Alice's Adventures in Wonderland (filem 1972)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Alice's Adventures in Wonderland
PengarahWilliam Sterling dan Penerbit filem Josef Shaftel
DibintangiFiona Fullerton, Michael Jayston, Hywel Bennett, Flora Robson, Spike Milligan, Freddie dan Frank Cox adik dan Michael Crawford
Tarikh tayangan
1972
BahasaInggeris
Bajet£700,000 atau RM 3,970,000 dan $1,500,000

Alice's Adventures in Wonderland (bahasa Melayu harafiah Pengembaraan Alice di Dunia Menakjubkan ) ialah sebuah filem berbahasa Inggeris yang mula ditayangkan pada tahun 1972.

Filem Alice's Adventures in Wonderland ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah William Sterling dan Penerbit filem Josef Shaftel.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Filem ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Fiona Fullerton, Michael Jayston, Hywel Bennett, Flora Robson, Spike Milligan, Freddie dan Frank Cox Adik dan Michael Crawford.

Lokasi[sunting | sunting sumber]

Sungai Oxford Selatan United Kingdom dan Pinewood studio dalam Ipswich United Kingdom.

Petak[sunting | sunting sumber]

Alice Pleasance Liddell tinggal di United Kingdom, apabila tiba-tiba seekor arnab putih muncul, Alice Pleasance Liddell mengikut arnab itu dan akhirnya dihanyutkan dalam lubang arnab ke tempat bernama Wonderland. Alice menjumpai pintu dan menyedari ia terlalu kecil untuknya, Dia menjumpai botol yang bertulis "Minumlah Saya". Dia minum dan bertukar kepada saiz kecil. Anak muda Alice tidak akan dapat tanpa kunci. Alice menjumpai kuki yang bertulis “Eat Me”. Semasa dia memakannya, dia berubah menjadi sangat besar, dan mula menyanyi tentang betapa besarnya dia dan mula menangis, dia membanjiri bilik dan berubah menjadi saiz kecil kembali. Alice menemui haiwan kecil dan manusia yang ingin tahu seperti Kucing Cheshire dan Arnab Putih dan banyak lagi. Alice Pleasance Liddell berakhir di rumah arnab, Dia minum sebotol untuk saiznya. Alice Pleasance Liddell akhirnya menjadi benar-benar besar untuk Arnab Putih, Alice Pleasance Liddell berubah kepada jumlah biasa, Dengan watak-watak yang semua gila, dia menyertai pesta teh, dengan watak bernama Mad Hatter, Alice Pleasance Liddell bosan dengan orang ramai dan pulang ke rumah.

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]


Pautan luar[sunting | sunting sumber]