Air Terjun Shivanasamudra

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Air Terjun Shivanasamudra
Air Terjun Gaganachukki dan Barachukki
Air Terjun Shivasamudra Kaveri
LokasiDaerah Chamarajanagar, Karnataka, India
Koordinat12°17′38″N 77°10′05″E / 12.294°N 77.168°E / 12.294; 77.168Koordinat: 12°17′38″N 77°10′05″E / 12.294°N 77.168°E / 12.294; 77.168
JenisBersegmentasi
Jumlah tinggi90 meter (300 ka)
Bilangan titisanGaganachukki, Barachukki
Terusan airKaveri River
Kadar
purata aliran
934 meter padu/s (33,000 ft padu/s)

Shivanasamudra adalah sebuah bandar kecil di Daerah Chamarajanagar di negeri Karnataka, India. Ia terletak di tebing sungai Kaveri, yang membentuk sempadan ini ke Daerah Mandya, dan merupakan lokasi salah satu stesen janakuasa hidroelektrik pertama di Asia, yang ditubuhkan pada tahun 1902. Projek ini telah direka oleh Diwan Sheshadri Iyer.[1]

Air terjun[sunting | sunting sumber]

Air Terjun Shivanasamudra terletak di Sungai Kaveri setelah sungai itu telah menemui jalannya melalui batu-batu dan jurang dataran Deccan dan turun menjadi air terjun.[2] Bandar pulau Shivanasamudra membahagikan sungai ke air terjun berkembar. Ini mewujudkan pulau keempat terbesar di sungai. Sekumpulan kuil purba terletak di sini dan mungkin ada sebuah kampung.

Ini adalah air terjun yang tersegmentasi. Air terjun segmen berlaku di mana aliran air dipecah menjadi dua atau lebih saluran sebelum terjun di tebing, mengakibatkan air terjun berbilang sisi. Ia mempunyai lebar purata 305 meter (1,001 ka) , ketinggian 98 m (322 ka), dan jumlah purata 934 cubic metres per second (33,000 ka3/s). Jumlah maksimum yang direkodkan ialah 18,887 cubic metres per second (667,000 ka3/s) .

Ia adalah air terjun malar. Masa aliran terbaik adalah musim tengkujuh dari Julai hingga Oktober.[3]

Kesalahfahaman umum tentang air terjun ini ialah segmen kiri dipanggil Gaganachukki dan segmen kanan dipanggil Bharachukki. Hakikatnya, Air Terjun Bharachukki [4] adalah beberapa kilometer ke selatan-barat Air Terjun Gaganachukki.[5] Ini disebabkan oleh sungai Kaveri sendiri yang memisahkan beberapa kilometer ke selatan ke cawangan barat dan timur.[6] Cabangan barat menghasilkan Air Terjun Gaganachukki, sedangkan cabangan timur menghasilkan Air Terjun Bharachukki. Air Terjun Gaganachukki paling sesuai dilihat dari menara jam Shivanasamudra.[7] Kebanyakan gambar yang menunjukkan air terjun berkembar itu diambil dari lokasi tersebut. Terdapat satu lagi pendekatan yang menyatakan bahawa Air Terjun Gaganachukki dari Darga Hazrath Mardane Gaib (Imam Ali).[8] Walaupun terdapat amaran, orang ramai memanjat batu dan cuba melihat air terjun dari belakang/atas, mengakibatkan banyak kemalangan maut. Ia terletak 139 km (86 bt) dari bandar Bangalore.

Kuil[sunting | sunting sumber]

Kuil Sri Ranganathaswamy yang terletak di sini dibina dalam gaya seni bina Dravidan. Sri Ranganathaswamy di sini juga disebut sebagai "Madhya Ranga", yang sangat dihormati oleh para penyembah Sri Vyshanava antara lain. Di antara ketiga-tiga Ranga, dewa di sini dipercayai mewakili bentuk belia Tuhan dan oleh itu juga dipandang sebagai 'Mohana Ranga' dan 'Jaganmohana Ranga'. Madhya Ranga adalah sebuah kuil kuno yang menempatkan sebuah patung berhala yang cantik, namun terletak jauh dari beberapa pengunjung. Kuil ini sering tertutup kepada pelawat kerana imam tempatan tidak tepat pada waktu, dan pihak berkuasa kuil kerajaan Karnataka hanya melakukan sedikit usaha untuk mengekalkan dan mempromosikan tempat ini.[9] Terdapat tiga lagi kuil di tiga pulau lain.

Kuil Sri Someshwara purba adalah kuil yang terkenal di sini di Sivasamudram. Adi guru Sri Shankaracharya dikatakan telah melawat tempat ini dan menubuhkan "Sri Chakra". Sesungguhnya ia adalah perkara luar biasa untuk mempercayai bahawa Someshwara Linga di sini telah wujud jauh sebelum patung berhala Ranganantha dan bahawa Saptarshis sedang melakukan pooja dan menyembah Linga ini.

Kuil Shakthi Devathe Vanadurga Devi adalah 1 kilometer (0.62 bt) jauh dari kuil Someshwara.

Janaan kuasa[sunting | sunting sumber]

Stesen kuasa hidroelektrik kedua India terletak di air terjun ini dan masih berfungsi. Stesen ini ditugaskan oleh Diwan Mysore, Sir K. Seshadri Iyer. Kuasa yang dihasilkan di sini pada mulanya digunakan di Kolar Gold Fields. Stesen janakuasa hidro India yang pertama terletak di Stesen Kuasa Hidroelektrik Darjeeling Sidrapong. Stesen ini adalah antara yang pertama di Asia.

Pelancong boleh melawat stesen jana kuasa dengan mendapatkan kebenaran khas melalui Karnataka Power Corporation. Perjalanan di lif win menara British adalah suatu pengalaman.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Terdapat beberapa bas yang boleh didapati dari Bangalore KR Market dan Malavalli ke Milega. Namun adalah disyorkan untuk pergi ke Pos Tangan Satya Gala; jarak 2 kilometer (1.2 bt) .

Banyak roda tiga boleh didapati di antara air terjun dan pos tangan. Baru-baru ini banyak pusat peranginan mesra alam, seperti Chukkimane, telah muncul berhampiran dengan air terjun ini yang menawarkan penginapan malam untuk pelancong yang ingin menghabiskan hari-hari lain di air terjun.

Terdapat restoran kecil yang dikendalikan oleh Perbadanan Pembangunan Pelancongan Negeri Karnataka di Air Terjun Gaganachukki. Selain itu, pelancong harus datang ke lebuh raya iaitu tempat yang terdapat dhabhas.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Sivasamudram Falls comes alive". The Hindu. 2007-07-19. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-02-28. Dicapai pada 2008-02-15.
  2. ^ "Shivanasamudra Falls". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-12-10.
  3. ^ "World Waterfall Database". Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-11-14. Dicapai pada 2012-07-07.
  4. ^ [1]
  5. ^ [2]
  6. ^ [3]
  7. ^ [4]
  8. ^ [5]
  9. ^ http://rcmysore-portal.kar.nic.in/temples/shivanasamudratemple/about.html

Pautan luar[sunting | sunting sumber]