Anjing gembala Miorița Romania

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Anjing Gembala Miorița)
Anjing gembala Miorița Romania
Nama lainAnjing gembala Miorița
Mioritic
Negara asalRomania
Anjing (Canis lupus familiaris)

Anjing gembala Miorița Romania,[a] anjing gembala Miorița,[b] atau mioritic ialah satu baka anjing penjaga haiwan ternakan besar yang berasal dari Pergunungan Karpatos di Romania.

Perihal[sunting | sunting sumber]

Penampilan[sunting | sunting sumber]

Mioritic jantan berdiri kira-kira setinggi 70–75 sentimeter (28–30 in) pada paras kelasa dengan betina yang lebih kecil sedikit pada 65–70 sentimeter (26–28 in).[1] Anjing besar ini dilitupi bulu tebal gebu. Ia mungkin putih, dengan tompok-tompok kelabu pudar atau krim atau tanpa kelabu pudar atau krim, atau kelabu pudar atau krim di keseluruhan tubuh.[2] Anjing ini patut mempunyai penampilan "cergas". Dimorfisme seks adalah jelas pada baka ini dengan jantan yang jelas lebih besar daripada betina.[3]

Perangai[sunting | sunting sumber]

Baka ini mempunyai disiplin sebagai salah satu ciri utamanya. Ia merupakan anjing tenang dan sopan. Memandangkan anjing ini digunakan sebagai pelindung kawanan, ia sangat terikat dengan keluarga dan berusaha sedaya upaya untuk melindungi orang kesayangannya. Oleh sebab kebolehan anjing ini untuk menjalin ikatan kuat dengan tuannya, pelatihan hanya patut dimulakan setelah anak mioritic sudah terbiasa dengan pemilik/jurulatih.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Baka ini diiktiraf sementara oleh FCI pada 6 Julai 2005 di Buenos Aires. Pada masa kini, ia telah mencapai tahap pengiktirafan muktamad.

Namanya berasal daripada perkataan bahasa Romania mioară, yang memaksudkan "biri-biri muda".

Kesihatan[sunting | sunting sumber]

Baka ini mempunyai kelanjutan usia kira-kira 12–14 tahun.[4]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jawi: انجيڠ ݢمبالا ميوريتسا رومانيا; Romania: ciobănesc românesc mioritic; bahasa Inggeris: Romanian Mioritic shepherd dog
  2. ^ Jawi: انجيڠ ݢمبالا ميوريتسا, Sebutan bahasa Melayu: [miorit͡sa]; Romania: ciobănesc mioritic; bahasa Inggeris: Mioritic shepherd

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "FCI-Standard N° 349 CIOBĂNESC ROMÂNESC MIORITIC (Romanian Mioritic Shepherd Dog)" [Piawaian FCI No. 349 Anjing Gembala Miorița Romania] (pdf). Persekutuan Kinologi Antarabangsa (dalam bahasa Inggeris). Diterjemahkan oleh Jennifer Mulholland dan Raymond Triquet. Disemak oleh Renée Sporre-Willes. 29 September 2022. Dicapai pada 1 Februari 2024.CS1 maint: others (link)
  2. ^ "Ciobanesc Romanesc Mioritic" [Mioritic Romanian Shepherd] (dalam bahasa Romania). Cutzu.RO. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Mei 2010. Dicapai pada 1 Februari 2024.
  3. ^ "Herding Dog Group : Ciobanesc Romanesc Mioritic". Breed Standards (dalam bahasa Inggeris). United Kennel Club. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 Mac 2016. Dicapai pada 1 Februari 2024.
  4. ^ "Romanian Mioritic Shepherd Dog" (dalam bahasa Inggeris). American Kennel Club.