Amnesia: Rebirth

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Amnesia: Rebirth
PembangunFrictional Games
PenerbitFrictional Games
Pengarah
  • Fredrik Olsson
  • Thomas Grip
PerekaPatrik Dekhla
Pengatur caraPeter Wester
ArtisRasmus Gunnarsson
PenulisIan Thomas
KomposerMikko Tarmia
SiriAmnesia
Platform
Pelepasan20 Oktober 2020
GenreSeram mandiri
ModPemain tunggal

Amnesia: Rebirth ialah permainan video seram mandiri 2020 yang dibangunkan dan diterbitkan oleh Frictional Games. Ia dikeluarkan untuk Microsoft Windows, Linux dan PlayStation 4 pada 20 Oktober 2020. Ini adalah ansuran ketiga dalam francais dan berfungsi sebagai susulan kepada Amnesia: The Dark Descent (2010). Permainan ini mendapat ulasan positif pada masa ia dikeluarkan.

Tatamain[sunting | sunting sumber]

Seperti The Dark Descent, permainan ini dimainkan dari perspektif diri-pertama. Pemain tersebut mengambil peranan sebagai Tasi Trianon, yang mesti mengembara melalui gua-gua gurun dan kubur-kubur kuno untuk mencari lokasi rakan-rakannya. Permainan ini memaparkan grafik yang menyala sedikit, dan pemain mesti menggunakan sumber cahaya, seperti lampu bahan bakar Tasi sendiri untuk melihat dengan jelas dan mencari jalan untuk meneruskan kemajuan. Pemain juga boleh mengorek pertandingan, yang dapat digunakan untuk menyalakan obor dan lilin yang dipasang.[1] Pemain juga perlu menyelesaikan pelbagai teka-teki untuk maju dalam permainan, dan membaca nota yang ditinggalkan oleh watak bukan pemain untuk mengetahui lebih lanjut mengenai ceritanya.[2]

Seperti permainan pertama, tahap ketakutan Tasi akan meningkat secara beransur-ansur. Ketakutan akan menimpa Tasi ketika dia berjalan sepenuhnya dalam kegelapan, menyebabkan dia berhalusinasi dan mendengar bisikan di kepalanya. Gambar pelik juga akan muncul di skrin.[1] Menyelesaikan teka-teki, bersembunyi dari raksasa, dan menguruskan sumber cahaya dapat mengawal ketakutannya, mencegah hal itu terjadi. Permainan ini tidak mempunyai sistem pertempuran dan ketika Tasi menemui makhluk ghaib, dia dapat berlari atau bersembunyi. Tidak seperti permainan pertama, ketika pemain dibunuh, permainan tidak akan memuat semula ke titik simpanan sebelumnya. Sebagai gantinya, ia akan membawa pemain sedikit ke hadapan, yang membolehkan pemain untuk melewatkan pertemuan monster sepenuhnya semasa percubaan kedua pemain.[3]

Plot[sunting | sunting sumber]

Permainan ini ditetapkan pada Mac 1937, kira-kira 98 tahun selepas peristiwa The Dark Descent. Cerita ini mengikuti Anastasie "Tasi" Trianon, seorang ahli arkeologi Perancis dalam ekspedisi di jajahan Afrika. Setelah pesawatnya terhempas di sebuah padang pasir di Algeria, dia bangun untuk mengetahui bahawa semua rakannya hilang dan dia tidak ingat apa yang berlaku sejurus selepas nahas itu. Bertekad untuk mencari suaminya Salim, Tasi menanggung bahaya di padang pasir untuk mengikuti jejak ekspedisinya. Ketika dia menavigasi sebuah gua, Tasi menyedari bahawa dia entah bagaimana memiliki sebuah Amulet Traveller, sebuah alat makhluk asing yang membolehkannya melakukan perjalanan melalui Rift ke dunia asing yang mati. Dia juga kemudian mengetahui bahawa dirinya hamil. Tasi akhirnya menemui mayat Salim; dia sudah meninggal dunia akibat kecederaan yang dialaminya dalam nahas pesawat itu. Bingung, Tasi terus mencuba dan meneruskan ekspedisi selebihnya.

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Thomas Grip, pengarah permainan dan pengasas bersama Frictional Games

Amnesia: Rebirth dibangunkan oleh Frictional Games. Ini adalah permainan Amnesia pertama mereka sejak The Dark Descent pada 2010 dan permainan pertama mereka sejak Soma pada 2015.[4] Semasa dalam pembangunan, pasukan berusaha untuk mengenal pasti kekuatan dan kekurangan The Dark Descent dan Soma, dan memutuskan bahawa Rebirth akan mengekalkan fokus Soma untuk memiliki narasi yang menyeluruh, dan "permainan tingkat bawah" Amnesia. Pasukan tersebut memilih untuk kembali ke francais Amnesia kerana mereka merasa akan memperpendek kitaran pembangunan permainan, kerana pasukan hanya perlu menyempurnakan elemen-elemen yang sudah ada di francais tanpa perlu memulakannya lagi. Pasukan ini juga merasakan bahawa Amnesia dapat berkembang ke banyak penetapan lain, seperti yang ditunjukkan oleh catatan dalam permainan dari permainan asal.[5] Walaupun begitu, permainan ini bukan susulan langsung dari The Dark Descent. Pemain tidak perlu memainkan permainan pertama untuk memahami kisahnya, tetapi permainan ini akan mempunyai lebih banyak hubungan dengan permainan asalnya daripada A Machine for Pigs, yang dibangunkan secara luaran oleh The Chinese Room.

Menurut Thomas Grip, pengarah kreatif permainan, permainan ini meneroka idea "mandiri". Alih-alih bergantung pada ketakutan jangka pendek, pasukan percaya bahawa tema dan narasi keseluruhan permainan haruslah menghantui pemain.[5] Pasukan ini memilih tetapan di padang pasir sebagai aturan utama permainan, kerana ia memungkinkan pasukan membuat persekitaran yang lebih beragam, dan memungkinkan pemain untuk menghargai saat-saat keindahan dan tontonan, yang kemudian dapat digunakan untuk membezakan kawasan yang lebih sesak dan rasa takut yang diharapkan dapat dicapai oleh permainan berkenaan. Skeletons on the Zahara berfungsi sebagai sumber inspirasi utama pasukan.[5] Belajar dari pengalaman mereka mencipta Soma, kisah permainan terungkap ketika pemain semakin maju dalam permainan, tidak seperti di The Dark Descent yang kisahnya banyak disampaikan melalui koleksi berdasarkan teks dan memberi tumpuan sepenuhnya pada masa lalu.[6]

Frictional Games mengumumkan Rebirth pada 6 Mac 2020.[7] Permainan ini dikeluarkan untuk Windows, Linux dan PlayStation 4 pada 20 Oktober 2020.[4][8]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Penerimaan
Markah agregat
PengagregatMarkah
MetacriticPC: 81/100[9]
PS4: 75/100[10]

Menurut agregator ulasan Metacritic, versi PC secara amnya mendapat ulasan positif dengan markah 81/100 oleh 51 pengulas manakala versi PlayStation 4 mendapat markah 75/100 oleh 30 pengulas.[9][10]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Reeves, Ben (19 Oktober 2020). "Amnesia: Rebirth Review – The Fine Line Between Fear And Frustration". Game Informer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 20 Oktober 2020.
  2. ^ Klepeck, Patrick (19 Oktober 2020). "'Amnesia: Rebirth' Has the Scares, But Buckles Under the Weight of History". Vice (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 19 Oktober 2020.
  3. ^ Bolt, Neil (19 Oktober 2020). "[Review] A Stellar Sequel Ten Years in the Making: 'Amnesia: Rebirth' is Frictional's Best Game Ye". Bloody Disgusting (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 20 Oktober 2020.
  4. ^ a b McWhertor, Michael (15 September 2020). "Amnesia: Rebirth arrives just in time for Halloween". Polygon (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 20 Oktober 2020.
  5. ^ a b c Wales, Matt (13 Oktober 2020). "Amnesia: Rebirth is more than a decade of horror gaming refined". Eurogamer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 20 Oktober 2020.
  6. ^ Ramee, Jordan (21 Mei 2020). "Amnesia: Rebirth's Setting Will Offer A "Different Kind Of Horror" For The Franchise". GameSpot (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 20 Oktober 2020.
  7. ^ Robertson, Adi (6 Mac 2020). "There's a new Amnesia game, and it's probably terrifying". The Verge (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 20 Oktober 2020.
  8. ^ "Amnesia: Rebirth". amnesiarebirth.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 Oktober 2020.
  9. ^ a b "Amnesia: Rebirth for PC Reviews". Metacritic (dalam bahasa Inggeris). CBS Interactive. Dicapai pada 27 November 2020.
  10. ^ a b "Amnesia: Rebirth for PlayStation 4 Reviews". Metacritic (dalam bahasa Inggeris). CBS Interactive. Dicapai pada 27 November 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]