Aiko, Puteri Toshi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Puteri Aiko
Yang Teramat Mulia Puteri Diraja Toshi
Puteri Aiko di Tokyo, 2021
Keputeraan(2001-12-01)1 Disember 2001 (umur 22 tahun, 3 bulan dan 18 hari)
Tokyo, Jepun
Nama penuh
Aiko (愛子)
KerabatKeluarga Diraja Jepun
AyahandaNaruhito, Maharaja Jepun
BondaMasako Owada, Maharani Jepun
AgamaShinto

Puteri Aiko (敬宮愛子内親王, Toshi-no-miyo Aiko Nashinnō) (dilahirkan pada (2001-12-01)1 Disember 2001 di Hospital Tokyo, Jepun) Baginda merupakan anakanda pertama baginda berdua dan puteri sulung kepada Kebawah Duli Yang Maha Mulia Maharaja Naruhito dan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Maharani Masako Owada.

Kelahiran[sunting | sunting sumber]

Pada 1 Disember 2001, Puteri Mahkota melahirkan seorang bayi perempuan. Beliau adalah anak pertama mereka selepas 8 tahun perkahwinan untuk kemudian 37 tahun Puteri Mahkota dan Putera Mahkota berusia 41 tahun. Bayi dilahirkan pada 2.43 petang dan dengan saiz 49.6 sentimeter dan beratnya ditimbang 3,103 gram. Putera Mahkota turut berada di bilik bersalin khas semasa kelahiran dan Puteri Mahkota telah dihadiri oleh satu pasukan perubatan 12 orang dengan empat doktor.

Nama[sunting | sunting sumber]

Pada percutian dengan tradisi, nama Puteri telah dipilih oleh ibu bapanya sebaliknya daripada oleh Maharaja. Ia dipilih daripada ajaran ahil falsafah Cina Mencius. Dalam Fasal 56 Li Lou II, Mencius berkata "seseorang seorang yang menghormati orang lain akan constantly yang dihormati oleh mereka."

Kehidupan Peribadi and Pendidikan Awal[sunting | sunting sumber]

Puteri Aiko memulakan pengajian di Gakushuin Kingdergarten pada 3 April 2006. Dia meninggalkan tadika pada 15 Mac 2006. Pada 18 Mac 2014, Puteri Aiko selesai di Sekolah Rendah Gakushuin dan pada 6 April 2014 beliau dimasukkan ke Sekolah Tinggi Perempuan Gakushuin.

Pada hari jadinya yang kelapan, beliau telah mendedahkan bakat beliau termasuk tetapi tidak terhad kepada; menulis aksara kanji, kaligrafi, lompat tali, bermain piano dan biola, dan menulis puisi.

Pada awal mac 2010, Aiko mula tinggal rumah dari sekolah perlu dibayar kepada, bersama-sama dengan perempun lain. sedang dibuli oleh rakan-rakan sekelas rendah waris. Aiko kembali ke sekolah pada asas yang terhad pada 2 mei 2010. Setelah kembali ke sekolah seorang pengawai kanan Istana berkata bahawa dia akan menghadiri kelas-kelas yang ditemani oleh ibunya, atas nasihat daripada doktor di rumah Putera Mahkota yang terhad.

Pada Bulan November 2011, Aiko telah dimasukkan ke hospital dengan radang paru-paru.

Takhta[sunting | sunting sumber]

Undang-undang Kerabat Empayar 1947 menghapuskan kebangsawanan Jepun; di bawah peruntukan undang-undang ini, keluarga diraja telah diselaraskan kepada keturunan Maharaja Taishō.[1] Undang-undang pewarisan di Jepun melarang warisan oleh atau melalui perempuan, Jika undang-undang berubah, Aiko akan menjadi yang kedua dalam baris pewarisan takhta Jepun.

Empayar fungsi[sunting | sunting sumber]

Beliau melawat pameran khas pada ulang tahun ke-150 perhubungan diplomatik Jepun-Itali pada 5 April 2016 di Muzium Tokyo.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Paulan luar[sunting | sunting sumber]

Yang Teramat Mulia Diraja Puteri Toshi
Tarikh keputeraan: 1 Disember 2001
Gelaran Diraja
Susunan keutamaan di Jepun
Didahului oleh
Puteri Akishino
Ladies
YTM Puteri Toshi'
Diikuti oleh:
Puteri Mako