Aniplus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Aniplus Asia)
SloganNew & High

Aniplus adalah saluran televisyen dan pengedar anime Korea Selatan. Dilancarkan pada 7 Disember 2009, saluran ini kini tersedia di SK Broadband, perkhidmatan IPTV LG Uplus, dan KT SkyLife. Syarikat ini juga mempunyai platform video berdasarkan permintaan di negaranya sendiri. Sebilangan besar pengaturcaraannya dilesenkan dari syarikat induknya JJ MediaWorks untuk pengedaran sarikata dan alih suara.

Aniplus Asia[sunting | sunting sumber]

SloganNew & High
Ketersediaan
Kabel
SKY Cable (Filipina)Saluran 139 (SD)
Cablelink (Filipina)Saluran 210 (SD)
Satelit
TransVision (Indonesia)Saluran 361 (SD)
Cignal
(Filipina)
Saluran 75 (SD)
SatLite
(Filipina)
Saluran 85 (SD)
IPTV
IndiHome (Indonesia)Saluran 518 (HD)
Singtel TV (Singapura)Saluran 340 (HD)
AIS Play (Thailand)Saluran 452 (HD)
Media penstriman
UseeTV (Indonesia)Watch Live
Dens.TV (Indonesia)Watch Live
AIS Play (Thailand)Watch Live
SKY On Demand (Filipina)Watch Live

Aniplus Asia ialah sebuah saluran televisyen berbayar di anime dan pengedar anime Asia Tenggara yang berpusat di Singapura. Ditubuhkan pada 25 November 2013, ia tersedia di Singapura, Hong Kong, Indonesia dan Thailand.[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Saluran ini pertama kali dilancarkan di Singapura pada bulan Mac 2014 di penyedia TV berbayar Singtel TV.[2] Pada bulan Ogos 2015, ia bekerjasama dengan platform OTT iflix untuk mengedarkan 21 tajuk mereka melalui perkhidmatan VODnya.[3] Pada bulan Jun 2016, ANIPLUS Asia mula diedarkan di Thailand melalui saluran bebas ke udara Now26 sebagai blok pengaturcaraan, berkat perjanjian kerjasama dengan Mediaplex International.[4] Pada bulan September, ia dilancarkan di Hong Kong di laman penstriman video Le.com. Pada bulan November, ia diambil oleh laman web penstriman Tribe di Indonesia, dan menjangkau Filipina pada bulan Disember di platform yang sama.[5]

Pada Januari 2017, ANIPLUS Asia bekerjasama dengan saluran televisyen bebas-udara Filipina TV5 untuk menghidupkan kembali blok pengaturcaraan anime ANiMEGA mereka.[6] Blok perdana dengan Attack on Titan: Junior High, Myriad Colors Phantom World dan Kantai Collection, dialih suara dalam bahasa Tagalog.[7] Pada bulan Februari, ia dilancarkan di Malaysia melalui penyedia satelit Astro.[8] Pada bulan Mei tahun yang sama, ia diambil oleh Sky Cable[9] di Filipina.[10] Pada 25 Mei 2018, ANIPLUS Asia telah tersedia pada Easy TV Home di Filipina, tetapi telah berhenti beroperasi sejak 30 September 2019.[11] Pada 1 April 2021, ANIPLUS Asia menghentikan penyiaran di saluran Astro Go Exclusive (Malaysia) dan Royal Cable (Filipina) dan K+ menghentikan penyiaran di Royal Cable pada masa yang sama kerana kontrak tamat.

Pengaturcaraan[sunting | sunting sumber]

Saluran ini memperoleh kandungan dari pelbagai pengedar anime seperti Medialink, Mighty Media, dan Muse Communication. Ia juga melesenkan siri anime dan menawarkan tajuk terpilih ke platform OTT: Netflix, Bilibili, dan iQIYI, dan WeTV.[12] Saluran ini menayangkan siri anime terkenal dari Jepun. Siri terkenal termasuk Attack on Titan, Psycho-Pass, The Promised Neverland, dan Kantai Collection.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Archived copy" (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 24 Januari 2016. Dicapai pada 8 Februari 2016.CS1 maint: archived copy as title (link)
  2. ^ "Top-rated Japanese anime channel ANIPLUS HD launches on Singtel mio TV" (dalam bahasa Inggeris). Singtel. 28 Februari 2014.
  3. ^ "iflix Partners with Aniplus Asia, Adds 21 Anime Titles to Service" (dalam bahasa Inggeris).
  4. ^ "Aniplus HD Expands Distribution in Thailand & Philippines" (dalam bahasa Inggeris).
  5. ^ "Tribe Streaming Service Offers Aniplus Asia in the Philippines" (dalam bahasa Inggeris).
  6. ^ "Philippines' TV5 Brings Back ANiMEGA Anime Block in 2017" (dalam bahasa Inggeris).
  7. ^ "TV5's ANiMEGA Anime Block Returns on January 9 With 3 Anime Series" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. 6 Januari 2017. Dicapai pada 10 Januari 2021.
  8. ^ "Aniplus". Astro On The Go.[pautan mati kekal]
  9. ^ "Philippine Cable Provider SKYcable Adds Aniplus-Asia Channel" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. 15 Mei 2017. Dicapai pada 19 Mei 2021.
  10. ^ "Aniplus is Finally in the Philippines!". www.mysky.com.ph.
  11. ^ "ANIPLUS Asia, Now Available on The New 'Easy TV Home' Super Digibox" (dalam bahasa Inggeris).
  12. ^ Pineda, Rafael Antonio (7 Julai 2021). "iQIYI Adds 10 Summer Anime for Southeast Asia". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 Julai 2021.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]