American McGee's Alice

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
American McGee's Alice
Versi Amerika Utara kulit seni yang asal
Versi Amerika Utara kulit seni yang asal
PembangunRogue Entertainment
PenerbitElectronic Arts
PengarahAmerican McGee (ketua projek)
PengeluarR. J. Berg (penerbit eksekutif)
PerekaAmerican McGee
Pengatur caraPater Mack, Darin McNeil, Joe Waters
KomposerChris Vrenna
EnjinQuake III Arena (bersama Ritual's ÜberTools)
PlatformMicrosoft Windows, Mac OS, Mac OS X, PlayStation 3, Xbox 360
Pelepasan6 Oktober 2000
GenreSeram, aksi-pengembaraan, platform
ModPemain tunggal

American McGee Alice adalah permainan tindakan ketiga yang dikeluarkan untuk PC pada 6 Oktober 2000. Permainan, dibangunkan oleh Rogue Entertainment dan diterbitkan oleh Electronic Arts, ditetapkan di alam semesta alternatif Alice's Adventures in Wonderland kepunyaan Lewis Carroll. Alice telah direka oleh American McGee dan ciri-ciri muzik yang terdiri oleh Chris Vrenna.

Permainan ini berdasarkan enjin id Tech 3 pertama kali digunakan dalam Quake III Arena. A PlayStation 2 pelabuhan adalah dalam pembangunan tetapi telah dibatalkan. Seorang sekuel, Alice: Pulangan Madness, dibebaskan 14 Jun 2011. Pelabuhan Muat Turun permainan untuk PS3 dan Xbox 360 juga dibuat serentak dengan pelepasan sekuel sebagai muat turun percuma dengan salinan jenama baru.

Menetapkan tahun selepas Alice's Adventures in Wonderland dan Through the Looking-Glass permainan mempunyai penjelmaan yang lebih tua, lebih sinis dan mengerikan Alice. 22 Julai 2010, Amerika McGee Alice telah dijual lebih daripada 1.5 juta salinan.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]