Anjing serigala Gigante

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anjing serigala Gigante
Negara asalItali
Trait
Berat 20–30 kg (44–66 lb)
Pengelasan dan piawaian
Tidak oleh mana-mana kelab kenel utama
Anjing (Canis lupus familiaris)

Anjing serigala Gigante (Itali: cane lupino del Gigante), juga dikenali sebagai anjing gembala Appennino Reggio (Itali: cane da pastore dell'Appennino reggiano) atau cane luvin, ialah suatu varian tempatan bagi cane toccatore yang telah digunakan oleh gembala biri-biri di Pergunungan Appennino dekat dengan Reggio Emilia. Gigante merupakan sebuah gunung yang wujud di kawasan tempat tinggal anjing ini. Penurunan biri-biri yang dibesarkan di kawasan ini membawa kepada penurunan bilangan baka ini yang kini dikurangkan kepada kira-kira 200 spesimen.

Anjing serigala ini menyerupai serigala kecil oleh sebab pembiakbakaan dengan serigala liar diketahui berlaku. Anjing ini hanya seberat 20–30 kg (44–66 lb) dalam kebanyakan kes dan hanya beberapa spesimen lebih besar daripada itu. Ia merupakan anjing sangat jinak yang boleh digunakan untuk menggiring biri-biri atau menjaga harta. Kelab Kenel Itali tidak mengiktiraf baka ini.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • "Il Cane Lupino del Gigante su razzeitaliane.it" (dalam bahasa Itali). Dicapai pada 12 Julai 2011.
  • "Cristian Ielli "Associazione di Volontariato Lupino del Gigante" (dalam bahasa Itali). Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-28. Dicapai pada 15 Julai 2011.
  • "Cristian Ielli "Lupino del Gigante"" (dalam bahasa Itali). Dicapai pada 15 Julai 2011.