Android Auto

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Android Auto
Pengarang asalGoogle
PembangunGoogle
Pelancaran pertama19 Mac 2015; 9 tahun yang lalu (2015-03-19)
Sistem pengendalianAndroid 5.0+ ("Lollipop")
JenisTelematik
LesenHak milik
Tapak webwww.android.com/auto/

Android Auto ialah aplikasi mudah alih yang dibangunkan oleh Google untuk mencerminkan ciri dari peranti Android (cth., telefon pintar) ke unit ketua maklumat dan hiburan yang serasi dengan kereta atau ke dashcam.

Sebaik sahaja peranti Android dipasangkan dengan unit kepala, sistem mencerminkan aplikasi yang berkelayakan dari peranti ke paparan kenderaan, dengan antara muka pengguna mesra dan mesra pengguna. Aplikasi yang disokong termasuk pemetaan GPS / navigasi, main balik muzik, SMS, telefon, dan carian web. Sistem ini menyokong kedua-dua skrin sentuh dan paparan kepala yang dikawal butang, walaupun operasi bebas tangan melalui arahan suara digalakkan untuk mengurangkan gangguan pemanduan. Android Auto memulakan kerjaya pada Google I/O 2014, dan aplikasi itu dikeluarkan pada 19 Mac 2015. Android Auto adalah sebahagian daripada Open Automotive Alliance yang diumumkan pada tahun 2014, dan merupakan usaha bersama antara 28 pengeluar kereta, dengan Nvidia sebagai pembekal teknologi. Ia boleh didapati di 28 negara.

Fungsi[sunting | sunting sumber]

Android Auto digunakan untuk memaparkan Google Maps

Cara paling biasa digunakan Android Auto adalah melalui peranti mudah alih Android yang menjalankan aplikasi Android Auto, bertindak sebagai tuan kepada unit kepala dashboard kenderaan yang menyokong fungsi ini.[1] Apabila peranti Android pengguna disambungkan ke kenderaan, unit kepala akan berfungsi sebagai paparan luaran untuk peranti Android, menyampaikan perisian yang disokong dalam antara muka pengguna khusus kereta yang disediakan oleh aplikasi Android Auto.[1][2] Dalam lelaran pertama Android Auto, peranti diperlukan untuk disambungkan melalui USB ke kereta.[3]

Sebagai alternatif, pada November 2016, Google menambah pilihan untuk menjalankan Android Auto sebagai aplikasi biasa pada peranti Android, iaitu, tidak ditambatkan kepada unit kepala kereta, yang membolehkan ia digunakan pada unit kepala berkuasa Android, atau hanya pada telefon atau tablet peribadi di dalam kenderaan.[4] Di samping itu, pada 1 Januari 2018, telah diumumkan bahawa JVCKenwood akan mempamerkan unit kepala Android Auto-aktif wayarles di CES 2018, yang akan beroperasi tanpa memerlukan sambungan berwayar.[5]

Ketersediaan[sunting | sunting sumber]

Negara di mana Android Auto tersedia

Android Auto adalah pada Ogos 2018 yang terdapat di 28 negara.[6] Ketersediaan aplikasi pada sistem berbeza-beza.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Devine, Richard (June 26, 2014). "What you need to know about Android Auto". Android Central. Dicapai pada June 27, 2014.
  2. ^ Goodwin, Antuan (June 25, 2014). "Google's new Android Auto is like Google Now for your car". CNET. CBS Interactive. Dicapai pada June 26, 2014.
  3. ^ Gorman, Michael (June 25, 2014). "Google gives us a simulated ride with Android Auto". Engadget. AOL Inc. Dicapai pada June 26, 2014.
  4. ^ "Android Auto: now available in every car". Official Google Blog. 2016-11-07.
  5. ^ "JVCKENWOOD will have a pair of wireless Android Auto-capable head units on display at CES". WCCFTech. 2018-01-01.
  6. ^ "FAQ". Android. Dicapai pada 1 August 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]