Anaconda (pembahagian Python)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anaconda
PembangunAnaconda, Inc.[1] (sebelumnya Continuum Analytics)[2]
Pelancaran pertama0.8.0[3]/17 Julai 2012; 11 tahun yang lalu (2012-07-17)
Keluaran stabil
2020.11 / 19 November 2020; 3 tahun yang lalu (2020-11-19)[4]
Bahasa pengaturcaraanPython
Sistem pengendalianWindows, macOS, Linux
JenisBahasa Pengaturcaraan, Sains data
LesenFreemium (Miniconda dan Edisi Individu dan Perisian percuma,[5] tetapi edisi lain adalah Perisian sebagai perkhidmatan)[6][7]
Tapak webanaconda.com

Anaconda ialah sebaran bahasa pengaturcaraan Python dan R untuk pengkomputeran saintifik ( sains data, aplikasi pembelajaran mesin, pemprosesan data berskala besar, analitik ramalan, dll.), Yang bertujuan untuk mempermudah pengurusan dan penggunaan pakej. Pengedaran tersebut merangkumi pakej sains data yang sesuai untuk Windows, Linux, dan macOS. Ia dibangunkan dan dikendalikan oleh Anaconda, Inc., yang diasaskan oleh Peter Wang dan Travis Oliphant pada Tahun 2012. [8] Sebagai produk Anaconda, Inc., ia juga dikenal sebagai Anaconda Distribution atau Anaconda Individual Edition, sementara produk lain dari syarikat tersebut ialah Anaconda Team Edition dan Anaconda Enterprise Edition, yang keduanya tidak percuma. [6] [7]

Versi pakej di Anaconda diuruskan oleh conda sistem pengurusan pakej . [9] Pengurus pakej ini digambarkan sebagai pakej sumber terbuka yang berasingan kerana akhirnya berguna sendiri dan untuk perkara lain selain Python. [10] Terdapat juga versi kecil, bootstrap Anaconda yang disebut Miniconda, yang hanya merangkumi conda, Python, pakej yang mereka harapkan, dan sebilangan kecil pakej lain. [11]

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Pengedaran Anaconda dilengkapi dengan lebih daripada 250 pakej yang dipasang secara automatik, dan lebih daripada 7.500 pakej sumber terbuka tambahan dapat dipasang dari PyPI serta pakej konda dan pengurus persekitaran maya. Ini juga menyertakan GUI, Anaconda Navigator, [12] sebagai alternatif grafik untuk antara muka baris perintah (CLI).

Perbezaan besar antara konda dan pengurus pakej pip ialah bagaimana kebergantungan pakej dikendalikan, yang merupakan cabaran besar bagi data sains Python dan sebabnya konda wujud.

Apabila pip memasang pakej, ia secara automatik memasang pakej Python yang bergantung tanpa memeriksa adakah ini bertentangan dengan pakej yang dipasang sebelumnya.  Ia akan memasang pakej dan mana-mana pergantungannya tanpa mengira keadaan pemasangan yang ada.  Oleh kerana itu, pengguna dengan pemasangan yang berfungsi, misalnya, Google Tensorflow, dapat mengetahui bahawa ia berhenti bekerja selepas menggunakan pip untuk memasang pakej lain yang memerlukan versi berbeza dari perpustakaan numpy yang bergantung daripada yang digunakan oleh Tensorflow. Dalam beberapa kes, bungkusan mungkin berfungsi tetapi menghasilkan hasil yang berbeza secara terperinci.

Sebaliknya, conda menganalisis persekitaran semasa termasuk semua yang sedang dipasang, dan, bersama dengan batasan versi apa pun yang ditentukan (misalnya Pengguna mungkin ingin mempunyai versi Tensorflow 2.0 atau lebih tinggi), berusaha bagaimana memasang sekumpulan dependensi yang serasi, dan menunjukkan amaran jika ini tidak dapat dilakukan.

Pakej sumber terbuka boleh dipasang secara individu dari repositori Anaconda, [13][14] Anaconda Cloud (anaconda.org), atau repositori atau cermin peribadi pengguna sendiri, menggunakan perintah conda install Anaconda, Inc. menyusun dan membina pakej yang terdapat di repositori Anaconda itu sendiri, dan menyediakan binari untuk Windows 32/64 bit, Linux 64 bit dan MacOS 64-bit. Apa sahaja yang ada di PyPI boleh dipasang ke dalam lingkungan konda menggunakan pip, dan konda akan memantau apa yang telah dipasang sendiri dan pip yang telah dipasang.

Pakej khusus boleh dibuat menggunakan perintah conda build, dan dapat dikongsi dengan orang lain dengan memuat naiknya ke Platform Anaconda Cloud, [15] PyPI atau repositori lain.

Pemasangan lalai Anaconda2 merangkumi Python 2.7 dan Anaconda3 merangkumi Python 3.7. Namun, ialah mungkin untuk membuat persekitaran baharu yang merangkumi versi Python yang dikemas dengan konda. [16]

Pelayar Anaconda[sunting | sunting sumber]

Pelayar Anaconda

Anaconda Navigator merupakan antara muka pengguna grafik desktop (GUI) yang termasuk dalam distribusi Anaconda yang membolehkan pengguna melancarkan aplikasi dan menguruskan pakej konda, persekitaran dan saluran tanpa menggunakan perintah baris perintah . Navigator dapat mencari pakej di Anaconda Cloud atau di Anaconda Repository tempatan, memasangnya di persekitaran, menjalankan pakej dan mengemas kini. Ia tersedia untuk gadjet yang memiliki Sistem pengendalian Windows, macOS dan Linux .

Aplikasi berikut tersedia secara lalai di Navigator: [17]

  • JupyterLab
  • Buku nota Jupyter (Jupyter Notebook)
  • QtConsole [18]
  • Perisik (Spyder)
  • Lem (Glue)
  • Jingga (Orange)
  • RStudio
  • Kod Visual Studio (Visual Studio Code)

Conda[sunting | sunting sumber]

Conda ialah sumber terbuka, [19] platform silang, [20] pengurus pakej bahasa-agnostik [21] dan sistem pengurusan persekitaran [22] [23] [24] yang memasang, menjalankan, dan mengemas kini pakej dan kebergantungannya. Ia dibuat (dicipta) untuk program Python, tetapi dapat mengemas dan menyebarkan perisian untuk bahasa apa pun (misalnya, R ), termasuk projek berbilang bahasa. Pakej konda dan pengurus persekitaran termasuk dalam semua versi Anaconda, Miniconda, [25] dan Anaconda Repository. [26]

Awan Anaconda (Anaconda Cloud)[sunting | sunting sumber]

Anaconda Cloud merupakan perkhidmatan pengurusan pakej oleh Anaconda di mana pengguna dapat mencari, mengakses, menyimpan dan berkongsi notebook (buku nota), persekitaran, dan pakej konda dan PyPI awam dan peribadi. [27] Cloud menghoskan pakej, notebook dan persekitaran Python yang berguna untuk pelbagai aplikasi. Pengguna tidak perlu log masuk atau mempunyai akaun Cloud, untuk mencari pakej awam, memuat turun dan memasangnya.

Pengguna boleh membina pakej baharu menggunakan antara muka baris perintah (CLI) Pelanggan Anaconda, kemudian memuat naik pakej secara manual atau automatik ke Cloud.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Senarai sistem pengurusan pakej perisian
  • Pengurus pakej
  • Pip (pengurus pakej)
  • Persediaan

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "What is Anaconda, Inc.?". docs.anaconda.com. Anaconda is a software development and consulting company of passionate open source advocates based in Austin, Texas, USA. We are committed to the open source community. We created the Anaconda Python distribution and contribute to many other open source-based data analytics tools.
  2. ^ Collison, Scott (2017-06-28). "Continuum Analytics Officially Becomes Anaconda". Anaconda Inc. corporate website. Dicapai pada 22 April 2020.
  3. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-10-12. Dicapai pada 2017-10-26.CS1 maint: archived copy as title (link)
  4. ^ https://docs.anaconda.com/anaconda/reference/release-notes/
  5. ^ "End User License Agreement - Anaconda® Individual Edition". anaconda.com. Anaconda, Inc. Dicapai pada 29 January 2021.
  6. ^ a b "Cover page". Anaconda Documentation. Anaconda, Inc. Dicapai pada 27 April 2020.
  7. ^ a b "Products and Pricing". anaconda.com. Anaconda, Inc. Dicapai pada 28 April 2020.
  8. ^ "About Anaconda". Diarkibkan daripada yang asal pada 19 April 2020. Dicapai pada 27 April 2020.
  9. ^ "Conda – Conda documentation". Dicapai pada February 25, 2016.
  10. ^ "What's the difference between Anaconda, conda, and Miniconda?". FAQ - Bioconda documentation. Dicapai pada 22 April 2020.
  11. ^ "Miniconda". conda.io. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-09-10. Dicapai pada 2018-07-11.
  12. ^ "Anaconda Navigator". docs.anaconda.com.
  13. ^ name="AnacondaRepo"
  14. ^ "Anaconda repository". anaconda.org.
  15. ^ "Anaconda Cloud". anaconda.org.
  16. ^ "Managing Python with conda". conda.io. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-06-13. Dicapai pada 2018-06-13.
  17. ^ "What application can I access using navigator?". docs.anaconda.com.
  18. ^ "The Qt Console for Jupyter". readthedocs.io.
  19. ^ "Conda". pydata.org. Dicapai pada 9 April 2015.
  20. ^ "Building Conda Packages for Multiple Operating Systems". Pydannt. 29 January 2015. Dicapai pada 9 April 2015.
  21. ^ Doig, Christine (21 May 2015). "Conda for Data Science". Diarkibkan daripada yang asal pada 16 June 2015. Dicapai pada 16 Jun 2015. Conda works with Linux, OSX, and Windows, and is language agnostic, which allows us to use it with any programming language or even multi-language projects.
  22. ^ Gorelick (Author), Micha; Ozsvald, Ian (September 2014). High Performance Python: Practical Performant Programming for Humans (ed. 1st). O'Reilly Media. m/s. 370. ISBN 1449361595.
  23. ^ Jackson, Joab (Feb 5, 2013). "Python gets a big data boost from DARPA". networkworld. Dicapai pada October 30, 2014.
  24. ^ Lorica, Ben (March 24, 2013). "Python data tools just keep getting better". O'Reilly Radar. Dicapai pada October 30, 2014.
  25. ^ "Miniconda". conda.io. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-09-10. Dicapai pada 2018-06-13.
  26. ^ "Anaconda repository". anaconda.org."Anaconda repository". anaconda.org.
  27. ^ Mathur, Natasha (9 August 2018). "Share projects and environment on Anaconda cloud [Tutorial]". Packt Hub.

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]