Air Loyauté

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Air Loyaute
Syarikat Penerbangan Air Loyauté
Air Loyauté
IATA ICAO Pengenal
RL RLY LOYAUTE
Ditubuhkan2003; 21 tahun yang lalu (2003)
Pangkalan
Hab
Hab kedua
Pesawat5 (jumlah keseluruhan armada)
Destinasi9 (jumlah keseluruhan destinasi)
Syarikat indukSODIL (100%)
Ibu pejabat Nouméa, New Caledonia (Perancis)
Laman webwww.air-loyaute.nc

Air Loyauté adalah syarikat penerbangan domestik Perancis di Pasifik Selatan yang diciptakan pada tahun 2003 mengenai sisa Aviazur, dalam proses pembubaran, (Air Loyauté berkongsi dengan Syarikat Aviazur pada pemegang saham yang sama, pesawat yang sama dan kakitangan yang sama), yang berpusat di Kaledonia Baharu dan yang menyediakan pengangkutan udara atas permintaan dari lapangan terbang Magenta . Ia adalah anak syarikat kumpulan SODIL (Société d'Investissement et de Développement des Iles Loyauté). Ia memiliki armada iaitu sebanyak tiga buah Pesawat siri Otter Berkembar DHC-6 dan telah menempah dua generasi baharu siri Twin Otter 400 untuk penghantaran pada tahun 2011. namun Menghadapi masalah penghantaran yang dihadapi, mengakibatkan pengambilalihan ini dibatalkan dan pilihan syarikat memfokuskan semula operasi Siri Twin Otter 300.

Pada Bulan april 2011 , Syarikat Penerbangan Air loyauté memenangkan panggilan untuk tender dari SAMU di Kaledonia Baharu untuk pembekalan aset udara untuk, pelaksanaan misi Evasan. Syarikat itu kemudian memperoleh Pesawat siri Beechcraft King Air 200 terpakai untuk menawarkan penyelesaian pengangkutan udara perubatan ke Nouméa CHT. Pesawat jenis lain yang sama rupanya disewa dari syarikat metropolitan Chalair yang juga akan menyediakan sebahagian daripada awak kapal. Kedua-dua pesawat ini dilengkapi dengan Raisbeck (separa) dan kapal pengangkut jenis kargo untuk menyediakan alat kerja yang sesuai. Pesawat utama dilengkapi dengan tandu Spektrum berudara dengan unit pemuatan pesakit.

Data Kod[sunting | sunting sumber]

  • Kod IATA : RL
  • Kod ICAO : RLY
  • Panggilan: LOYAUTE

Am[sunting | sunting sumber]

Air Loyauté adalah syarikat penerbangan Perancis yang beroperasi di Kaledonia Baru. Ia adalah perkhidmatan penerbangan utama untuk Kepulauan Loyalty dan menyediakan perkhidmatan berjadual, pemindahan perubatan dan charter (penerbangan piagam). [1]

Misi[sunting | sunting sumber]

Misi utamanya adalah untuk menyediakan penyelesaian udara dalam kerangka pembukaan Kepulauan Kesetiaan (wilayah Loyalty Islands) . Ia juga mengoperasikan beberapa talian ACMI biasa bagi pihak Syarikat Penerbangan Air Calédonie serta penerbangan atas permintaan dan pengangkutan perubatan.

Syarikat itu telah memberikan misi lain untuk melatih penduduk pulau muda dalam pekerjaan penerbangan. Untuk melakukan ini, ia telah membentuk (bekerjasama dengan Pihak Wilayah Kepulauan Kesetiaan, pemerintah dan Kelompok Kepentingan Umum, Kader Avenir), sebuah program latihan juruterbang dalaman dan teknisi penyelenggaraan. Oleh itu, pada akhir kursus di Caledonia dan metropolitan Perancis, penerima manfaat muda meninggalkan sektor ini, setelah jangka masa 24 hingga 36 bulan, dengan ATPL teoritis disertai CPL / IR, MCC, FCL 1-028, dan Jenis Penilaian pada satu diantara enjin yang dikendalikan oleh syarikat. Aliran teknikal membolehkan mereka, setelah jangka waktu yang sama, memperoleh lesen PART 66 B1 / B2, juga disertai dengan kelayakan enjin.

Misi Syarikat Penerbangan[sunting | sunting sumber]

AIR LOYAUTÉ service perkhidmatan tempatan dan peranan sosial yang kuat.

Melalui 48 pekerjanya dan ukuran armada ‚(3 Twin-Otter dan 2 Beech 200)‚ AIR LOYAUTÉ adalah syarikat penerbangan kedua terbesar di rantau ini.

Tetapi lebih penting daripada angka, syarikat secara sukarela mengarahkan kegiatannya sedekat mungkin dengan keprihatinan dan keperluan penduduk .

Twin-Otternya tersedia di mana sahaja aliran penumpang berkepadatan rendah atau infrastruktur menjadikan penggunaan ATR mustahil ‚sehingga menjamin kesinambungan wilayah dan mobiliti penduduk ‚ apa sahaja tempat tinggal di wilayah tersebut.

Beech 200-annya bertindak balas terhadap masalah kesihatan dengan menyediakan 24 jam sehari, 365 hari dalam setahun, dengan evakuasi perubatan ke CHT di Nouméa.

Semua misi inilah yang membolehkan AIR LOYAUTÉ meletakkan dirinya sebagai elemen penting dalam fungsi sosial di New Caledonia .

Kakitangan syarikat ‚menyedari pentingnya peranan dan tanggungjawab mereka‚ dengan bangga dapat mengambil bahagian ‚melalui tugas dan misi harian mereka‚ dalam kesejahteraan penduduk di Kaledonia Baharu.

[2]

Evolusi[sunting | sunting sumber]

Syarikat Penerbangan Air Loyauté adalah syarikat yang mencapai pertumbuhan terkawal dan akan meningkat antara tahun 2009 dan 2011 dari 1 hingga 5 pesawat milik penuh dengan jumlah jam yang berubah dari 500 hdv menjadi 3600 hdv setiap tahun dan tenaga kerja meningkat dari sebanyak 10 hingga 33 pekerja. Dengan AOC yang dikeluarkan oleh penerbangan awam dan lesen operasi di daerah tadahannya, ia memiliki bengkel PART 145 bersepadu dan bergantung pada latihan dengan mendirikan TRTO yang didedikasikan untuk DHC6 dan latihan teknikal melalui program OJT B1 dan B2 yang disetujui. Ia mempunyai kebenaran "HUM" dan "MUN" dan juga melaksanakan misi kemanusiaan bagi pihak ketiga di wilayah tersebut. [3]

Projek Air Oceania[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2019, presiden Wilayah Kepulauan Loyalty, Jacques Lalié, mengumumkan strategi pengembangan untuk syarikat itu sebagai sebahagian daripada projek perkhidmatan udara global di Kaledonia Baharu. Dia ingin menjadikan destinasi Kepulauan Loyalty lebih menarik dengan menawarkan harga tiket yang dikurangkan, sehingga menjadikan Kaledonia Baharu lebih mudah diakses oleh pelancong di satu pihak dan di sisi lain dengan membiarkan semua orang Kaledonia melakukan perjalanan di wilayah tersebut. Menurut presiden wilayah itu, Syarikat Penerbangan Air Loyauté dan Airbus telah memulakan perbincangan mengenai pilihan jenis pesawat yang sesuai Airbus A220 . Penerbangan dirancang dari Nouméa - La Tontouta kemudian Lifou-Wanaham ke destinasi seperti Australia, New Zealand, Vanuatu, Wallis dan Futuna, Tahiti atau bahkan Indonesia [4] . pada Tarikh 14 November 2019 SODIL mencipta SAS Air Océania dan melantik Jean-Luc Datim sebagai ketua syarikat baru ini [5] .

Destinasi[sunting | sunting sumber]

Syarikat Penerbangan Air Loyauté terbang ke: Nouméa, Koumac, Belep, Touho di Grande Terre dan Maré, Tiga, Lifou dan Ouvéa di Kepulauan Loyalty (Kepulauan Kesetiaan). [6]

DHC-6 Twin Otter milik Syarikat Penerbangan Air Loyauté di Ouvéa pada tahun 2014 .

Oceania[sunting | sunting sumber]

(New Caledonia)
Penerbangan domestik dari Nouméa (Lapangan Terbang Magenta) :

  • Bélep - Wala (via Koumac)
  • Koumac
  • Lifou - Wanaham
  • Maré - La Roche
  • Ouvéa - Ouloup
  • Tiga

Oceania[sunting | sunting sumber]

(New Caledonia)
Penerbangan domestik dari Lifou (Lapangan Terbang Ouanaham) :

  • Maré - La Roche
  • Nouméa - Magenta
  • Tiga
  • Ouvéa - Ouloup

Oceania[sunting | sunting sumber]

Wallis dan Futuna (Wallis dan Futuna)

Koumac[sunting | sunting sumber]

Koumac adalah persimpangan titik permulaan Utara-jauh menuju Poum atau menuju pantai Timur dengan menyeberangi rantaian menuju Ouégoa. Pelancongan telah berkembang terutama berkat cerita rakyat dan sejarah perlombongan. Perkampungan ini secara beransur-ansur melengkapkan diri dan kini mempunyai semua kemudahan untuk menyambut pelancong.[8]

Belep[sunting | sunting sumber]

Bélep berdiri di utara utara La Grande Terre, tidak jauh dari Poum. Bandar ini terdiri daripada tiga pulau dan pulau kecil.[9]

Touho[sunting | sunting sumber]

Bandar yang damai di Pantai Timur ‚Touho membentang di sepanjang pantai pasir putih yang indah dan hidup dalam damai. Ini adalah kawasan panas yang penting di pantai timur ‚kerana bandar ini mempunyai satu-satunya lapangan terbang di sayap timur Caledonian. Disenaraikan sebagai Warisan Dunia oleh UNESCO ‚dengan banyak tempat semula jadi: sungai‚ air terjun holes lubang air ‚rantai ... menggalakkan kembara dan menunggang kuda.[10]

Armada Terkini[sunting | sunting sumber]

Armada Air Loyauté terdiri dari pesawat berikut (pada bulan Jun 2019): [11]

Pesawat Dalam Perkhidmatan Tempahan Penumpang Nota
DHC-6 Twin Otter 3 19
B200 Raisbeck 2 8
Total 5

Armada[sunting | sunting sumber]

Armada Air Loyauté
Pesawat Motorization Jumlah Pesawat Tempahan Penumpang(Kelas Ekonomi) Nota
Twin Otter DHC-6-300 PW PT6A-27 3 0 19 F-OIJI; F-OIAY dan F-ONCA
Beechcraft King Air 200 PW PT6A-52 2 0 8 F-HEAL dan F-HLON
Jumlah 5 0

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ http://www.aero-news.net/index.cfm?do=main.textpost&id=91b775f0-798c-4f2b-9804-90beb1e64e14
  2. ^ https://www.air-loyaute.nc/Missions-et-Services/Missions
  3. ^ www.airloyaute.com
  4. ^ https://la1ere.francetvinfo.fr/nouvellecaledonie/air-loyaute-veut-s-ouvrir-au-marche-regional-737464.html
  5. ^ https://www.lnc.nc/breve/air-oceania-est-officiellement-creee
  6. ^ https://www.air-loyaute.nc/Informations-passagers/Destinations
  7. ^ a b "AIR LOYAUTÉ REPLACES AIRCALIN ON WALLIS – FUTUNA ROUTE FROM JAN 2024". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 29 Disember 2023. Dicapai pada 7 Januari 2024. New Caledonia-based Air Loyauté in the new year will begin offering domestic service in Wallis and Futuna, replacing Aircalin's operation.
    Air Loyauté will from 01JAN24 will operate Wallis – Futuna route with up to 12 weekly flights, on board DHC6-300.
  8. ^ https://www.air-loyaute.nc/Informations-passagers/Destinations
  9. ^ https://www.air-loyaute.nc/Informations-passagers/Destinations
  10. ^ https://www.air-loyaute.nc/Informations-passagers/Destinations
  11. ^ "Notre Flotte d'avions". Air Loyauté (dalam bahasa French). Dicapai pada 19 June 2019.CS1 maint: unrecognized language (link)