Alkitab Apokrifa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Apokrifa (atau dalam bahasa Inggeris Apocrypha ) berasal daripada perkataan Yunani apokryphos, bermaksud rahsia, tersembunyi atau bukan kanonik . [1] Oleh itu, istilah ini merujuk kepada tulisan yang diragui kesahihannya.

Istilah apokrifa biasanya digunakan oleh Gereja Kristian Protestan untuk merujuk kepada buku-buku yang dianggap bukan kanonik, tidak termasuk dalam kanon Perjanjian Lama atau Perjanjian Baru . Contohnya ialah 1 dan 2 Maccabees, Tobit, Judith, Kebijaksanaan Salomo, Ecclesiasticus, Barukh, dan tambahan kepada Ester dan Daniel.

Deuterokanonik[sunting | sunting sumber]

Bagi buku yang dianggap Apokrifa dalam Perjanjian Lama oleh orang Kristian Protestan, istilah yang biasa digunakan hari ini ialah Deuterocanonika, yang bermaksud kanon kedua, atau kurang penting. Walaupun dianggap kurang penting, buku-buku dalam "Deuterocanonical" masih berguna kerana ia memberikan banyak maklumat tentang tradisi kebijaksanaan dan sejarah Yahudi dari masa pembuangan Babylon hingga masa kelahiran Yesus .

Tetapi dalam Gereja Katolik dan Gereja Ortodoks Timur, Deuterocanics tetap dimasukkan dalam Kanon Alkitab sejak awal. Penganut Kristian Protestan melihat buku Deuterokanonik sebagai apokrif sejak Reformasi Protestan .

  1. ^ (Inggeris)Paul Lawrence. 2006. The Lion Atlas of Bible History. Oxford: Lion Hudson. 13.