Al-Midan, Damsyik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kejiranan Al-Midan (perang muda; dieja sebagai al-Mydan) di dalam Damsyik.

Kejiranan al-Midan (Bahasa Arab: حي الميدان) adalah sebuah kejiranan dan perbandaran di ibu negara Damsyik, Syria.[1][2] Ia terletak di selatan kota bertembok lama dan sangat berhampiran dengan pusat bandar raya moden. Menurut bancian tahun 2004, kejiranan ini mempunyai jumlah penduduk seramai 177,456 orang.[2] Jalan dan lorong di kejiranan tersebut dipenuhi dengan warisan dan sejarah kerana usianya; sepanjang sejarahnya penduduk di situ bertarung bersama-sama dengan saudara mereka dari kejiranan-kejiranan lain untuk melindungi Damsyik. Selain itu, ramai cendekiawan Damsyik dilahirkan di sini. Pada hari ini, kejiranan tersebut sering kali dianggap sebagai salah satu tempat paling konservatif di Damsyik.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Provence, Michael (2005). The Great Syrian Revolt and the Rise of Arab Nationalism. Austin: University of Texas Press. m/s. 13, 69. ISBN 0-292-70635-9.
  2. ^ a b "نتائج تعداد السكان والمساكن لعام 2004 على مستوى الحي" (dalam bahasa Arab). Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-08-01. Dicapai pada 7 April 2018. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]