Air (filem 2015)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Air
PengarahChristian Cantamessa
Penulis
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiNorm Li
Disunting olehGreg Ng
Syarikat
penerbitan
Diedarkan oleh
Tarikh tayangan
  • 14 Ogos 2015 (2015-08-14)
Masa tayangan
95 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris

Air (bahasa Melayu harafiah Udara) ialah sebuah filem berbahasa Inggeris yang mula ditayangkan pada 14 Ogos 2015.[1]

Filem Air adalah sebuah filem pasca bencana Amerika yang dihasilkan oleh Skybound Entertainment.[2] Ia diarahkan oleh Christian Cantamessa, dan dibintangi oleh Norman Reedus, Djimon Hounsou, dan Sandrine Holt. Ia diterbitkan pada 14 Ogos 2015 di Amerika Syarikat.[3]

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Dalam masa terdekat di mana udara tiada, dua orang jurutera ditugaskan untuk menjaga harapan terakhir untuk manusia mendapati diri mereka berjuang untuk menjaga kewarasan mereka dan terus hidup.

Bencana senjata kimia telah menghapuskan kebanyakan manusia dan menjadikan udara tidak boleh dinafas. Kerajaan AS buru-buru membina sedikit bilik perlindungan bawah tanah di mana beberapa ahli sains disimpan dalam tidur kryogenik sehingga udara tidak lagi toksik. Setiap bilik perlindungan itu diselia oleh beberapa pekerja penyelenggaraan yang dibangunkan selama dua jam setiap enam bulan untuk melaksanakan tugasan dan pemeriksaan rutin untuk memastikan kemudahan tersebut berfungsi.

Cerita ini bermula dengan dua pekerja salah satu kemudahan tersebut, Cartwright (Hounsou) dan Bauer (Reedus). Mereka melakukan senarai tugas biasa mereka semasa satu kitaran sedar. Cartwright kadang-kala melihat isterinya Abby (Holt) dan berbual dengannya, menganggu Bauer.

Ketika tempoh dua jam hampir tamat, ruang tidur Cartwright dimusnahkan oleh api yang disebabkan oleh aktiviti gempa bumi seismik baru-baru ini. Kedua-duanya mencari injap untuk bekalan udara kecemasan, dan kemudian cuba mencari ruang ganti untuk Cartwright tidur.

Ruang ini beroperasi, dan Bauer memilih untuk menggunakannya. Walau bagaimanapun, ruang itu mengalami kerosakan dan hampir melemaskan Bauer sehingga Cartwright akhirnya muncul dan membebaskannya, memusnahkan ruang tersebut ketika melakukannya.

Dengan ketiadaan ruang ganti lain di kemudahan itu, Bauer menegaskan bahawa mereka mengeluarkan orang tidur secara rawak untuk membolehkan Cartwright menduduki ruang itu. Cartwright enggan menyebabkan kematian sesiapapun dan menegaskan ada cara lain. Dia keluar dari kemudahan itu dalam pakaian hazmat dalam percubaan untuk memasuki kemudahan kembar yang berdekatan, dengan Bauer di radio yang membantu dia bergerak. Cartwright menemui beberapa mayat ketika dia melalui lorong udara.

Apabila dia akhirnya memasuki kemudahan itu, dia menyedari bahawa semua orang di dalamnya telah mati, jelas untuk tempoh yang telah lama. Sungguhpun sistem komputer telah melaporkan semua pekerja kemudahan masih hidup dan baik semasa semua kitaran bangun terdahulu, ini adalah jelas merupakan satu cara untuk menjadikan pekerja percaya bahawa mereka tidak bersendirian agar mereka tetap waras.

Pada masa yang sama, Bauer mengimbas rakaman keselamatan dan menyedari bahawa Cartwright berdiri di sebelahnya sepanjang masa sementara dia hampir mati lemas di ruang ganti, menunjukkan bahawa Cartwright telah cuba membunuhnya dan hanya mengubah fikiran terhadapnya pada minit terakhir.

Ketika Cartwright kembali ke kemudahan mereka sendiri, Bauer bersemuka dengannya dengan pistol. Kejar mengejar melalui kemudahan itu, dengan Cartwright akhirnya mendapat kelebihan dengan menyelinap pada Bauer dan menyuntikkan satu dos besar morfin padanya. Bauer menerima takdirnya, dan berdamai dengan Cartwright sebelum mati.

Dalam epilog, Cartwright sedar pada kitaran lain beberapa dekad kemudian. Udara boleh bernafas lagi, dan sistem kemudahan itu secara automatik membangunkan semua orang tidur yang keluar dari bilik mereka dan berjalan ke permukaan bumi, di antaranya Abby.[4]


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "‘Walking Dead’s Norman Reedus Talks Robert Kirkman & ‘Air’ Movie, ‘Boondock Saints’ & Beating ‘SNF’ – Comic Con"
  2. ^ Kit, Borys. "'Walking Dead's' Norman Reedus to Star In, Robert Kirkman to Produce Sci Fi Thriller 'Air'". The Hollywood Reporter. Dicapai pada July 26, 2015.
  3. ^ Patten, Dominic. "'Walking Dead's Norman Reedus Talks Robert Kirkman & 'Air' Movie, 'Boondock Saints' & Beating 'SNF' – Comic Con". Deadline Hollywood. Dicapai pada July 26, 2015.
  4. ^ "AIR". Skybound Entertainment. August 14, 2015. Dicapai pada August 18, 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]