Air Timor

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Air Timor
Syarikat Penerbangan Air Timor
Ar Timor
IATA ICAO Pengenal
6C (—[1][2]) [3]
Ditubuhkan2007; 17 tahun yang lalu (2007)
Bermula operasi2008; 16 tahun yang lalu (2008)
Hab
Bandar tumpuanTiada
PerikatanTiada Data
Pesawat2 (jumlah keseluruhan armada)
Destinasi5 (Jumlah keseluruhan Destinasi)
Syarikat indukTiada Data
Ibu pejabatTimor Leste Dili, Timor Leste
Laman webair-timor.tl

Air Timor (Air Timor SA) adalah syarikat pelancongan yang berpusat di Bandaraya Dili, Timor Timur (Timor-Leste). Ia beroperasi sebagai syarikat penerbangan, dan pada bulan Oktober 2019, ia menyediakan perkhidmatan antarabangsa yang pertama iaitu dari Dili ke Kota Kupang (Indonesia) di bawah perjanjian piagam dengan Syarikat Penerbangan TransNusa, dan ke Singapura di bawah perjanjian sewa dengan Syarikat Penerbangan Druk Air . [4] Sehingga Oktober 2019, ia tidak mempunyai pesawat di bawah pendaftarannya sendiri. Syarikat penerbangan itu dikatakan mempunyai strategi yang pasti untuk menjadi syarikat penerbangan antarabangsa dan domestik Timor Leste.

Syarikat penerbangan ini didaftarkan sebagai syarikat pemegangan saham awam di Timor Timur dan mempunyai banyak pelabur awam domestik. Lembaga Pengarah terdiri daripada tiga wakil rakyat Timor, termasuk Ketua. Ibu pejabat Syarikat Penerbangan Air Timor terletak di Lapangan Terbang Antarabangsa Dili, sementara ibu pejabat pentadbiran dan operasi telah didirikan di Lapangan Terbang Changi.

Air Timor Australia Pty. Ltd. tidak lagi bergabung dengan Syarikat Singapura dan Timor Timur (Timor Leste) sejak mula beroperasi pada tahun 2017. Syarikat Australia juga memiliki AOC Australia (Sijil Pengendali Udara) yang dikeluarkan oleh CASA (menjadi Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Australia).

Data Kod[sunting | sunting sumber]

  • Kod IATA : 6C
  • Kod ICAO : -
  • Panggilan: -

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sebelum beroperasi di Timor-Leste, Syarikat Penerbangan Air Timor pertama kali memulai kehidupan korporatnya sebagai syarikat penerbangan piagam dengan nama Austasia Airlines, beroperasi antara Australia dan Indonesia dari tahun 2001 hingga 2007. Pada tahun 2007 ia berpindah ke Timor Timur, dan Austasia Airlines didaftarkan di sana dan juga di Singapura. Setelah mendapat persetujuan dari Kerajaan Timor, Syarikat Penerbangan Austasia Airlines memulakan penerbangan charter (Piagam) yang dijadualkan pertama dari Singapura ke Dili pada bulan Ogos 2008, mengendalikan jadual dengan frekuensi Penerbangan dua kali seminggu pada hari Selasa dan Sabtu dengan pesawat Airbus A319 yang disewa basah dari Syarikat Penerbangan SilkAir

Pada tahun 2010 Austasia Airlines mengemukakan permohonannya untuk menjadi syarikat nasional dan menukar namanya menjadi Syarikat Penerbangan Air Timor S. A, yang telah disetujui oleh pemerintah Timor Timur (Timor Leste).

Pada Bulan Oktober 2014, syarikat penerbangan ini memulakan operasi dari Bali, Indonesia terus ke Dili, di bawah operasi piagam lain.

Pada Tarikh 30 Mac 2019, Syarikat Penerbangan Air Timor membuat penerbangan terakhir mereka dari Dili (DIL) ke Singapura (SIN). Pada Tarikh 14 Jun 2019, Syarikat Penerbangan Air Timor meneruskan penerbangan Dili ke Kota Kupang, sebuah perkhidmatan bersama dengan Syarikat Penerbangan Transnusa. Pada masa ini ia mengendalikan penerbangan tiga kali seminggu ke Kupang menggunakan Armada airi ATR 72-600.

Pada Tarikh 17 Oktober 2019, Syarikat Penerbangan Air Timor mengumumkan penyambungan semula laluan Dili-Singapura bermula pada Tarikh 31 Oktober 2019, dengan Airbus A319 yang dikendalikan oleh Druk Air . Laluan itu akan diterbangkan dua kali seminggu, pada hari Khamis dan Ahad. [5] [6]

Destinasi[sunting | sunting sumber]

Asia[sunting | sunting sumber]

Asia Tenggara[sunting | sunting sumber]

Negara Bandar Lapangan terbang Nota Rujukan
Timor Leste Timor Leste Dili Lapangan Terbang Antarabangsa Presidente Nicolau Lobato Hab utama Air Timor
Indonesia Indonesia Kupang Lapangan Terbang El Tari [7]
Indonesia Indonesia Denpasar Lapangan Terbang Antarabangsa Ngurah Rai Piagam
Singapura Singapura Singapura Lapangan Terbang Changi Singapura [8]
Malaysia Malaysia Kuala Lumpur Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur Piagam [9]

Armada[sunting | sunting sumber]

Syarikat Penerbangan Air Timor pada masa ini tidak beroperasi atau memiliki pesawat di bawah pendaftarannya sendiri.

Armada Syarikat Penerbangan Air Timor
Kapal terbang Dalam Perkhidmatan Tempahan Penumpang Nota
J Y Jumlah
Airbus A319-100 1 - 16 102 118 Disewa basah dari Syarikat Penerbangan Druk Air .
ATR 72-600 1 - - 72 72 Disewa basah dari Syarikat Penerbangan TransNusa.
Jumlah 2 0

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Senarai syarikat penerbangan Timor Timur

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ name="Air Timor Airline Profile | CAPA"
  2. ^ "Air Timor Airline Profile | CAPA". centreforaviation.com (dalam bahasa Inggeris).
  3. ^ name="Air Timor Airline Profile | CAPA"
  4. ^ "Air Timor". Air Timor. Dicapai pada 17 October 2019.
  5. ^ "Drukair files East Timor schedule from Jan 2020". Routesonline.com. 2019-08-05.
  6. ^ "AIR TIMOR - Explore the world with us". www.facebook.com (dalam bahasa Inggeris).
  7. ^ "Flight schedule Kupang – Dili – Kupang". Air Timor. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-01-17. Dicapai pada 2021-05-24.
  8. ^ "Flight schedule Singapore – Dili – Singapore". Air Timor. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-01-17. Dicapai pada 2021-05-24.
  9. ^ https://www.kln.gov.my/web/tls_dili/news-from-mission/-/blogs/announcement

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]