Aman Central Mall

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Aman Central Mall
LokasiLebuhraya Darulaman, Alor Setar, Kedah, Malaysia
Tarikh pembukaanSoft Opening 1 October 2015 Grand Opening 28 November 2015
Pemaju1.Belleview Group 2.GDP Architects
PemilikPerbadanan Kemajuan Negeri Kedah
Bil. gedung dan perkhidmatan450
Bil. penyewa utama3 (Parkson, GSC dan Sam Groceria)
Keluasan lantai peruncitan5000 meter m²
Bil. tingkat10 tingkat termasuk 2 tingkat basement
Laman webhttp://www.amancentral.com.my
Aman Central Mall

Pembinaan Aman Central Adalah hasil cetusan idea Menteri Besar Kedah Yang ke 10 iaitu Tan Sri Azizan Abdul Razak[perlu rujukan] dan menjadi pusat membeli-belah terbesar di Alor Setar, Kedah. Terletak di tengah-tengah bandar, Aman Central terletak berhadapan Menara Alor Setar dan di sepanjang Lebuhraya Darul Aman yang sibuk. Sebuah pusat membeli-belah dengan 6 tingkat terapi runcit yang terdiri daripada persembahan terbaru dalam fesyen, kecantikan, hiburan, makanan & minuman, pawagam, bowling dan gimnasium yang semuanya terletak di satu tempat. Aman Central bersedia untuk menjadi hab gaya hidup baru di Alor Setar.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Dirombak Semula : Ini merupakan kawasan pembangunan semula komersial baru, yang meningkatkan kawasan sekitarnya sebagai pusat utama bagi aktiviti perniagaan dan pelancongan. Pusat membeli-belah yang dicadangkan seluas 1.2 juta kaki persegi ini adalah terikat oleh Menara Alor Setar dan Dataran Bunga Raya di sebelah timur, Putra Medical Centre ke selatan dan hotel masa depan 5-bintang ke utara merentasi Jalan Tambang Badak dengan lot kedai yang sedia ada dan teres kawasan perumahan ke barat.

Aman Central direka untuk menekankan paksi visual serta hubungan fizikal dengan Menara Alor Setar, mercu tanda bandar utama. Aman Walk yang dicadangkan, lebar pejalan kaki 40 'kawasan berturap berlandskap sepanjang Lebuhraya Darulaman dan Jalan Lombong Badak, akan menjadi elemen penghubung di antara pusat membeli-belah dan perkembangan jiran.

Hadapan kaca dua tingkat pusat membeli-belah di tingkat bawah dan pertama mewujudkan persekitaran yang lebih telus dan mesra. Pada peringkat jalanan, menghulurkan kedai makan al-fresco berhadapan kejatuhan utama di luar kawasan menghidupkan suasana, meningkatkan lagi cadangan Walk Aman sebagai pejalan kaki zon aktiviti penting dan penyambung.

Pusat membeli-belah 8 tingkat mengoptimumkan tapak oleh berlabuh persimpangan penting dan regangan Sentral penuh Aman Walk. Ia diselang dengan beacon kaca pixellated dipenuhi dengan lampu LED untuk echo Menara seberang jalan. Beacon, lif perumahan ciri telus, diapit dengan eskalator 3-tingkat ekspres pertama kalinya di Alor Star.

Badan utama pusat membeli-belah akan berpakaian pelapisan Aluminium diapit di antara 2 ciri panel kotak pengiklanan manakala façade lain dalam plaster dan cat. Garis Groove diperkenalkan untuk memecahkan keseragaman kulit ini luar. Mendatar poket cahaya LED diletakkan secara rawak seperti untuk memperkenalkan elemen yang lebih suka bermain façade. Satu skrin besar LED dan logo pusat hendaklah diletakkan di sudut, menghadap persimpangan Lebuhraya Darulaman dan Jalan Lombong Badak. Sebuah topeng kaca panoramik diletakkan untuk menangkap streetscape Aman Walk, Dataran Bunga Raya dan Menara Alor Setar. Dengan teliti terperinci skrin Aluminium berlubang dan bumbung Aluminium akan digunakan untuk puncak bangunan serta untuk menyaring tempat letak kereta letak banyak aras di atas. Kanopi kaca akan menandakan kawasan pintu masuk dan menurunkan penumpang. Ini merupakan gabungan ungkapan seni bina moden akan menjadi ciri baru yang unik dan sukar dilupakan.

Info Aman Central[sunting | sunting sumber]

Satu Lokasi Tiada Tolok Bandingnya[sunting | sunting sumber]

Aman Central terletak di tengah-tengah bandar Alor Setar di sepanjang Lebuhraya Darulaman yang sibuk. Kawasan ini adalah kedudukan yang strategik berhadapan ikonik Menara Alor Setar dan mudah diakses melalui Jalan Lombong Badak dan Jalan Teluk Wanjah persimpangan.

Satu laluan pejalan kaki yang meriah yang akan bertukar menjadi suasana pertemuan yang menarik dengan restoran dan kafe terbuka.

Mengenai Aman Central[sunting | sunting sumber]

Terletak pada 7.03 ekar hartanah utama di Alor Setar, Kedah; Aman Central akan menjadi destinasi gaya hidup terbesar dan paling hangat di rantau ini terutama di utara Semenanjung Malaysia. Ia mempunyai kawasan binaan sebanyak 2 juta kaki persegi dan kawasan sewaan bersih sebanyak 800,000 kaki persegi tersebar di 6 tingkat dan kira-kira 330 lot runcit serta lebih daripada 1,700 tempat letak kereta.

Perayaan dan keseronokan akan menanti kerana Aman Central memperkenalkan dirinya dengan gabungan menarik kedai-kedai, 10 skrin pawagam, 30 lorong boling, kedai-kedai makan dan perkhidmatan yang akan meningkatkan membeli-belah dan makan pengalaman ke tahap yang baru manakala menjalin peluang yang tiada tandingan untuk peruncit yang menyewa disini.

Satu struktur pemilikan entiti Aman Central dan pengurusan profesional dengan pengalaman dalam menjalankan pusat membeli-belah lain yang berkembang maju di rantau ini menawarkan persekitaran runcit yang lebih menarik bagi pembeli dan peruncit tidak pernah dijumpai di mana-mana di persekitaran Alor Setar. Apa yang dinanti-nantikan Aman Central pasti akan membantu meningkatkan dan mengukuhkan status Alor Setar sebagai sebuah bandar yang santai dan keseronokan.

Kedudukan dari Landmark[sunting | sunting sumber]

Berjenama sebagai hotspot serantau 'di mana segala-galanya datang bersama-sama' Aman Central boleh menjadi tempat percutian yang sesuai untuk seisi keluarga dalam mencari ketenangan daripada kesibukan kehidupan seharian, satu kemasukan yang menarik ke dalam terapi runcit atau semata-mata hanya untuk tempat yang hebat melepak dengan rakan-rakan. Aman Central adalah pusat membeli-belah ikonik yang akan mentakrifkan semula retailscape bukan sahaja Alor Setar tetapi juga kawasan utara seluruh Malaysia.

Daripada membeli-belah untuk makan, hiburan , kesihatan dan kesejahteraan Aman Central akan menawarkan pengalaman gaya hidup jumlah yang sesuai dengan semua orang. Ia akan menjadi mercu tanda yang pasti bagi runcit dan kepuasan hidup - tempat di mana pembeli akan menikmati dan peruncit akan berkembang.

Salah Satu Jenis[sunting | sunting sumber]

Aman Central ditakdirkan untuk menjadi magnet runcit untuk kawasan Utara. Pusat membeli-belah juga akan diperkenalkan di peringkat antarabangsa dan banyak jenama terkenal tempatan. Jenama-jenama ini akan berkhidmat sebagai destinasi dalam hak mereka sendiri menarik pelanggan mereka sendiri yang unik untuk pusat membeli-belah.

Aman Central akan menjadi pusat beli-belah dimana pembeli benar-benar akan menghargainya.

Hiburan Terbaik[sunting | sunting sumber]

Hiburan pengalaman seperti ini tidak pernah ada di Alor Setar sebelum ini.

Dengan tahap keseluruhan berdedikasi sepenuhnya untuk hiburan, Aman Central konsisten akan menarik ramai pengunjung. Aman Central akan mewujudkan peralihan gaya hidup bagi penduduk di kawasan Utara dengan pawagam terbesar, boling terbesar, karaoke berorientasikan keluarga yang menarik dan pusat-pusat hiburan, pusat kecergasan bersama-sama dengan banyak fikiran bertiup keseronokan. Pusat membeli-belah adalah tempat untuk seisi keluarga di mana seseorang boleh campuran aktiviti dan pengalaman dengan membeli-belah.

Infinate Potensi untuk Berkembang[sunting | sunting sumber]

Kawasan tadahan untuk Aman Central terdiri daripada penduduk bandar Alor Setar, orang-orang yang hidup dalam sempadan negeri seperti Sungai Petani, Jitra, dan Pulau Pinang, Kepala Batas serta kawasan-kawasan sekitarnya. Pusat membeli-belah juga dijangka menarik pelanggan dari kawasan-kawasan lain di wilayah utara termasuk Kangar, sepanjang jalan sehingga ke selatan Thailand.

Aman Central menganggarkan bahawa sebanyak 4 juta orang akan menjadi sebahagian daripada kawasan tadahan pembeli kuat Aman Central, menjamin kejayaan sebagai sebuah pusat serantau dengan potensi pasaran yang besar.

Mewah dengan Perasa dan Pilihan[sunting | sunting sumber]

Memulakan perjalanan masakan yang akan menjadi tipu muslihat dan merangsang selera anda. Aman Central akan mempunyai pilihan yang penuh dengan tempat makan yang baik, tempat makan terbuka, kafe, mahkamah makanan pelbagai masakan dan kiosk makanan mengambil- rumah yang inovatif yang direka untuk membentangkan pelbagai perisa tempatan dan antarabangsa.

Plus membeli-belah runcit di Aman Central akan menjadi satu pengalaman untuk mengambil keseronokan masuk sebuah pasar raya besar-besaran dengan hasil yang segar dan luas produk-produk isi rumah pilihan terletak pada tahap LG, disambung terus ke tempat letak kereta akan membolehkan anda membeli-belah di mudah.

Jika anda suka makanan dan pelbagai mewah, Aman Central adalah tempat betul dan sesuai untuk membeli-belah.

Direka Berinovatif untuk Keselesaan dan Kemudahan[sunting | sunting sumber]

Aman Central adalah indah kecanggihan kontemporari jelas digabungkan untuk mempamerkan satu mercu tanda seni bina.

Seni bina yang tersendiri dan reka bentuk akan mempunyai persekitaran yang sangat luas dengan cahaya semula jadi dan ruang yang luas terbuka. Ia akan menyediakan pelanggan dengan peluang-peluang yang lebih besar keseronokan untuk membeli-belah.

AL FESCO Delights[sunting | sunting sumber]

Pengalaman makan luar atau menikmati secawan kopi gourmet sambil menikmati jalan persekitaran Aman Walk. The Al Fresco Presint dipenuhi dengan kafe bergaya dan restoran-restoran kasual dengan sambungan langsung ke Zon Hiburan adalah tempat yang sempurna untuk menggantung keluar.

Ia menyediakan sesuatu untuk memenuhi setiap keinginan sebelum satu set keluar untuk keseronokan dan keseronokan yang ditawarkan Aman Central.

Membawa Perspektif Baru untuk Runcit[sunting | sunting sumber]

Aman Central sepenuhnya dimiliki dan diuruskan secara profesional dengan format runcit strategik yang akan membawa banyak 'ulung'. Mantap jenama runcit yang diperkenalkan buat kali pertama ke rantau ini, membawa bersama palet pelbagai dan segar keseronokan runcit, kesihatan, kecantikan, makan dan hiburan semua dalam satu tempat. Sama ada seseorang itu dalam mengejar trend fesyen terkini atau hanya memilih untuk menikmati filem dengan keluarga, pusat membeli-belah mempunyai campuran yang betul runcit untuk memenuhi keperluan pembeli yang arif.


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. http://www.belleview.com.my/node/124 Diarkibkan 2012-04-04 di Wayback Machine
  2. http://www.gdparchitects.com/projects/current/aman-central.html Diarkibkan 2013-02-01 di Wayback Machine
  3. http://www.amancentral.com.my