Ahmad Kamil

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ahmad Kamil bin Sabri
KelahiranAhmad Kamil bin Sabri
KewarganegaraanMalaysia Malaysia
Nama samaranAedes
Karya terkenal
Pahlawan Mimpi 2; Penjelmaaan Semula Neurophagia, Pentas Maut Terakhir, Potret, Misteri Abu Metal (kartun) dan Pahlawan Mengigau. Juga Komikoo

Ralat ungkapan: Pengendali < tidak dijangka

Ahmad Kamil bin Sabri juga dikenali dengan nama Aedes dikalangan peminat komik dan kartun tanah air di Malaysia. Di antaranya, dia turut mengendalikan Raksaksa Studio dengan menerbitkan Jaguh Komik. Ia merupakan komik solo beliau dengan menampilkan Pahlawan Mimpi 2; Penjelmaaan Semula Neurophagia, Pentas Maut Terakhir, Potret, Misteri Abu Metal (kartun) dan Pahlawan Mengigau. Melalui Jaguh Komik Aedes dapat menterjemahkan visual dan stroke yang berlainan dalam kerja-kerja penghasilan komik dan kartun. Kepelbagaian menguasai stroke dilihat dari pengalaman beliau berkarya semenjak 1980 an lagi. Jaguh Komik berkesempatan berada di pasaran hanya untuk satu keluaran sahaja.

Penglibatan awalnya dengan syarikat penerbitan lain sebagai pelukis dan ilusttarot dan turut menyumbangkan komik untuk majalah FANTASI. Aedes masih lagi aktif melukis komik dan kartun untuk penerbitan Karangkraf iaitu majalah G3 dan Jom. Beliau turut menjawat Naib Presiden PeKOMIK.

Karya terbarunya ialah dengan majalah Komikoo.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]