Angkatan laut sempadan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Angkatan laut wilayah)
Kapal tempur pesisir kelas Independence direka untuk operasi laut sempadan

Angkatan laut sempadan (green-water navy), juga dipanggil angkatan perairan sempadan, adalah istilah yang dicipta untuk menggambarkan sebuah pasukan maritim yang direka untuk beroperasi di zon pesisiran negara dan mempunyai kemampuan untuk beroperasi di lautan terbuka di kawasan sekelilingnya.[1] Ia adalah istilah yang agak baru, dan telah dicipta untuk membezakan, dan menambah nuansa yang lebih baik, antara dua rupa bentuk lama: angkatan laut lepas dan angkatan laut pesisiran.

Ia adalah istilah tentera laut bukan doktrin yang digunakan dalam pelbagai cara. Ia berasal dari Tentera Laut Amerika Syarikat, yang menggunakannya untuk merujuk kepada bahagian armada mereka yang pakar dalam operasi ofensif di perairan pantai. Pada masa kini kapal-kapal tersebut bergantung pada ciri halimunan atau kepantasan untuk mengelak dimusnahkan oleh meriam pantai atau pesawat berpangkalan di darat.

Tentera Laut AS juga menggunakan istilah ini untuk merujuk kepada fasa pertama pembesaran tentera laut China kepada angkatan laut lepas yang lengkap. Selepas itu, pengarang menggunakannya untuk tentera laut nasional lain yang boleh meluncurkan kuasa secara tempatan, tetapi tidak dapat mengekalkan operasi secara berkala tanpa pertolongan negara lain. Tentera laut tersebut biasanya mempunyai kapal amfibia dan kadangkala kapal pengangkut pesawat yang kecil, yang boleh diiringi oleh kapal pembinasa dan frigat dengan beberapa bantuan logistik dari kapal minyak dan kapal sokongan yang lain.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bratton, Patrick C (2012). Sea Power and the Asia-Pacific. London, United Kingdom: Routledge. ISBN 1-136-62724-3.