Gelembung angin najam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Angin gelembung stelar)

Angin gelembung stelar merupakan istilah astronomi yang biasanya digunakan untuk menggambarkan tahun cahaya rongga seluruh dipenuhi dengan gas panas yang ditiup ke dalam medium interstelar oleh halaju tinggi (beberapa ribu km/s) angin stelar daripada satu besar-besaran bintang jenis O atau B. Angin stelar yang lemah masih meniup struktur gelembung walaupun, dan ini juga dipanggil astrosfera. Heliosfera ditiup oleh angin suria, di mana semua planet utama Sistem Suria tertanam, sebenarnya adalah satu contoh dari angin gelembung stelar.

Gelembung angin-stelar mempunyai struktur dua kejutan[1]. Secara bebas berkembangnya angin stelar menerima kejutan penamatan dalaman, di mana tenaga kinetik adalah dihabakan, mengeluarkan 106 K, X-ray pemancar plasma. Yang panas, bertekanan tinggi, angin kejutan yang mengembang, memandu kejutan ke gas antara bintang di sekitarnya. Jika gas sekitarnya adalah tebal cukup (kepadatan bilangan atau lebih), melanda gas radiatively menyejukkan jauh lebih cepat daripada pedalaman panas, membentuk nipis, cangkerangnya agak padat sekitar angin panas, serta angin berkejutan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Castor, J. (1975). "Interstellar Bubbles". Astrophys. J. (Letters). 200: L107–L110. Bibcode:1975ApJ...200L.107C. doi:10.1086/181908. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)