Ambleside

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Otherplaces

Koordinat: 54°25′31″N 2°57′45″W / 54.4252°N 2.9626°W / 54.4252; -2.9626

Ambleside

Rydal Road, Ambleside Town Centre
Ambleside is located in Bumi
Ambleside
Ambleside (Bumi)

 Ambleside ditunjukkan dalam the United Kingdom
Penduduk 2,600 
Rujukan grid OS NY375037
Gereja sivil Lakes
Daerah South Lakeland
Daerah Shire Cumbria
Kawasan
Perlembagaan negara England
Negara berdaulat United Kingdom
Bandar pos AMBLESIDE
Poskod daerah LA22
Kod panggilan 015394
Polis
Balai bomba
Ambulans
Parlimen Eropah England Barat Daya
Parlimen UK Westmorland and Lonsdale
Senarai tempat di
UK
England

Ambleside adalah sebuah pekan di Cumbria, di England Barat Laut. Dari segi sejarah berada dalam kaunti Westmorland, ia terletak di kepala Windermere, tasik terbesar England. Pekan ini berada dalam kawasan Lake District National Park.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Nama ini berasal dari Bahasa Norse Lama Á-mel-sǽtr = "sungai — tebing sungai — padang rumput ternak musim panas".

Bot pengukus (yang sebenarnya feri bertenaga minyak) berlayar ke Bowness-on-Windermere dan Lakeside memberikan pandangna hebat tasik dan gunung-ganang keliling. Ambleside adalah asas untuk hiking, mountaineering dan mountain biking. Ia mempunyai pilihan kedai, hotel, rumah tetamu, pub dan kedai makan.

Di selatan Ambleside aalah benteng Rom Galava, yang bertarikh dari 79 AM.[1]

Perpustakaan dan Muzium Armitt memberikan suatu sumber sejarah tempatan dengan suatu kutipan yang mewakili banyak dari seniman tempatan dan pengarang masa dahulu.

Pada 1650 pekan ini diluluskan suatu carta[2] untuk menjalankan pasar dan kemudian, sewaktu pemerintahan James II, suatu lagi carta telah diluluskan untuk pekan ini untuk mengutip tol.[3]

Di barat, Loughrigg Fell memuncak di atas pekan; di utara adalah Red Screes dan bukit-bakau kumpulan Fairfield; di timur adalah Wansfell.

Ambleside ditadbir oleh Majlis Daerah South Lakeland dan membentuk sebahagian dari Lakes civil parish tetapi dari 1894 hingga 1935 ia adalah sebuah majlis daerah bandar terpisah.

Ambleside juga rumah pada ibu pejabat Brathay Exploration Group, sebuah dermaan muda berasaskan hanya di luar Clappersgate dalam perjalanan ke Hawkshead.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Ambleside meluluskan suatu carta pasar pada 1650, dan Tempat Pasarnya menjadi pusat komersial untuk pertanian dan perdagangan kain sakhlat. Denai packhorse lama di antara Ambleside dan Grasmere adalah jalan utama di antara dua pekan sebelum jalan palang tol baru telah dilengkapkan pada 1770. Smithy Brow di hujung denai adalah di mana packponies telah re-shor selepas perjalanan mereka. Dengan datangnya palang tol, packhorse trains telah diganti oleh kereta kuda, yang sering mengembara Keswick dan Kendal melalui Ambleside[4].

Bangunan[sunting | sunting sumber]

Bridge House[sunting | sunting sumber]

Bridge House, Ambleside

Bridge House telah dibina ke atas Stock Ghyll lebih daripada 300 tahun yang lalu mungkin sebagai sebuah rumah musim panas dan gedung epal untuk Dewan Ambleside. Bangungn ini telah dibeli oleh orang temaptan pada 1926 dan diberikan kepada National Trust. Ia kini digunakan sebagai pusat maklumat untuk National Trust, dan adalah sebahagian dari harta milik Windermere and Troutbeck Trust.[5]

Universiti Cumbria[sunting | sunting sumber]

Kawasan bangunan kampus Universiti Cumbria di Ambleside.

Kampus Ambleside Universiti Cumbria, terdahulunya St. Martin's College dan Charlotte Mason College, dapat ditemukan di belah utara pekan; kursus-kursus dijalankan di kampus termasuk latihan guru, waktu lapang dan pelajaran di luar.

Rumah Wordsworth[sunting | sunting sumber]

Rumah William Wordsworth di Rydal Mount berdiri berhampiran.

Outdoor shops[sunting | sunting sumber]

Pada 1959 Frank Davies membuka The Climbers Shop - kedai luar pertama di Ambleside. Berjalan kaki dan memanjat kini membentuk suatu bahagian penting dari ekonomi tempatan dan gaya hidup orang tempatan kawan ini. Ambleside juga rumah pada Gaynor Sports, gedung pelengkapan terbesar UK. Ia merumahkan 5 jabatan pada 3 tingkat.

The Homes Of Football[sunting | sunting sumber]

Sejak 1998 Ambleside juga telah menjadi rumah pada galeri fotografi The Homes Of Football di Lake Road. Galeri ini merumahkan karya jurubgambar Stuart Roy Clarke, dan mewakili salah satu dari kutipan terbaik fotografi bola sepak di dunia.

Pub[sunting | sunting sumber]

Ambleside mempunyai bilangan agak besar pub pada saiz pekan ini dengan sebarang sepuluh pub dalam suku satu jejari batu. Bilangan tinggi pertubuhan meminum dikekalkan oleh idustri pelacong, sangat peting pada pekan, dan juga penduduk pelajar berkaitan dengan Universiti Cumbria.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Pekan ini termasuk Ambleside Church of England Primary School, yang terkenal dengan sumber onlinenya, direkabentuk untuk murid-murid[6] dan guru-guru.

Penyelamatan gunung[sunting | sunting sumber]

Pekan mengekal salah satu dari pasukan penyelamatan sukarelawan tersibuk Langdale & Ambleside MRT di Great Britain.

Ambleside (tengah-kiri) dan kampung berhampiran Waterhead (kanan) seperti dilihat arah Timur dari Loughrigg Fell.

Grid lokasi[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ http://www.visitcumbria.com/amb/galava.htm Retrieved on 2008-02-07
  2. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-05-28. Dicapai pada 2010-09-25.
  3. ^ www.lakedistricts.co.uk/ambleside
  4. ^ "History of Ambleside". Golakes. Dicapai pada 2010-06-24.
  5. ^ Bridge House — Information from a notice at Bridge House.
  6. ^ Littlemore, Sue (16 December 1999). "Computers create 'children's underclass'". BBC News. Dicapai pada 2009-08-08.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Cumbria