Ahmad Reduan Rozali

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ahmad Reduan Rozali (lahir 1982) merupakan rakyat Malaysia yang juga merupakan salah seorang pendaki Gunung Everest termuda dari Asia Tenggara. Beliau berjaya mencapai puncak gunung tertinggi di dunia itu pada 23 Mei 2004 bersama-sama dengan teman seuniversitinya, Muhamad Muqharabbin Mokhtarrudin. Mereka merupakan pasukan pertama dari Universiti Teknologi MARA (UiTM) yang mengambil cabaran mendaki Gunung Everest.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Ahmad Reduan berasal dari Kuala Lumpur dan merupakan pelajar kursus Diploma Sains Gunaan di UiTM. Beliau mempunyai minat dalam sukan lasak dan telah menyertai beberapa ekspedisi mendaki gunung sebelum ini, antaranya ke Gunung Kinabalu, Gunung Tahan, Gunung Rinjani dan Gunung Kilimanjaro.

Ekspedisi Gunung Everest[sunting | sunting sumber]

Ahmad Reduan dan Muhamad Muqharabbin telah menyertai Ekspedisi UiTM Everest 2004 yang diketuai oleh Mohd Fauzan Hassan, seorang pensyarah di UiTM. Mereka berlatih mendaki gunung di Wanaka, New Zealand dari 30 Julai hingga 20 Ogos 2003 sebagai persiapan untuk ekspedisi tersebut.

Ekspedisi UiTM Everest 2004 berlepas ke Nepal pada 29 Mac 2004 dan tiba di Kathmandu pada 30 Mac 2004. Mereka kemudian meneruskan perjalanan ke Lukla dan menuju ke base camp di ketinggian 5,300 meter. Mereka mengambil masa selama enam minggu untuk melakukan proses aklimatisasi dan bergerak ke kamp-kamp yang lebih tinggi sebelum mencuba untuk mencapai puncak.

Pada 23 Mei 2004, Ahmad Reduan dan Muhamad Muqharabbin berjaya menjejakkan kaki di puncak Gunung Everest pada jam 10.50 pagi waktu Malaysia bersama-sama dengan tiga orang Sherpa dari Nepal. Mereka mengibarkan bendera Malaysia dan UiTM sebagai tanda kejayaan mereka. Mereka turun semula ke base camp pada hari yang sama dan kembali ke Kathmandu pada 26 Mei 2004.

Penghargaan[sunting | sunting sumber]

Ahmad Reduan dan Muhamad Muqharabbin telah menerima penghargaan daripada Naib Canselor UiTM Datuk Seri Prof Ibrahim Abu Shah yang berada di Shah Alam, Selangor dan seluruh warga UiTM atas kejayaan mereka menawan Gunung Everest. Mereka juga telah menerima ucapan tahniah daripada Perdana Menteri Malaysia ketika itu, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi melalui telefon.

Rujukan[sunting | sunting sumber]