Anak Merdeka

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anak Merdeka
GenreDrama
PengarahKabir Bhatia (2 episod)
Bernard Chauly (1 episod)
Matt Lai (1 episod)
Aziz M. Osman (1 episod)
Shamyl Othman (1 episod)
Dibintangi oleh
Remy Ishak
Elvis Chin
Thanuja Ananthan
Penggubah lagu tema
Onn San
Negara asalMalaysia
BahasaMelayu
Inggeris
Cina
Tamil
Bilangan episod6 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutifMichael Lake
PenerbitSiti Marzuliana Marzuki
Tempoh siaran48 minit
Syarikat penerbitan
Angsana Productions
Penyiaran
Saluran asalAstro
Siaran asal26 Ogos 2017 – 31 Ogos 2017

Anak Merdeka ialah sebuah drama mini patriotik Malaysia 2017 yang bersiaran pada 26 Ogos hingga 31 Ogos 2017 bersempena dengan sambutan ulang tahun kemerdekaan negara ke-60 di semua rangkaian televisyen Astro (Astro Prima, Astro Mustika HD, Astro Vaanavil dan Astro Xi Yue), dibintangi oleh Remy Ishak, Elvis Chin dan Thanuja Ananthan dan setiap daripada enam episod diarahkan oleh lima pengarah berbeza.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Mengisahkan kehidupan tiga sahabat - Salleh, Boon dan Devi - bermula dari zaman Malaysia bergelut untuk kemerdekaannya hingga ke abad ke-21. Berlatarkan di pesta ria, di mana ketiga-tiga sahabat yang pertama kali bertemu, perjalanan kisah mereka menyuarakan hubungan dengan peristiwa-peristiwa sejarah dan peristiwa-peristiwa penting negara kita sepanjang 60 tahun. Kisah mereka adalah kisah bangsa.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pelakon utama[sunting | sunting sumber]

Pelakon undangan[sunting | sunting sumber]

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Diterbitkan oleh Angsana Productions dengan pembiayaan sepenuhnya oleh Khazanah Nasional Berhad, Anak Merdeka difilemkan sebahagian besarnya di Pinewood Iskandar Malaysia Studios dan diarahkan oleh enam pengarah berbeza untuk setiap daripada 6 episod, Aziz M. Osman mengarahkan episod pertama.

Anak Merdeka ialah sebuah drama pelbagai bahasa, ia menggunakan empat bahasa – Bahasa Melayu, Inggeris, Mandarin dan Tamil. Bekas pengulas sukan TV3, Zainal Abidin Rawop membuat kemunculan khas dalam episod 5.

Episod[sunting | sunting sumber]

Tajuk Pengarah Tarikh siaran pertama
"Episod 1"Aziz M. Osman26 Ogos 2017
Tiga kanak-kanak melihat sebuah kampung turun ke dalam keganasan ketika sumbangan yang dikumpulkan untuk perjalanan kedua Tunku Abdul Rahman ke London hilang. Perkara menjadi lebih huru-hara apabila orang mula menunjuk jari, dan hanya tiga kanak-kanak itu boleh menyelamatkan hari itu.
"Episod 2:"Bernard Chauly27 Ogos 2017
Apabila mereka kembali dari perjalanan jalan raya, Salleh, Boon, Devi dan Mariam tiba-tiba terperangkap dalam rentetan kerusuhan. Apabila Devi cedera, mereka dengan berhati-hati pergi ke sebuah hospital berdekatan, di mana mereka dapat mengetahui tahap sebenar tragedi tahun 1969.
"Episod 3"Kabir Bhatia28 Ogos 2017
Apabila Malaysia bergabung dengan Sabah dan Sarawak, kedudukan Devi sebagai pelari terpantas negara terancam dengan kedatangan Lydia, seorang gadis muda dari Sarawak. Salleh terpaksa memikirkan rancangan alternatif untuk masa depan keluarganya apabila Kapten Harris memutuskan untuk menyerahkan funfair kepada Boon sebaliknya.
"Episod 4"Shamyl Othman29 Ogos 2017
Salleh menjalinkan peluang perniagaan baru, sejajar dengan kempen 'Belilah Barangan Buatan Malaysia', yang secara tidak sengaja meletakkan ketegangan hubungannya dengan keluarganya. Setelah terbangun dari koma selepas terkena kilat, Devi membantu ayahnya memenuhi nazar keagamaannya dan menemui semula akarnya.
"Episod 5"Matt Lai30 Ogos 2017
Paras keluarga tua timbul semula apabila Boon tiba-tiba hilang sebaik anak lelakinya George pulang dari Amerika Syarikat. Devi dipilih sebagai salah satu pelari baton untuk Sukan Komanwel 1998. Salleh berjuang untuk bertahan dalam krisis kewangan.
"Episod 6"Kabir Bhatia31 Ogos 2017
Selepas sembuh dari kecederaan, Salleh yang berusia 69 tahun kini terpaksa tinggal bersama anaknya yang berjaga-jaga. Ingin kembali merasakan kemerdekaannya, Salleh menyelinap jauh dan menyeret Boon dan Devi dalam perjalanan ke Mersing, tetapi mereka tidak tahu apa yang telah berlaku untuk Banjir Pantai Timur 2014 bagi mereka.

Muzik[sunting | sunting sumber]

Beberapa buah lagu juga digunakan bagi menghiasi setiap jalan cerita drama ini, termasuk lagu "Getaran Jiwa" nyanyian Allahyarham P. Ramlee dan "Standing in the Eyes of the World" nyanyian Ella.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Dennis Chua (21 June 2017). "Real-life stories fascinate me, says Remy". New Straits Times. Dicapai pada 19 September 2017.
  2. ^ Kenneth Chua (24 August 2017). "Actor Elvis Chin bleached his hair 9 times for TV role". Star2. Dicapai pada 19 September 2017.
  3. ^ Andrea Tim (16 August 2017). "Thanuja Ananthan stars as an athlete in 'Anak Merdeka' miniseries". Elle. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-09-23. Dicapai pada 19 September 2017.
  4. ^ "Tiz Zaqyah dan Remy Ishak Tiada Masalah Bergandingan Dalam Anak Merdeka". Rojak Daily. 21 August 2017. Dicapai pada 19 September 2017.
  5. ^ Dennis Chua (12 August 2017). "Sarah Lian stars in 'Anak Merdeka'". New Straits Times. Dicapai pada 19 September 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]