Ahmet Davutoğlu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ahmet Davutoğlu

Prime Minister of Turkey
Memegang jawatan
28 August 2014
PresidenRecep Tayyip Erdoğan
TimbalanYalçın Akdoğan
Bülent Arınç
Ali Babacan
Numan Kurtulmuş
Didahului olehRecep Tayyip Erdoğan
Leader of the Justice and Development Party
Memegang jawatan
27 August 2014
Didahului olehRecep Tayyip Erdoğan
Minister of Foreign Affairs
Dalam jawatan
1 May 2009 – 29 August 2014
Perdana MenteriRecep Tayyip Erdoğan
Didahului olehAli Babacan
Digantikan olehMevlüt Çavuşoğlu
Member of the Grand National Assembly
Memegang jawatan
12 June 2011
Kawasan pilihan rayaKonya (2011, 2015)
Majoriti657,763 (56.5%)
Butiran peribadi
Lahir (1959-02-26) 26 Februari 1959 (umur 64)
Konya, Turkey
Parti politikJustice and Development Party
PasanganSare Davutoğlu (1984–present)
Anak-anakSefure
Meymune
Mehmet
Hacer Bike
Alma materBoğaziçi University
Tandatangan

Ahmet Davutoglu(lahir 26 Februari 1959) adalah diplomat Turki dan ahli politik yang kini menjadi Perdana Menteri Turki sejak 28 Ogos 2014 dan pemimpin Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP) sejak 27 Ogos 2014. Beliau pernah berkhidmat sebagai Menteri Luar Negeri Turki 2009-2014, mengembangkan pengaruh Turki ke serantau wilayah bekas Uthmaniyah dan membina semula hubungan Turki-Israel selepas Serbuan Gaza flotilla 2009 ke atas MV Mavi Marmara . Sebelum menjadi Menteri Luar, Davutoglu berkhidmat sebagai ketua penasihat kepada Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan dan menjadi ahli parlimen AKP untuk kawasan Konya dalam Pilihan raya umum Turki 2011 . Beliau juga merupakan seorang ahli sains politik, akademik, dan seorang duta amnya .

Apabila Recep Tayyip Erdogan menjadi Presiden Turki ke-12 , Davutoglu telah diumumkan oleh Jawatankuasa Eksekutif Pusat AKP sebagai calon untuk kepimpinan parti. Dia telah sebulat suara dipilih sebagai pemimpin tanpa bertanding dan seterusnya menjadi Perdana Menteri, membentuk Kerajaan Republik Turki 62 .Kabinet beliau telah dikuasai oleh rapat sekutu Erdoğan, seperti Yalcin Akdoğan dan dijangka jinak sebagai Perdana Menteri dan mengejar agenda politiknya sebagai Presiden.

Di dalam negara, Davutoglu banyak mengkritik protes anti-kerajaan 2013-14 .Beliau telah menyalahkan skandal rasuah 2013 pimpinan Fethullah Gulen. Walaupun mengikuti Neo-Uthmaniyah atau dasar luar Pan-Islam , Davutoglu berhubung terus dengan Kesatuan Eropah. Beliau juga telah berjanji untuk reformasi Perlembagaan Turki , menangani rasuah dan memperbaiki rekod hak pekerja Turki.Beliau dikritik di peringkat antarabangsa kerana tidak bertindak keras terhadap Negara Islam militan IS di negara jiran Iraq dan Syria menyebabkan Protes anti-kerajaan pada Oktober 2014 yang mengorbankan lebih 40 orang mati.Begitu juga penyelesaian dengan pemberontak Kurdish .Hubungan Turki-Amerika Syarikat semakin renggang dan Turki gagal mendapat kerusi di Majlis Keselamatan PBB .Cadangan kerajaan untuk menggubal langkah-langkah keselamatan baru untuk membendung protes, Davutoglu telah dituduh menjadikan Turki menjadi negara polis . Berikutan Pilihan Raya Umum Turki 2015 , Davutoglu mengumumkan peletakan jawatannya, tetapi akan berkhidmat sehingga kerajaan baru terbentuk.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Ahmet Davutoglu dilahirkan di Taşkent , Wilayah Konya , Turki . Beliau menamatkan pengajian di İstanbul erkek Lisesi , yang merupakan Deutsche Auslandsschule (sekolah Antarabangsa Jerman) dan belajar di Jabatan Ekonomi dan Sains Politik dari Universiti Boğaziçi , İstanbul. Beliau mendapat ijazah Sarjana dalam Pentadbiran Awam dan Ijazah Doktor Falsafah dalam Sains Politik dan Hubungan Antarabangsa dari Universiti Boğaziçi . Antara 1993-1999, Davutoglu bekerja di Universiti Marmara dan menjadi profesor penuh pada tahun 1999. Beliau merupakan Pengerusi Jabatan Perhubungan Antarabangsa di Universiti Beykent di Istanbul , Turki. Antara 1995-1999, beliau menulis kolum mingguan secara harian Turki Yeni Safak .

Beliau berkahwin dengan Sare Davutoglu sejak tahun 1984, yang merupakan seorang pakar sakit puan yang bekerja di İstanbul dan vokal anti-pengguguran kempen. Mereka mempunyai seorang anak lelaki dan tiga perempuan.

Penulisan beliau termasuk Paradigma Alternatif: Impak Weltanschauungs Islam dan Barat dalam Teori Politik , Transformasi dan Peradaban Dunia Islam dalam bahasa Inggeris, Strategik Derinlik ( Kedalaman Strategik ), dan Küresel Bunalım ( Krisis Global ) di Turki. Bukunya Kedalaman Strategik adalah sebuah buku yang sangat berpengaruh dalam orientasi dasar luar Turki, walaupun menjadi buku terlaris di Greece pada bulan Julai 2010. Beliau sangat berpengaruh dalam tentera, akademik, dan segi tiga kerajaan membentuk dasar luar Turki. Beliau bercakap Bahasa Inggeris , Bahasa Jerman , Bahasa Arab dan Bahasa Melayu .

Nama keluarga beliau, Davutoglu, diterjemahkan kepada ' Davidson ' dalam bahasa Inggeris.

Dasar luar[sunting | sunting sumber]

Dari artikel beliau untuk Yeni Safak dan buku Strategik Derinlik , ahli akademik dan ahli politik telah mengemukakan pandangan bahawa visi dasar luar Davutoglu ini terletak pada pembinaan semula dan mengekalkan hubungan yang lebih rapat dengan bekas Empayar Uthmaniyyah melalui dasar yang dikenali sebagai Neo-Ottomanism .Profesor Davutoglu dan penasihat rapat bekas Presiden Turgut Ozal, geopolitician Yunani Dimitri Kitsikis dianggap sebenarnya telah mempunyai pengaruh yang tegas, tepat pada teori geopolitik ini.

Satu lagi teori yang dibangunkan oleh bekas pelajar Davutoglu , Behlül Özkan ialah dasar luar ideal Pan-Islam, di mana dia melihat Islam sebagai faktor penyatuan dalam Timur Tengah . Berbeza dengan kedua-dua teori, Davutoglu turut menyokong dasar pro-barat iaitu memohon menjadi ahli NATO dan menyokong keahlian Kesatuan Eropah.

Neo-Ottomanism[sunting | sunting sumber]

Davutoglu telah meminta Turki menjadi kuasa serantau di Eropah dan Timur Tengah dan menggesa agar Ankara memainkan peranan yang lebih berpengaruh dalam politik dunia. Davutoglu biasanya dikaitkan dengan tanggapan Turki neo Ottomanism iaitu Komanwel dengan negara jiran-jiran bekas Uthmaniyah. Namun Turki tidak mempunyai hegemoni pada sesiapa. Sebaliknya mahu untuk menyumbang kepada penubuhan keamanan kekal di rantau ini atau Pax Ottomana. Pax dalam erti perintah, kita cuba menubuhkan perintah, ia tidak salah untuk mengatakan perkara itu.Pada tahun 2013, Davutoglu bercakap membangunkan kesatuan yang lebih rapat antara bekas tanah Uthmaniyah, walaupun menyatakan bahawa tuntutan wilayah tidak akan berehat di sempadan sejarah.

Pan-Islamisme[sunting | sunting sumber]

Menurut Behlül Özkan, yang memberi syarahan tentang Ahmet Davutoglu pada tahun 1998 di Universiti Marmara dan kini berkhidmat sebagai Penolong Profesor di Jabatan Sains Politik dan Hubungan Antarabangsa di universiti yang sama, Davutoglu mempunyai tanggapan pan-Islam daripada neo-Uthmaniyah. Özkan menulis artikel untuk " Survival " yang menyelidik lebih kurang 300 artikel Davutoglu antara tahun 1990 dan 2000. Idea pan-Islamisme adalah percubaan kritikal Turki untuk mengintegrasikan dengan negara-negara barat, dan menyokong kesatuan dalam Timur Tengah bagi meningkatkan kekuatan serantau dan perpaduan antara rakyat. Disebabkan oleh beberapa budaya yang berbeza dan bangsa yang mendiami Timur Tengah hari ini, pan-Islam percaya bahawa hanya Islam boleh memberikan kesatuan yang kuat dan tahan lama kerana anutan Islam yang sama. Sebagai Muslim Sunni , Özkan menyatakan bahawa Iran bukan sebahagian daripada rancangan Davutoglu untuk bersatu Timur Tengah.

Davutoglu selari dengan Turgut Ozal dan Abdul Hamid II . Menurut Özkan, beliau mengkritik Ozal kerana beliau pro-Barat dan menyokong pan-Islam era Abdul Hamid II. Dia dilihat berjuang untuk melindungi kedaulatan Empayar Uthmaniyyah. Walau bagaimanapun, Davutoglu tidak defensif tetapi peluasan tanggapan pan-Islam, seperti mengenai Perang Saudara Syria .Özkan juga menyatakan bahawa Davutoglu tidak percaya kepada Kesatuan Eropah dan sebaliknya mahu satu Kesatuan Islam.

Hubungan dengan Ikhwanul Muslimin[sunting | sunting sumber]

Dasar luar Davutoğlu juga telah dirujuk sebagai 'Muslim Brotherhood' contohnya dengan Parti Rakyat Republik MP Aykut Erdemir. Sejak penggulingan Ikhwan Muslimin yang disokong Presiden Mesir Mohamed Mursi pada tahun 2013, Turki mesra Ikhwan di rantau ini. Selepas penangkapan seorang pegawai perisikan Turki, Irshad Hoz, di Mesir. Istanbul menjadi tuan rumah dua mesyuarat Islam Ikhwan Muslimin selepas 2013 rampasan kuasa tentera Mesir.Selepas itu Davutoglu dikritik untuk menjadi tuan rumah kerana ia akan merosakkan hubungan dengan rejim baru Abdel Fattah el-Sisi . Negara Qatar telah mengusir pemimpin Ikhwanul Muslimin pada tahun 2014, meninggalkan Turki kerana spekulasi sama ada kerajaan Davutoglu ini akan menawarkan mereka perlindungan.

Menteri Luar Negeri (2009-2014)[sunting | sunting sumber]

Davutoglu telah dilantik Menteri Luar Negeri pada tahun 2009 walaupun bukan seorang Ahli Parlimen . Ia masuk ke dalam Dewan Negara Turki sebagai Ahli Parlimen Konya dalam Pilihan raya umum Turki 2011 dan terus berkhidmat sebagai Menteri Luar era kabinet Recep Tayyip Erdoğan ke-3 .

Beliau dianugerah sebagai "Top 100 Global Pemikir 2010" untuk "menjadi otak di belakang kebangkitan global Turki." Beliau bercakap tentang "Dasar Zero Masalah" atau masalah sifar jika semua menghormati nilai-nilai kita.

Pada tahun 2010, Davutoglu mengutamakan dasar keselamatan, dialog, saling bergantung ekonomi dan keharmonian budaya dan saling menghormati. Dasar menyatukan negara-negara yang berbeza dan membangunkan pemahaman budaya antara agama yang berbeza dan bangsa, serta mengekalkan hubungan kerjasama dan dialog secara aman bagi menyelesaikan krisis apabila ia berlaku.

Dasar luar Turki terhadap Negara Islam Iraq dan Levant (Isil) dan keengganan untuk membantu pejuang Kurdis mengambil kembali bandar Kobani pada tahun 2014.Pembiayaan berterusan AKP terhadap Hamas , telah mengeruhkan hubungan antara Turki dan Amerika Syarikat.Tinjauan dasar luar, Davutoglu mendapat 28.0, berbanding dengan 57.7% menolak.

Armenia[sunting | sunting sumber]

Pada 24 April 2014, beliau dan Tayyip Erdogan bersetuju bahawa Deportasi Armenia 1915 sangat tidak berperikemanusiaan. Mereka juga bersetuju bahawa peristiwa-peristiwa ini perlu dikaji oleh kedua-dua Turki, Armenia , dan ahli sejarah asing. Walau bagaimanapun, mereka tidak mengiktiraf Genosid Armenia .

Apabila Pope Francis bercakap bahawa pembunuhan beramai-ramai Armenia adalah salah satu daripada tiga genosid utama abad ke-20, pada 16 April 2015 Davutoglu berkata bahawa Pope menyertai konspirasi anti Parti Keadilan dan Pembangunan.

Mesir[sunting | sunting sumber]

Davutoglu semakin rapat dengan Mesir berikutan Pilihan raya Presiden Mesir 2012 apabila Muhammad Mursi terpilih sebagai Presiden Mesir. Turki menawarkan bantuan untuk menggubal perlembagaan Mesir yang sekular. Tawaran ini dilihat sebagai percubaan untuk meningkatkan pengaruh Turki di Mesir, telah ditolak oleh kerajaan Mursi, sebaliknya memilih perlembagaan lebih Islam. Namun Davutoglu dan Erdoğan kuat mengkritik Rampasan kuasa Mesir 2013 yang menggulingkan Mursi dan Parlimenb Turki meluluskan usul mengutuk rampasan kuasa itu. Mesir hendaklah membenarkan Morsi untuk meneruskan penyertaan dalam politik. Davutoglu juga membandingkan dengan Rampasan kuasa Turki di tahun 1960 dan 1980 .

Davutoglu juga mengkritik keputusan kehakiman untuk menjatuhkan hukuman mati terhadap 529 ahli Ikhwan Muslimin sambil mencerca kerajaan Mesir sebagai anti-demokratik dan bertindak secara tidak sah. Lantas Mesir mengusir duta Turki manakala Erdogan mengisytiharkan duta Mesir persona non grata sebagai membalas dendam. Kerajaan Mesir juga menuntut permohonan maaf daripada AKP dan enggan menjemput Turki untuk Persidangan Islam yang diadakan di Kaherah.

Setelah diusir dari Mesir, Ikhwanul Muslimin telah turut mengadakan dua persidangan di Istanbul untuk membahaskan rampasan kuasa dan tindak balas mereka kepadanya.

Pendirian kerajaan AKP dan ucapan Presiden Erdoğan mengenai Mesir telah menyebabkan kerajaan Davutoglu itu dikritik kuat di luar negara, dan dipersalahkan oleh Emiriah Arab Bersatu kerana 'campur tangan yang tidak bertanggungjawab dan terang-terangan dalam hal ehwal dalaman Mesir. Pengkritik berhujah bahawa pendirian AKP terhadap Mesir adalah satu ancaman kepada dasar Davutoglu untuk memperluaskan pengaruh serantau di seluruh Timur Tengah .

Rujukan[sunting | sunting sumber]