapat menyelidik zirah yang lebih baik untuk unit infantri. Permainan ini menawarkan empat jenis sumber: makanan, kayu, emas, dan batu. Makanan diperoleh dengan memburu binatang, mengumpulkan buah beri, menternak haiwan, bertani, dan memancing di persisiran atau menggunakan bot. Kayu dikumpulkan dengan menebang pokok. Emas diperoleh daripada lombong emas, perdagangan atau relik di dalam biara, dan batu dikumpulkan daripada lombong batu. Orang kampung memerlukan pusat penyimpanan sumber, biasanya bangunan simpanan (pusat bandar, khemah perlombongan, kincir angin, dan khemah pembalakan). [3]

Setiap tamadun dapat membeli penaiktarafan yang meningkatkan kadar pengumpulan sumber-sumber ini. Pemain dapat membina pasar untuk menggiatkan aktiviti perdagangan; pemain boleh menukar kayu, batu, dan makanan untuk emas, dan menggunakan emas untuk membeli sumber lain. Harga pasaran berubah-ubah dengan setiap transaksi dan berdasarkan inflasi.[4] Selanjutnya, pasar dan dok juga dapat menghasilkan emas dengan menggunakan pedati dagang atau kog perdagangan yang dihantar untuk mengunjungi pasar dan dok tamadun lain; sebaik sahaja mereka kembali ke pasar/dok pemain, emas akan ditambahkan kepada stok. Jumlah emas yang diperoleh unit perdagangan pada setiap perjalanan adalah berdasarkan jarak yang diperlukan untuk pergi ke pasar/dok tersebut; lebih banyak emas diperoleh dalam perjalanan yang lebih jauh. Pemain boleh berdagang dengan pasar atau dok musuh, namun unit perdagangan pemain mungkin diserang atau dimusnahkan oleh unit musuh dalam prosesnya. Pemain tidak perlu melakukan perdagangan secara manual, kerana setelah mereka memilih bangunan sasaran mereka, unit perdagangan tersebut akan terus berdagang tanpa henti.

Terdapat lima kempen di dalam Zaman Raja-raja, yang mengandungi senario bersejarah seperti penaklukan Genghis Khan di Eurasia, Perang Salib Barbarossa, atau pertahanan Saladin akan Tanah Suci. Dalam kempen Joan of Arc dan William Wallace, pemain boleh mengawal tokoh di dalam namanya; namun dalam kempen lain, pemain menjalankan perintah daripada wakil panglima tentera.[5]

Mod permainan tambahan tersedia untuk pemain di dalam Zaman Raja-raja.[6] Salah satu mod tersebut, peta rawak, menghasilkan peta daripada salah satu daripada beberapa skrip yang menghasilkan peta yang dipilih secara rawak, dengan pemain bermula pada Zaman Gelap dengan satu Pusat Bandar, tiga penduduk kampung (atau lebih bergantung pada tamadun), dan unit peninjau. Permainan ini boleh dimenangi melalui penaklukan tentera, dengan membina sebuah bangunan khas yang dikenali sebagai Struktur Keajaiban dan membuatnya tetap bertahan untuk jangka waktu tertentu, atau dengan mendapatkan kawalan semua peninggalan di peta untuk satu jangka waktu yang ditetapkan. Mod Kalah Mati membolehkan pemain memulakan permainan dengan sejumlah besar sumber, memberi tumpuan pada dominasi ketenteraan, sementara dalam mod Pembunuhan Raja setiap pemain diberi unit Raja, dan menang dengan membunuh semua Raja lain.

Unit dan tamadun[sunting | sunting sumber]

Setiap pemain mempunyai had untuk jumlah unit yang dapat mereka buat—had populasi—namun mungkin tidak segera menggunakan seluruh ruang populasi yang ada.[4] Kapasiti penduduk, yang dapat dibatasi di mana sahaja antara 25[7] dan 200 (500 di dalam Edisi Definitif) dengan selangan 25 populasi,[8] berdasarkan pada jumlah rumah, Kastil, atau Pusat Bandar—bangunan utama di dalam kota pemain—yang telah dibina. Zaman Raja-raja memperkenalkan dua ciri baharu yang penting untuk pengurusan unit: butang penduduk kampung melahu, yang membantu pemain mengenal pasti penduduk kampung yang belum diberi tugas, dan loceng bandar, yang menghantar semua penduduk kampung ke Pusat Bandar, Kastil, atau menara berhampiran untuk keselamatan; unit berpasukan di dalam tiga bangunan ini, terutama pemanah, meningkatkan kekuatan bangunan (menara menembak lebih banyak anak panah dengan unit yang digarison ke dalamnya) termasuk pusat bandar, yang tidak dapat menembak apa-apa tanpa ada orang yang di dalamnya.

Age of Empires II juga menampilkan lima jenis unit tentera: unit infantri, pemanah, askar berkuda, senjata pengepungan dan tentera laut. Sesetengah jenis infantri, pemanah, dan askar berkuda tertentu merupakan "unit-lawan" dengan bonus serangan khas terhadap sesuatu jenis unit lain. Ketiga-tiga kelas ketenteraan ini pada umumnya mengikuti modal batu-gunting-kertas. Sebagai contoh, infantri pada umumnya kuat terhadap bangunan tetapi lemah melawan pasukan berkuda, oleh itu unit infantri lawan—barisan askar lembing, tombak dan kapak lembing—mempunyai bonus serangan terhadap askar berkuda.[9]

Setiap tamadun di dalam Age of Empires II mempunyai satu atau lebih unit khas yang eksklusif terhadap tamadun itu. Sebagai contoh, orang Melayu mempunyai akses kepada pahlawan kerambit, sebuah unit infantri murah, pantas, serta hanya mengambil separuh ruang populasi dan dapat dicipta dengan banyak. Unit-unit khusus tamadun ini umumnya lebih kuat, namun masih mengikuti modal asas batu-gunting-kertas. Rahib ialah sejenis unit ketenteraan khas yang mempunyai kemampuan untuk menukar haluan unit dan bangunan musuh kepada tamadun pemain, serta menyembuhkan unit bersekutu. Rajib juga digunakan untuk mengumpulkan relik, yang menjana emas setelah disimpan di dalam biara pemain—semakin banyak relik disimpan, semakin cepat emas dijana. Mengumpulkan semua relik pada sesuatu peta adalah merupakan salah satu kaedah untuk memenangi permainan peta rawak, bergantung pada tetapan mod kemenangan.[10] Setelah pemain mempunyai semua relik di biara mereka, pemasa akan ditunjukkan kepada semua pemain. Pemain yang memegang semua relik akan menang sekiranya mereka mengekalkan kawalan relik sepanjang masa yang ditetapkan.

Pemain boleh pilih untuk bermain sebagai salah satu daripada 13 tamadun di dalam permainan asal, atau 39 tamadun secara keseluruhannya dengan semua pek tambahan, terbahagi kepada sebelas gaya seni bina—Asia Tenggara, Asia Tengah, Asia Selatan, Asia Timur, Mesoamerika, Afrika Eropah Barat, Eropah Tengah, Eropah Timur, Mediterranean dan Timur Tengah—yang menentukan bentuk bangunan dalam permainan.[11] Setiap tamadun mempunyai kekuatan dan kelemahan yang berbeza dari segi aspek ekonomi, teknologi, dan ketenteraan, dan masing-masing mempunyai akses kepada satu atau lebih "unit unik" yang kuat.[12][13] Selain itu, setiap tamadun memberikan bonus pasukan dalam permainan berpasukan.[14] Untuk menambahkan keanekaan, setiap tamadun mempunyai seset desir kata dalam bahasa asalnya yang diucapkan oleh unit ketika dipilih atau diperintahkan untuk melakukan tugas, yang berbeza bagi unit awam (lelaki dan perempuan), ketenteraan, rahib (lazimnya menggunakan istilah keagamaan) dan Raja (lazimnya menggunakan bahasa diraja).

Bangunan[sunting | sunting sumber]

Bangunan di dalam Age of Empires II adalah terbahagi kepada tiga kategori iaitu ekonomi,[15] dan ketenteraan[16] dan kebandaran. Bangunan boleh menyelidik teknologi dan penaiktarafan yang meningkatkan kecekapan berasaskan ekonomi, ketenteraan atau unit, serta menyediakan sumber untuk pemain.

Bangunan ekonomi yang paling penting ialah Pusat Bandar, di mana orang kampung diciptakan, semua jenis sumber dapat disimpan, beberapa teknologi diselidik, dan pemain dapat mara ke Zaman berikutnya. Pusat Bandar dapat menembakkan anak panah ke unit musuh jika penduduk kampung atau pemanah digarisonkan ke dalam bangunan tersebut sementara unit musuh berada dalam lingkungan julat tembakannya.[17] Bangunan ekonomi lain yang tersedia termasuk bangunan simpanan sumber, ladang, dok (dok juga dapat menghasilkan beberapa kapal tentera), pasar dan rumah untuk menampung penduduk yang lebih ramai.[18]

Bangunan ketenteraan merangkumi bangunan pelatih unit seperti berek, padang memanah, kandang, dan kastil, serta bangunan pertahanan seperti tembok, pagar dan menara. [19] Bangunan ketenteraan dapat menjalankan penyelidikan bagi meningkatkan keupayaan, kekuatan, pertahanan, atau kemampuan lain bagi unit ketenteraan.[16] Kastil merupakan antara bangunan penting dalam sesuatu permainan kerana ia dapat mencipta trebuchet, melatih unit unik utama sesuatu tamadun, dan menembak unit musuh, dengan unit yang digarisonkan turut menembak anak panah tambahan.[20] Kastil hanya dapat dibangun setelah pemain mencapai Zaman Kastil, walaupun dalam beberapa pilihan permainan, pemain mulai dengan istana yang sudah dibangun seawal Zaman Gelap (perkara ini telah diubah di dalam Edisi Definitif).[21]

Bangunan kebandaran pula terdiri daripada bangunan penyelidikan dan Struktur Keajaiban. Bangunan tukang besi dapat memberi penaiktarafan kepada unit ketenteraan dari segi senjata dan zirah berdasarkan kelas unit. Universiti pula memberikan berbagai-bagai penyelidikan umum seperti Kimia yang membolehkan penciptaan senjata api. Selain melatih unit rahib, biara bertujuan memberi penaiktarafan kepadanya, serta memberi peningkatan umum terhadap penyembuhan unit, penahanan unit dari segi penukaran haluan dan sebagainya. Setelah mara ke Zaman Imperial, pemain juga dapat membina Struktur Keajaiban, sebuah bangunan yang sangat mahal. Pada kebanyakan mod permainan, membina Struktur Keajaiban mencetuskan satu pemasa kemenangan; melainkan jika dimusnahkan dalam jangka masa tertentu, pemain yang membina bangunan tersebut akan menang. Struktur Keajaiban setiap tamadun berbentuk mercu tanda yang unik untuk budaya itu berdasarkan garis masa permainan. Tamadun Melayu menampilkan Candi Kalasan sebagai Struktur Keajaibannya.

Tamadun Portugis, Melayu, Bulgaria dan Sicily merupakan empat tamadun yang mendapat bangunan unik. Orang Portugis mempunyai feitoria yang mengambil 20 ruang populasi, sambil menjana sumber secara perlahan-lahan tanpa had mahupun kos sumber (selain kos pembinaan). Orang Melayu mendapat pelabuhan, iaitu penaiktarafan terhadap dok yang lebih kuat serta berkebolehan menembak unit musuh. Ini amat penting dalam permainan di atas peta berlaut kerana pertahanan persisiran dapat dikuasai dengan baik. Orang Bulgaria mempunyai akses kepada krepost iaitu satu bangunan pertahanan mirip kastil, yang juga dapat melatih unit unik dan berkos separuh kos kastil, manakala orang Sicily pula mendapat donjon, iaitu satu bangunan pertahanan yang dibina unit uniknya, sarjan.

Kempen pemain tunggal[sunting | sunting sumber]

Zaman Raja-raja menyertakan lima kempen, masing-masing mempunyai beberapa senario yang dapat dimainkan sepanjang jalan ceritanya, dan masing-masing berpusat di sekitar tamadun yang berbeza. Campaign of William Wallace (orang Celt) berfungsi sebagai kempen tutorial, dan mengajar pemain bagaimana memindahkan unit, mengumpulkan sumber daya, dan membangun pasukan untuk mengalahkan musuh. Ia berlaku semasa Perang Kemerdekaan Scotland menentang Inggeris, yang dipimpin oleh Edward Longshanks. Dalam kempen orang Frank, pemain mengetuai Jeanne d'Arc menentang Inggeris dalam Perang Seratus Tahun. Kempen orang Saracen menampilkan Saladin dan usahanya untuk menangkis Tentara Salib di Timur Tengah, sementara kempen orang Mongol mengikuti penaklukan Genghis Khan di Eurasia, manakala kempen orang Teuton mengisahkan Frederick Barbarossa yang bercita-cita tinggi dalam usahanya membesarkan Empayar Suci Rom. Kempen disusun secara berangka untuk membezakan tahap kesukaran—Kempen William Wallace menjadi yang paling mudah, dan Barbarossa menjadi yang paling mencabar.

Pemainan multipemain[sunting | sunting sumber]

Zaman Raja-raja menyokong permainan multipemain melalui Internet, atau melalui rangkaian kawasan setempat (LAN). Sehingga lapan pemain boleh mengambil bahagian dalam satu permainan, dengan semua mod permainan pemain tunggal tersedia. MSN Gaming Zone menyokong permainan sehingga perkhidmatan ditutup pada 19 Jun 2006. [22] [23] Selepas itu, pelbagai perkhidmatan permainan berbilang pemain seperti GameRanger menyokongnya.[24] Sejak April 2013,[25] Steam menyokong permainan multipemain dalam Edisi HD[26] [27] melalui sambungan internet.[28]

Permainan multipemain ditambah baik di dalam Edisi Definitif, dengan sistem lobi permainan dan sistem pemadanan permainan automatik yang mencari permainan terbaik untuk disertai berdasarkan sejarah dan prestasi permainan pemain.

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Sebelum lengkapnya Age of Empires, Ensemble Studios telah menandatangani satu kontrak dengan Microsoft untuk penciptaan satu sekuel. Pasukan reka bentuk memilih untuk menetapkan Zaman Raja-raja pada Zaman Pertengahan sebagai kemajuan logik daripada seting era kuno Age of Empires. Pasukan pereka bentuk sedar untuk berusaha menangkap daya tarik permainan pertama tanpa membuat reka bentuk permainan terlalu serupa. Walaupun begitu, mereka berusaha untuk menarik perhatian demografi yang bermain Age of Empires . [29] Pasukan pereka bentuk Zaman Raja-raja bertujuan untuk menyiapkan permainan dalam masa setahun dengan menggunakan kod dari yang permainan asal dan menggunakan semula enjin permainan Genie.[30] Beberapa bulan dalam proses tersebut mereka mendapati bahawa mereka tidak dapat menyiapkan permainan dengan kualiti yang mereka cari pada masa itu. Ensemble Studios memberitahu Microsoft bahawa mereka akan memerlukan satu tahun lagi dan sebaliknya mencipta Age of Empires: The Rise of Rome, pek tambahan Age of Empires yang lebih mudah untuk dibangunkan, sebagai kompromi yang dapat dilancarkan bagi Hari Natal 1998. Untuk membantu memenuhi tarikh yang ditetapkan pada tahun depan, pengaturcara, artis, dan pereka tambahan digunakan.[31] Untuk mengatasi masalah lain yang signifikan di dalam Age of Empires—iaitu kecerdasan buatan unit dalam mencari laluan—pasukan mencipta semula secara sepenuhnya sistem pergerakan mesin permainan tersebut.

Age of Empires yang asal telah dikritik kerana kecerdasan buatannya yang tidak mencabar. Oleh kerana kecerdasan buatan aslinya tidak "mengelat" dengan memberi sumber tambahan atau menggunakan teknik lain yang tidak dapat dilakukan oleh pemain manusia, maka adalah lebih mudah untuk mengalahkannya berbanding kecerdasan buatan dalam banyak permainan strategi masa nyata yang lain pada masa itu.[32] Untuk Zaman Raja-raja, Ensemble Studios berusaha untuk mengembangkan sistem AI yang lebih kuat yang tidak berkompromi dengan menipu. Veteran industri Mario Grimani mengetuai Ensemble Studios dalam penciptaan sistem baharu. Zaman Raja-raja menyaksikan pengenalan sistem pencetus untuk pembina senario. Pencetus tersebut membolehkan pesanan ditampilkan, atau tindakan dilakukan, berdasarkan kriteria atau "peristiwa" yang telah ditetapkan.[33] Editor senario juga diperbaiki dengan sistem kecerdasan buatan yang baharu. Sistem kecerdasan buatan dan pencetus berinteraksi secara berkala dalam kempen pemain tunggal.[34]

Pasukan ini kurang berjaya menyelesaikan masalah lain; pengaturcara Ensemble Studios, Matt Pritchard menyatakan berikutan pengumuman Age of Empires bahawa masih ada proses yang mana tampalan boleh dikeluarkan. Pengelatan yang meluas dalam permainan multipemain Age of Empires terjadi sebagai akibat dari beberapa pepijat dalam permainan, yang mengakibatkan Microsoft menjanjikan Ensemble Studios bahawa akan ada proses tampalan untuk Zaman Raja-raja. Semasa dilancarkan, terdapat beberapa pepijat yang memerlukan perhatian segera, tetapi proses tampalan belum siap. Tampalan pertama dikeluarkan 11 bulan kemudian.[35][36]

Ensemble Studios mengembangkan sistem rupa bumi baharu untuk Zaman Raja-raja, dengan kemampuan grafik 3D yang jauh lebih unggul berbanding Age of Empires. Pritchard mencatat peningkatan kemampuan artistik pasukan berikutan pekerjaan mereka pada dua pertandingan terakhir, dan dia terkenal sebagai mengatakan bahawa "Zaman Raja-raja menjadi pertunjukan bagi bakat mereka yang lebih baik."[37] Namun, beliau tidak berpuas hati dengan kekurangan alat pengurusan aset seni, sementara jabatan lain memperoleh alat baru dan prosedur automatik untuk membantu dalam reka bentuk dan uji main.[35]

Audio[sunting | sunting sumber]

Runut bunyi untuk Zaman Raja-raja digubah oleh Stephen Rippy, yang sejak itu mengambil peranan itu untuk semua permainan dalam siri Age of Empires. Muziknya dibahagikan kepada dua kategori. Untuk muzik dalam permainan, pasukan Rippy mengambil elemen muzik daripada pelbagai budaya dan menggabungkannya untuk menghasilkan suara campuran. Muzik dendang pra-permainan direka untuk menjadi unik bagi tamadun yang dimain. Kempen berdasarkan tokoh sejarah akan merangkumi "tema yang paling tidak akan berakar pada budaya [watak]".[38]

Di dalam Edisi Definitif, sistem runut digubah semula oleh Vitalis Eirich. Muzik dalam permainan turut diubah, di mana setiap permainan akan bermula dengan satu runut bunyi lengkap berdasarkan tamadun tersebut, sebagai tambahan pada dendang pendek sebelum permainan bermula. Pemain juga mempunyai pilihan untuk menyusun runut bunyi dalam permainan agar memainkan muzik yang paling sesuai dengan tamadun tersebut.

Terbitan[sunting | sunting sumber]

Demo Zaman Raja-raja dikeluarkan pada 16 Oktober 1999.[39] Ia menampilkan kempen latihan, contoh permainan peta rawak dan kemampuan untuk bermain melalui MSN Gaming Zone.[36] Sangat mengecewakan bagi Ensemble Studios, banyak versi permainan yang tidak lengkap telah dibocorkan. Ini diambil oleh laman web cetak rompak, dan dijual secara haram di seluruh Lingkungan Pasifik; malah versi permainan cetak rompak turut dijual di luar pejabat Microsoft di Korea Selatan. [35]

Pek tambahan dan terbitan turunan[sunting | sunting sumber]

Satu pengalihan bagi PlayStation 2 dilancarkan oleh Konami pada tahun 2001.

Age of Empires II turut mempunyai tujuh buah pek tambahan, termasuk satu yang belum diterbitkan.

Penakluk[sunting | sunting sumber]

Pek tambahan pertama Zaman Raja-raja, Penakluk (Jawi: ڤنعلوق), diterbit pada tahun 2000. Ia memperkenalkan banyak ciri permainan baharu, termasuk teknologi unik untuk setiap tamadun, dan lima tamadun baharu. Dua daripadanya, ialah orang Aztec dan Maya, mewakili kawasan Dunia Baru dan mempunyai gaya seni bina khas yang baharu. Tamadun baharu yang lain ialah orang Sepanyol, Hun, dan Korea. Ia turut menampilkan beberapa kempen baharu, iaitu Atilla Si Hun, El Cid, Montezuma serta siri senario bersejarah yang dipanggil Pertempuran Penakluk.

Permainan sejarah ketiga dalam siri ini, Age of Empires III, dilancarkan pada tahun 2005. Permainan ini menggambarkan penjajahan Eropah di Amerika. Selain satu ciri penting, ibu kota, reka bentuk permainannya serupa dengan pendahulunya.[40]

Edisi HD[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2012, Hidden Path Entertainment mula mengerjakan pembuatan semula berdefinisi tinggi Age of Empires II, sebuah usaha yang dipelopori oleh Matt Pritchard, pengaturcara utama Ensemble Studios. Pada 7 Mac 2013, pelancarannya diumumkan, dijenamakan sebagai Age of Empires II: Edisi HD (Jawi: ءيج ءوف ايمڤايرس II: ايديسي ايچ.دي.). Ia telah meningkatkan grafik, menyokong penggunaan skrin lebar dan pilihan berbilang pemain baharu melalui Steam. Ia dikeluarkan pada 9 April 2013, dengan pra-pesanan tersedia pada 5 April.[41] Edisi HD mendapat ulasan bercampur, dengan laman web tinjauan agregat Metacritic memberikan skor 68 daripada 100 berdasarkan ulasan daripada 20 pengkritik. Pengkritik bersetuju bahawa Edisi HD berubah sedikit daripada permainan asalnya, walaupun integrasi Steam Workshop banyak dipuji.[42][43] Semua pek tambahan seterusnya hanya tersedia bagi edisi ini, sehingga Edisi Definitif diterbitkan.

Pihak Yang Dilupai[sunting | sunting sumber]

Pek tambahan kedua permainan ini, Pihak Yang Dilupai (Jawi: ڤيهق يڠ دلوڤاءي), adalah berdasarkan pada satu pek pengubahsuaian buatan peminat, The Forgotten Empires. Pek memperkenalkan lima tamadun baharu: orang Itali, India, Slavik, Magyar, dan Inka. Ia turut menyertakan peta, kempen dan unit baharu, mod permainan baru, serta meningkatkan had ruang populasi daripada 200 kepada 500[44] serta banyak penyesuaian keseimbangan dan permainan.[45] [46] Pek pengembangan dikembangkan oleh pasukan yang membuat pengubahsuaian, Forgotten Empires LLC dengan bantuan SkyBox Labs.[47]

Kerajaan Afrika[sunting | sunting sumber]

Pek tambahan ketiga untuk Age of Empires II, Kerajaan Afrika (Jawi: کراجاءن افريک), dilancarkan pada 5 November 2015, dan ia memperkenalkan empat tamadun baharu: orang Berber, Etiopia, Mali, dan Portugis . Ia memperkenalkan peta baharu, kempen (Sundjata, Francisco de Almeida, Yodit dan Tariq ibn Ziyad), dan unit, mod permainan baru termasuk Tawan Relik dan Perjanjian, serta banyak penyesuaian keseimbangan dan permainan.[45][46][48][49][50]

Kebangkitan Raja[sunting | sunting sumber]

Pek tambahan keempat, Kebangkitan Raja (Jawi: کبڠکيتن راج) dikeluarkan pada 19 Disember 2016.[51] Ia berdasarkan kawasan Asia Tenggara, dan menambah empat tamadun (orang Burma, Melayu, Khmer, dan Vietnam; masing-masing dengan kempennya tersendiri: Bayinnaung, Gajah Mada, Suryavarman I, dan Lê Lợi) serta jenis peta baharu dengan rupa bumi, unit, peningkatan AI dan banyak lagi.[52]

Edisi Definitif & Khan Terakhir[sunting | sunting sumber]

Pada 21 Ogos 2017 di Gamescom, Microsoft mengumumkan pembuatan semula permainan ini berjudul Age of Empires II: Edisi Definitif (Jawi: ءيج ءوف ايمڤايرس II: ايديسي ديفينيتيف) sedang dibangunkan oleh Forgotten Empires, Tantalus Media dan Wicked Witch Software.[53] Pada 9 Jun 2019, Microsoft menayangkan gazet permainan di Xbox E3 2019. Permainan bergrafik 4K ini merangkumi semua kandungan dari edisi dan pek tambahan sebelumnya, termasuk penambahan kelima yang dinamakan Khan Terakhir (Jawi: خان تراخير), menampilkan 4 tamadun baharu serta misi kempen tambahan. Ia dilancarkan di Xbox Game Pass untuk PC, Microsoft Store dan Steam pada 14 November 2019.[54] Semua pek tambahan seterusnya hanya tersedia bagi edisi ini.

Pemimpin Dunia Barat[sunting | sunting sumber]

Pada 15 Disember 2020, Microsoft mengumumkan pek tambahan keenam berjudul Pemimpin Dunia Barat (Jawi: ڤميمڤين دنيا بارت). Ia dikeluarkan pada 26 Januari 2021.[55] Pek tambahan ini menampilkan dua tamadun baharu - orang Burgundy dan Sicily, serta tiga kempen baharu. Kempen baharu terdiri daripada satu untuk setiap tamadun baru, dan juga kempen baharu untuk tamadun orang Britain yang ada.[56]

Kebangkitan Duke[sunting | sunting sumber]

Pada 10 April 2021, Microsoft mengumumkan pek tambahan ketujuh permainan ini berjudul Kebangkitan Duke (Jawi: کبڠکيتن ديوک). Ia diterbitkan pada 10 Ogos 2021,[57] dan menampilkan tamadun orang Poland dan Bohemia. Terdapat juga kempen berdasarkan dua tamadun baharu tersebut serta kempen untuk tamadun orang Lithuania.[58] 

Rujukan[sunting | sunting sumber]

 

  1. ^ Colayco, Bob (October 16, 1999). "Age of Empires 2: Designer Diary". FiringSquad. FS Media Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada January 3, 2013. Dicapai pada December 17, 2016.
  2. ^ Age of Empires II: The Age of Kings Manual. Microsoft Corporation.
  3. ^ Chin, Elliott. "Overview of Resources". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada March 10, 2009. Dicapai pada September 18, 2008.
  4. ^ a b Bates, Jason; Butts, Steve (May 14, 1999). "Age of Empires II: The Age of Kings Preview". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada August 20, 2016. Dicapai pada July 4, 2016. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "preview" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  5. ^ Chin, Elliott. "Campaign Walk-throughs". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada December 5, 2008. Dicapai pada September 18, 2008.
  6. ^ Chin, Elliott. "The First Age, and How to Get Started". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada July 4, 2007. Dicapai pada September 18, 2008.
  7. ^ Game Reference – Age of Empires II: The Age of Kings, Microsoft Corporation, p.28.
  8. ^ Wadleigh, Matt (June 17, 2003). "Age of Empires 2: The Age of Kings". ThunderboltGames.com. Diarkibkan daripada yang asal pada February 9, 2010. Dicapai pada February 10, 2010.
  9. ^ Chin, Elliott. "Infantry". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada May 25, 2007. Dicapai pada September 18, 2008.
  10. ^ Chin, Elliott. "Monks". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada October 7, 2007. Dicapai pada October 3, 2008.
  11. ^ "Age of Kings – Buildings". PlanetAgeofEmpires. GameSpy. Diarkibkan daripada yang asal pada September 20, 2008.
  12. ^ Kasavin, Greg (October 12, 1999). "Age of Empires: The Age of Kings for PC review". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada December 10, 2008. Dicapai pada September 18, 2008.
  13. ^ Chin, Elliott. "Unique Units". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada December 12, 2008. Dicapai pada September 18, 2008.
  14. ^ Game Reference – Age of Empires II: The Age of Kings, Microsoft Corporation, p.14.
  15. ^ Game Reference – Age of Empires II: The Age of Kings, Microsoft Corporation, p.48.
  16. ^ a b Game Reference – Age of Empires II: The Age of Kings, Microsoft Corporation, p.54.
  17. ^ "Age of Empires 2: Age of Kings Prima FastTrack Guide". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada December 2, 2008. Dicapai pada September 28, 2008.
  18. ^ Game Reference – Age of Empires II: The Age of Kings, Microsoft Corporation, pp. 48–53.
  19. ^ Game Reference – Age of Empires II: The Age of Kings, Microsoft Corporation, pp. 54–58.
  20. ^ Game Reference – Age of Empires II: The Age of Kings, Microsoft Corporation, p.55.
  21. ^ Game Reference – Age of Empires II: The Age of Kings, Microsoft Corporation, p.13.
  22. ^ "Age of Empires matchmaking on MSN Games has been retired – thank you so much for playing!". MSN Games. June 19, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada May 13, 2008. Dicapai pada September 17, 2008.
  23. ^ "An underground community is bringing Age of Empires II back to life". HT Media Ltd. June 23, 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada August 20, 2018. Dicapai pada August 20, 2018.
  24. ^ "Age of Empires II: HD Edition Review 10:36". YouTube.com. April 23, 2013.
  25. ^ "'Age of Empires 2: HD Edition' coming to Steam". Digital Spy. March 8, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada August 20, 2018. Dicapai pada August 20, 2018.
  26. ^ "Age of Empires 2: Evergreen, not Forgotten". The Daily Star. January 5, 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada August 20, 2018. Dicapai pada August 20, 2018.
  27. ^ "Welcome to India's best kept Age of Empires secret". Red Bull. April 20, 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada August 20, 2018. Dicapai pada August 20, 2018.
  28. ^ "Age of Empires II: HD Edition Review 9:31". YouTube.com. April 23, 2013.
  29. ^ Pritchard, Matthew (March 7, 2000). "Postmortem: Ensemble Studio's Age of Empires II: Age of Kings". Gamasutra (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada February 18, 2021. Dicapai pada February 18, 2021.
  30. ^ "The Art of Empires". Gamasutra. Diarkibkan daripada yang asal (.doc) pada September 22, 2008. Dicapai pada September 22, 2008.
  31. ^ Pritchard, Matthew (March 7, 2000). "Postmortem: Ensemble Studio's Age of Empires II: Age of Kings". Gamasutra (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada February 18, 2021. Dicapai pada February 18, 2021.
  32. ^ "Dave Pottinger". Microsoft. Diarkibkan daripada yang asal pada April 29, 2008. Dicapai pada September 20, 2008.
  33. ^ Greg Street (August 27, 1999). "Age of Empires II: The Barbarossa Campaign". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada July 18, 2016. Dicapai pada July 6, 2016.
  34. ^ Greg Street (September 10, 1999). "Age of Empires II: The Genghis Khan Campaign". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada August 9, 2016. Dicapai pada July 6, 2016.
  35. ^ a b c Pritchard, Matt (March 7, 2000). "Postmortem: Ensemble Studios' Age of Empires II: The Age of Kings — What Went Wrong". Gamasutra. Diarkibkan daripada yang asal pada September 22, 2008. Dicapai pada September 21, 2008. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "Gama3" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  36. ^ a b "Age of Empires II: The Age of Kings Downloads". Microsoft. Diarkibkan daripada yang asal pada October 7, 2008. Dicapai pada September 21, 2008. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "MSDls" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  37. ^ Pritchard, Matt (March 7, 2000). "Postmortem: Ensemble Studios' Age of Empires II: The Age of Kings — What Went Right". Gamasutra. Diarkibkan daripada yang asal pada June 24, 2008. Dicapai pada September 20, 2008.
  38. ^ Suciu, Peter (May 1, 2001). "Soundtracks on CD-ROM: Stirring Music That Accompanies the Interactive". Diarkibkan daripada yang asal pada March 30, 2012. Dicapai pada September 29, 2011.
  39. ^ "Age of Empires II: The Age of Kings (demo edition)". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada June 26, 2016. Dicapai pada July 6, 2016.
  40. ^ Joe Dodson. "Age of Empires III – PC Review". Game Revolution. Diarkibkan daripada yang asal pada July 25, 2008. Dicapai pada October 3, 2008.
  41. ^ Phillips, Tom (March 7, 2013). "Age of Empires 2 HD Edition announced, will Rome onto Steam next month". Eurogamer. Gamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada March 10, 2013. Dicapai pada March 7, 2013.
  42. ^ Daniel Starkey. "Review: Age of Empires II HD". Destructoid. Diarkibkan daripada yang asal pada December 5, 2013. Dicapai pada December 20, 2013.
  43. ^ Paul Dean (April 12, 2013). "Age of Empires 2 HD review". Eurogamer. Gamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada December 5, 2013. Dicapai pada December 20, 2013.
  44. ^ "Age of Empires II HD: The Forgotten". forgottenempires.net. Dicapai pada August 21, 2018.
  45. ^ a b "Age of Empires 2 HD: The African Kingdoms: Neue Erweiterung erscheint morgen, Trailer zeigt die neuen Zivilisationen" [Age of Empires 2 HD: The African Kingdoms: New expansion will be released tomorrow, trailer shows the new civilizations]. gamona.de (dalam bahasa Jerman). Diarkibkan daripada yang asal pada December 11, 2015. Dicapai pada May 9, 2016. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "AoE - African Kingdoms" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  46. ^ a b "AoE 2 HD Edition: "The African Kingdoms" erscheint in Kürze" [AoE 2 HD Edition: "The African Kingdoms" will be released soon]. PC GAMES (dalam bahasa Jerman). November 3, 2015. Dicapai pada May 9, 2016. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "AoE African Kingdoms 1" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  47. ^ "Age of Empires II: The Forgotten". SkyBox Labs. Diarkibkan daripada yang asal pada July 5, 2014. Dicapai pada July 22, 2014.
  48. ^ "Age of Empires II: The African Kingdoms se muestra en imágenes" [Age of Empires II: The African Kingdoms is shown in pictures]. Perú.com (dalam bahasa Sepanyol). November 5, 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada November 7, 2015. Dicapai pada May 9, 2016.
  49. ^ "Recensione Age of Empires 2 HD: The African Kingdoms" [Review Age of Empires 2 HD: The African Kingdoms]. Everyeye.it (dalam bahasa Itali). Diarkibkan daripada yang asal pada April 22, 2016. Dicapai pada May 9, 2016.
  50. ^ Cicarelli, Daniele (November 5, 2015). "La nuova espansione di Age Of Empires II, The African Kingdoms, disponibile ora su Steam / Orgoglio Nerd" [The new expansion for Age of Empires II, The African Kingdoms, available now on Steam / Nerd Pride]. www.orgoglionerd.it (dalam bahasa Itali). Diarkibkan daripada yang asal pada November 7, 2015. Dicapai pada May 9, 2016.
  51. ^ "Age of Empires II HD: Rise of the Rajas". Diarkibkan daripada yang asal pada December 21, 2016. Dicapai pada January 10, 2017.
  52. ^ "Rise of the Rajas Available for Pre-Order Now!". Steam. December 13, 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada December 20, 2016. Dicapai pada January 10, 2017.
  53. ^ Knezevic, Kevin (August 21, 2017). "Age Of Empires 2 And 3 Remasters Announced". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada July 26, 2018. Dicapai pada September 6, 2017.
  54. ^ "Age of Empires: DE launches on Steam with cross play support, Age of Empires II DE also coming on November 14". OnMSFT.com (dalam bahasa Inggeris). August 19, 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada August 19, 2019. Dicapai pada August 19, 2019.
  55. ^ Stevens, Ian (January 26, 2021). "The Lords of the West Have Arrived in Age of Empires II: Definitive Edition, Available Now". xbox.com. Dicapai pada January 28, 2021.
  56. ^ "Pre-Order Age of Empires II: DE - Lords of the West, coming January 26th!". Age of Empires. December 15, 2020. Dicapai pada December 16, 2020.
  57. ^ Age of Empires: Fan Preview. Xbox. 2021-04-10. Dicapai pada 2021-04-10.
  58. ^ "Dawn of the Dukes". ageofempires.com. Dicapai pada 2021-06-14.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]