Aising (makanan)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kek dengan aising yang dibuat dengan coklat dan krim masam
Aising dalam mangkuk sebelum disapu pada kek
ideo resipi untuk coklat icingideo resipi untuk aising coklat
Kek cawan dihiasi oleh kanak-kanak menggunakan aising krim mentega.

Aising[1] ialah sepuh manis, biasanya berkrim, diperbuat daripada gula dengan cecair, seperti air atau susu, yang sering diperkaya dengan bahan-bahan seperti mentega, putih telur, keju krim atau perasa. Ia digunakan untuk menampung atau menghiasi barangan bakar, seperti kek atau biskut. Apabila ia digunakan antara lapisan kek, ia dikenali sebagai isi.

Aising boleh dibentuk ke dalam bentuk seperti bunga dan daun menggunakan beg pastri. Hiasan sedemikian adalah perkara biasa untuk kek hari jadi dan kek perkahwinan. Warna pewarna chef (pewarna makanan) biasanya ditambah kepada campuran aising untuk mencapai warna yang dikehendaki. Taburan, pewarna kabus, corak dakwat boleh dimakan, atau hiasan lain yang sering digunakan di atas aising.

Aising paling mudah ialah aising glacé, yang mengandungi gula serbuk dan air. Ia boleh diperisa dan diwarna seperti yang dikehendaki, sebagai contoh, dengan menggunakan jus limau menggantikan air. Lebih banyak aising rumit boleh dibuat dengan memukul lemak ke dalam gula tepung (seperti dalam krim mentega), dengan melebur lemak dan gula bersama-sama, dengan menggunakan putih telur (seperti dalam aising diraja), dan dengan menambah bahan-bahan lain seperti gliserin (seperti dalam fondant). Beberapa aising boleh dibuat daripada gabungan gula dan krim keju atau krim masam, atau dengan menggunakan kisaran badam (seperti dalam marzipan).

Aising boleh digunakan dengan perkakas yang seperti pisau atau spatula, atau ia boleh digunakan oleh taburan gerimis atau mencelup (lihat menyadur). Cara penggunaan sebahagian besarnya bergantung kepada jenis dan tekstur aising yang digunakan. Aising boleh digunakan antara lapisan dalam kek sebagai isian, atau ia boleh digunakan untuk menutup sepenuhnya atau sebahagiannya bahagian luar kek atau produk bakeri lain.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Meliputi kek dengan gula serbuk atau bahan-bahan lain telah diperkenalkan pada abad ke-17.[2] Aising telah diletakkan di atas kek kemudian dikeraskan dalam ketuhar. Pembuktian awal bagi kata 'ais' dalam hal ini seolah-olah bertarikh dari sekitar 1600,[3] and the noun 'icing' from 1683.[4] Frosting mula-mula disahkan pada tahun 1750.[5]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Oxford English Dictionary, Third Edition, s.v. 'frosting' 3.a
  2. ^ Lynne Olver. "The Food Timeline: cake history notes". foodtimeline.org.
  3. ^ Oxford English Dictionary, 3rd edition, 2012, s.v.
  4. ^ Oxford English Dictionary, 3rd edition, 2012, s.v.
  5. ^ Oxford English Dictionary, 3rd edition, 2012, s.v.