Anjing gembala Oropa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Anjing Gembala Oropa)
Anjing gembala Oropa
Nama lainAnjing Oropa
Anjing gembala Biella
Negara asalItali
Trait
Berat 18–35 kg (40–77 lb)
Tinggi 45–60 cm (18–24 in)
Anjing (Canis lupus familiaris)

Anjing gembala Oropa,[a] anjing Oropa,[b] atau anjing gembala Biella[c] menjadi salah satu daripada 16 baka anjing Itali yang diiktiraf oleh Ente Nazionale Cinofilia Italiana pada tahun 2016 dan akan ditambahkan kepada lebih 400 baka anjing sedia ada yang diiktiraf secara rasmi di dunia.[1] Ia digunakan sebagai anjing gembala di Piemonte di wilayah Biella untuk penggembalaan kawanan ternakan.[2]

Ini ialah anjing bersaiz sederhana yang mempunyai sifat kesukanan ketara dan ketahanan terhadap keletihan, yang menjadikannya sesuai untuk kerja di rupa bumi bergunung-ganang seperti zon geografi asalnya. Kereaktifan tinggi merupakan ciri yang dikongsi dengan baka-baka gembala Itali lain (seperti anjing gembala Bergamo) dalam kecenderungan untuk menggunakan daya fizikal (menanduk dan kadang-kadang lebih kurang gigitan ringan) terhadap biri-biri dalam kawanan. Lapis bulunya pada umumnya berwarna kelabu bertompok (merle ungu lembut), kadang-kadang dengan tanda-tanda sawo matang, triwarna, dan kelabu piebald, hitam, perang kekuning-kuningan, atau perang kekuning-kuningan arang. Banyak anjing lahir dengan ekor pendek, iaitu ekor terpotong semasa kelahiran.

Seperti banyak keragaman tempatan, baka ini telah dipulihara melalui pemilihan yang secara tradisional dijalankan oleh gembala sama yang menggunakannya untuk kerja; dengan pengurangan beransur-ansur kegiatan pastoral, terdapat risiko kepupusan. Projek pemulihan dan penambahbaikan sedang berlangsung yang digalakkan oleh sebuah persatuan tempatan (Amici cane d'Oropa, "Sahabat Anjing Oropa") yang turut merangkumi wakil persatuan perniagaan pembiak baka dan doktor veterinar ASL tempatan, dengan naungan Provinsi Biella. Protokol operasi bagi projek itu telah disediakan oleh Luigi Guidobono Cavalchini dan Stefano Marelli daripada Fakulti Perubatan Veterinar Universiti Milan.

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jawi: انجيڠ ݢمبالا اوروڤا; Itali: cane da pastore di Oropa; bahasa Inggeris: Oropa shepherd dog; Oropa shepherd
  2. ^ Jawi: انجيڠ اوروڤا; Itali: cane di Oropa
  3. ^ Jawi: انجيڠ ݢمبالا بييلا; Itali: cane da pastore biellese

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "È ufficiale, riconosciuta la razza "Cane di Oropa"" (dalam bahasa Itali). Dicapai pada 29 Mac 2024.
  2. ^ "Cane da pastore di Oropa" (dalam bahasa Itali). Dicapai pada 29 Mac 2024.