Air Kyrgyzstan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
JSC "Air Kyrgyzstan"
«Эйр Кыргызстан Авиакомпаниясы»
ОАО «Эйр Кыргызстан»

Syarikat Penerbangan Air Kyrgyzstan
IATA ICAO Pengenal
QH LYN ALTYN AVIA
Ditubuhkan2001; 23 tahun yang lalu (2001) (sebagai Altyn Air)
28 Julai 2006; 17 tahun yang lalu (2006-07-28) (dijenamakan semula sebagai Air Kyrgyzstan)
HabLapangan Terbang Antarabangsa Manas (Bishkek)
Lapangan Terbang Osh (Osh)
Pesawat2 (jumlah keseluruhan armada untuk masa kini)
Destinasi3 (jumlah keseluruhan destinasi untuk masa kini)
Syarikat indukAl Sayegh Airlines
Ibu pejabatKyrgyzstan Bishkek, Kyrgyzstan
Orang pentingMeder Dzhaparovich Djundubaev (Presiden)
Laman webair.kg
sebuah pesawat dengan siri Antonov An-24 yang kini bersara dari Syarikat Penerbangan Air Kyrgyzstan, 2010
Sebuah Pesawat dengan siri Tupolev Tu-154 dari Syarikat Penerbangan Air Kyrgyzstan, di Tahun 2006 [1]
Sebuah Pesawat dengan siri Boeing 737-300 (EX-37301) milik Syarikat Penerbangan Air Kyrgyzstan, dengan Livery terkini di Tahun 2015

Syarikat Air Kyrgyzstan, beroperasi sebagai Air Kyrgyzstan (Эйр Кыргызстан Авиакомпаниясы, Eyr Kyrgyzstan Aviakompaniýasy ; Авиакомпания «Эйр Кыргызстан», Aviakompaniya «Eyr Kyrgyzstan»), ialah Syarikat Penerbangan pembawa Bendera Nasional Kyrgyzstan yang berpusat di Bandar Bishkek . [2] Ia mengendalikan perkhidmatan domestik dan antarabangsa yang dijadualkan ke 13 destinasi (kini hanya 3 Destinasi Sahaja) dan juga perkhidmatan sewaan. Hab utamanya ialah Lapangan Terbang Antarabangsa Manas di Bishkek, dengan hab utama kedua di Lapangan Terbang Osh di Osh . [3]

Syarikat penerbangan tersebut berada dalam senarai syarikat penerbangan yang dilarang di Kesatuan Eropah .

Data Kod[sunting | sunting sumber]

  • Kod IATA : QH
  • Kod ICAO : LYN
  • Panggilan: ALTYN AVIA

Mengenai Kami[sunting | sunting sumber]

Syarikat Penerbangan Kyrgyzstan Airlines memulakan kegiatannya di pasaran pengangkutan udara sejak Tahun 2001.

Untuk pengangkutan pegawai negeri, serta pengangkutan udara komersial

Pada Tarikh 13 September 2001, Syarikat Altyn Air OJSC ditubuhkan, yang merupakan anak syarikat syarikat negara iaitu Kyrgyzaltyn OJSC.

Selanjutnya, sesuai dengan Keputusan Presiden Republik Kyrgyz "Tentang pembentukan Maskapai Penerbangan" Kyrgyzstan "bertarikh 14 November 2005 dan Keputusan Pemerintah Republik Kyrgyz bertarikh 11 Januari 2006" Mengenai pembentukan syarikat saham terbuka "Syarikat Penerbangan" Kyrgyzstan "untuk melaksanakan mendesak sokongan Negara dari industri penerbangan, pemenuhan perintah Negara untuk layanan pengangkutan udara kepada kepemimpinan Republik Kyrgyz, pelaksanaan pengangkutan komersial penumpang udara di jalur domestik dan antarabangsa", OJSC "Syarikat Penerbangan" Kyrgyzstan "dibentuk".

Hari ini, Syarikat Penerbangan Kyrgyzstan ialah syarikat penerbangan terbesar di Kyrgyzstan, yang mengendalikan penerbangan tetap dan tidak berjadual di dalam negara dan ke luar dan jauh ke luar negara. Sebagai tambahan, syarikat penerbangan ini mempunyai kod tiga digit 138 dan kod IATA dua huruf, QH.

Syarikat penerbangan "Kyrgyzstan" bekerjasama dengan lebih daripada 20 syarikat penerbangan terkenal di dunia, serta dengan sejumlah organisasi antarabangsa yang pelbagai.

Untuk meningkatkan dan mengotomatisasi perkhidmatan yang diberikan, Syarikat Penerbangan Kyrgyzstan Airlines ialah yang pertama beralih ke penjualan tiket elektronik, serta penyelesaian elektronik, dan juga sistem pendaftaran elektronik di lapangan terbang tujuan. Sebagai contoh, rakan kongsi syarikat penerbangan adalah: syarikat untuk penyelesaian bersama "Sophie", CJSC "Ring", "Tais", "IATVT", lapangan terbang: "Manas", Domodedovo, Emelyanovo, Pulkovo, Tolmachevo, Koltsovo, Urumchi, Tashkent, Dushanbe, Khujand, Dubai DNATA.

Untuk mematuhi standard antarabangsa dan mematuhi standard keselamatan antarabangsa dan tahap perkhidmatan, pada Tahun 2011 seluruh armada pesawat buatan Soviet tidak berfungsi dan pesawat siri Boeing 737-400 dan siri Boeing 737-500 dibeli untuk menggantikannya untuk penerbangan biasa. Pada masa ini, rundingan sedang dijalankan dengan pembekal untuk menarik tambahan pesawat buatan Barat dengan syarat pajakan yang memenuhi semua keperluan teknikal dan ekonomi.

Pada masa ini, sebanyak 13 juruterbang dibenarkan terbang dengan pesawat Boeing, 6 di antaranya ialah komandan pesawat dan 7 juruterbang bersama. 35 pramugari (Awak Kapal) syarikat penerbangan telah dibenarkan terbang dengan pesawat siri Boeing. Adalah diketahui bahawa untuk mengukuhkan kepemimpinannya dalam pasaran penerbangan, perlu menyediakan perkhidmatan berkualiti yang memenuhi piawaian tertinggi, dan oleh itu, tidak berhenti pada apa yang telah dicapai, syarikat terus berkembang secara aktif.

Syarikat Penerbangan Kyrgyzstan hari ini diiktiraf sebagai Syarikat Penerbangan Terbaik di Republik Kyrgyz , dan telah dianugerahkan banyak penghargaan berprestij, dan yang paling penting, Syarikat Penerbangan Kyrgyzstan telah mendapat kepercayaan dan penghargaan di dalam negara dan di seluruh dunia.[4]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Syarikat penerbangan ini ditubuhkan pada Bulan April Tahun 2001 sebagai Syarikat Penerbangan Altyn Air . Syarikat itu dijenamakan semula sebagai Syarikat Penerbangan Air Kyrgyzstan pada Tarikh 28 Julai 2006, [3] selepas mengambil alih bekas syarikat penerbangan Nasional iaitu Syarikat Penerbangan Kyrgyzstan Airlines .

Destinasi[sunting | sunting sumber]

Setakat Mei 2015, Syarikat Penerbangan Air Kyrgyzstan mengendalikan penerbangan penumpang berjadual ke destinasi berikut: [5] [6]

Setakat Mei 2020, Syarikat Penerbangan Air Kyrgyzstan tidak menjalankan operasi penerbangan kerana sebab yang tidak diketahui.

Negara Bandar Kod IATA Kod ICAO Lapangan terbang Catatan Ruj
Kyrgyzstan Kyrgyzstan Bishkek FRU UCFM Lapangan Terbang Antarabangsa Manas Hab utama Air Kyrgyzstan [6]
Osh OSS UCFO Lapangan Terbang Osh Hab utama Air Kyrgyzstan
Rusia Rusia Abakan ABA UNAA Lapangan Terbang Abakan [7]

Perjanjian Perkongsian kod[sunting | sunting sumber]

Syarikat Penerbangan Air Kyrgyzstan mempunyai perjanjian perkongian kod dengan syarikat penerbangan berikut pada Bulan April Tahun 2014:

Armada[sunting | sunting sumber]

Armada semasa[sunting | sunting sumber]

Armada Syarikat Penerbangan Air Kyrgyzstan terdiri daripada pesawat berikut (pada Bulan Februari Tahun 2017): [8]

Pada Tahun 2018 satu buah Pesawat dengan siri Tupolev Tu-154M (Ex-00001) telah kelihatan terbang. [1]

Pesawat Dalam Perkhidmatan Tempahan Penumpang
Boeing 737-500 1 - 122
Boeing 757-300 1 - 295
Total 2

Armada Bekas[sunting | sunting sumber]

Syarikat penerbangan Air Krygyzstan sebelum ini telah mengendalikan pesawat berikut:

Maklumat Lanjut[sunting | sunting sumber]

Aviapark
"Syarikat Penerbangan" Kyrgyzstan "mempunyai pesawat udara jenis Boeing-737". Model pesawat ini banyak digunakan oleh kebanyakan syarikat penerbangan terkemuka di dunia. Boeing 737 merupakan kapal terbang jet sempit yang paling popular di dunia. Boeing 737 ialah pesawat penumpang jet komersial yang paling banyak dihasilkan dalam sejarah pembinaan pesawat penumpang. Pesawat ini telah dihasilkan oleh Boeing Corporation sejak Tahun 1967. Boeing 737 dikendalikan secara meluas sehingga pada waktu tertentu rata-rata ada sebanyak 1200 pesawat jenis Boeing 737 di udara, dan setiap 5 saat satu 737 berlepas dan mendarat di dunia. Sebenarnya, Boeing 737 merupakan nama umum untuk lebih dari sepuluh jenis pesawat.[10]

> Boeing 737-400

  • Pesawat penumpang jarak pendek dan sederhana

> Boeing 737-500

  • Pesawat penumpang jarak pendek dan sederhana

> Boeing 737-300

  • Pesawat penumpang jarak pendek dan sederhana

Galeri Armada Syarikat Penerbangan Air Kyrgyzstan (QH)[sunting | sunting sumber]

Kemalangan[sunting | sunting sumber]

  • Pada Tarikh 28 Disember 2011, Syarikat Penerbangan Air Kyrgyzstan dengan Armada Pesawat siri Tupolev Tu-134, dengan pendaftaran EX-020, mengoperasikan penerbangan QH3 dari Bishkek ke Osh, Kyrgyzstan, dengan jumlah 73 penumpang dan 6 kru mengalami pendaratan keras di landasan Osh 12 yang mengakibatkan runtuhnya gear kanan utama, pemisahan sayap kanan dan pesawat bergulir di belakangnya dalam kabut dan jarak penglihatan rendah. Pesawat berhenti di tanah lembut kira-kira 10 meter dari tepi landasan sebelah kanan. Kebocoran bahan bakar dari sayap kiri menyebabkan api meletus yang cepat dipadamkan oleh perkhidmatan kecemasan lapangan terbang. Seorang penumpang cedera parah dan 24 orang cedera ringan (gegar otak, lebam), 16 daripadanya dibawa ke hospital tempatan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c "✈ russianplanes.net ✈ наша авиация". russianplanes.net. Dicapai pada 2018-10-04.
  2. ^ Home page. Kyrgyzstan Aircompany. Retrieved on 28 December 2011. "Кыргызстан, г. Бишкек, Проспект Манаса 12а"
  3. ^ a b "Directory: World Airlines". Flight International. 2007-04-03. m/s. 103.
  4. ^ http://air.kg/content/id-188
  5. ^ "Polet-Sirena". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-09-24. Dicapai pada 2007-05-17.
  6. ^ a b "Manas Airport time table". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-22. Dicapai pada 2010-04-12.
  7. ^ Liu, Jim (1 December 2016). "Air Kyrgyzstan adds new Abakan service from Nov 2016". Routesonline. Dicapai pada 1 December 2016.
  8. ^ "Global Airline Guide 2017 (Part One)". Airliner World (October 2020): 19.
  9. ^ "Global Airline Guide 2016". Airliner World (October 2016): 19.
  10. ^ http://air.kg/content/id-189

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]