Akaun bank

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
surat oleh Midland Bank kepada pelanggan, memaklumkan mengenai pengenalan pemprosesan data elektronik dan pengenalan nombor akaun untuk akaun semasa

Akaun bank ialah akaun kewangan yang dikendalikan oleh bank untuk pelanggan. Akaun bank boleh menjadi akaun deposit, akaun kad kredit, akaun semasa, atau apa-apa jenis akaun lain yang ditawarkan oleh institusi kewangan, dan mewakili dana yang pelanggan telah diamanahkan kepada institusi kewangan dan dari mana pelanggan boleh membuat pengeluaran. Sebagai alternatif, akaun mungkin merupakan akaun pinjaman yang mana pelanggan berhutang kepada institusi kewangan.

Urus niaga kewangan yang telah berlaku dalam tempoh masa tertentu pada akaun bank dilaporkan kepada pelanggan pada penyata bank dan baki akaun pada setiap masa adalah kedudukan kewangan pelanggan dengan institusi tersebut.

Undang-undang setiap negara menentukan cara akaun dapat dibuka dan dikendalikan. Mereka boleh menentukan, contohnya, siapa yang boleh membuka akaun, bagaimana penandatangan dapat mengenal pasti diri mereka, had deposit dan pengeluaran dan banyak perkara lain.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "What is debit balance? definition and meaning". Businessdictionary.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-09-29. Dicapai pada 2013-12-17.