Angkatan laut pesisiran

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Angkatan laut persisiran)
Bot meriam sungai "angkatan laut pesisiran" AS, menyembur napalm, semasa Perang Vietnam.

Istilah angkatan laut pesisiran (brown-water navy) dirujuk dalam pengertian yang luas untuk mana-mana pasukan maritim yang mampu beroperasi di sungai atau kawasan pesisiran, terutamanya yang membawa limpahan enapan air selut atau air banjir.[1] Ia berasal dari Tentera Laut Amerika Syarikat semasa Perang Saudara Amerika, apabila ia merujuk kepada tentera Kesatuan yang meronda di sungai berlumpur Mississippi, dan sejak itu digunakan untuk menggambarkan bot meriam kecil dan bot peronda yang biasa digunakan di sungai, bersama dengan "kapal induk" yang lebih besar untuk menyokong mereka. Kapal induk ini termasuklah LCM dan LST era Perang Dunia II yang diubah suai.

Angkatan laut pesisiran berbeza dengan angkatan laut lepas, yang secara bebas boleh menjalankan operasi di lautan terbuka.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Friedman, Norman. "US SMALL COMBATANTs", 1987, ISBN 0-87021-713-5
  • Steffes, James, ENC Ret. SWIFT BOAT DOWN, 2006, ISBN 1-59926-612-1
  • Affield, Wendell. Muddy Jungle Rivers: A river assault boat cox'n's memory journey of his war in Vietnam. 2012, ISBN 0-9847023-0-X

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Butler, Rhett A. “Diversities of Image - Rainforest Biodiversity.” Mongabay.com / A Place Out of Time: Tropical Rainforests and the Perils They Face. 9 January 2006.