Anne, Puteri Diraja

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anne
Puteri Diraja
Anne pada tahun 2023
KeputeraanPuteri Anne dari Edinburgh
(1950-08-15) 15 Ogos 1950 (umur 73)
Rumah Clarence, London, United Kingdom
Pasangan
Anakanda
Butiran
Nama penuh
Anne Elizabeth Alice Louise Mountbatten-Windsor[1]
KerabatWindsor
AyahandaPutera Philip, Duke Edinburgh
BondaElizabeth II
TandatanganTandatangan Anne
PendidikanBenenden School

Anne, Puteri Diraja (Anne Elizabeth Alice Louise; diputerakan 15 Ogos 1950) ialah ahli kerabat diraja British. Baginda ialah anakanda kedua dan puteri tunggal Ratu Elizabeth II dan Putera Philip, Duke Edinburgh, dan satu-satunya adinda perempuan kepada Raja Charles III. Pada masa keputeraan, baginda berada pada kedudukan ketiga dalam pewarisan takhta British. Kini, baginda berada pada kedudukan yang ke-17. Anne telah bergelar Puteri Diraja sejak tahun 1987.

Anne diputerakan di Rumah Clarence. Baginda bersekolah di Benenden School dan mula menjalankan tugas diraja apabila baginda dewasa. Baginda benar-benar mahir menunggang kuda dan memenangi pingat di Kejohanan Acara Eropah pada tahun 1971 dan tahun 1975. Pada tahun 1976, Anne menjadi kerabat diraja British pertama yang bertanding dalam Sukan Olimpik. Baginda juga merupakan ahli Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) sejak tahun 1988.

Anne menjalankan tugas rasmi untuk raja dan terlibat dalam lebih 300 organisasi sebagai penaung atau presiden. Kerja amal baginda tertumpu kepada sukan, sains, orang kehilangan upaya, dan kesihatan di negara membangun. Baginda telah bersama Save the Children selama lebih 50 tahun dan telah melawat banyak projeknya.

Anne telah berkahwin dengan Kapten Mark Phillips pada tahun 1973, tetapi mereka berpisah pada tahun 1989 dan bercerai pada tahun 1992. Pasangan itu mempunyai dua anakanda, Peter Phillips dan Zara Tindall, serta lima cucunda. Selepas bercerai, baginda berkahwin dengan Panglima (kemudiannya Naib Laksamana) Sir Timothy Laurence pada tahun 1992, yang ditemuinya semasa berkhidmat sebagai ekueri bonda baginda dari tahun 1986 hingga tahun 1989.

Kehidupan awal dan pendidikan[sunting | sunting sumber]

Anne diputerakan pada 15 Ogos 1950 di Rumah Clarence, semasa pemerintahan nenda sebelah bonda baginda, Raja George VI. Anne merupakan anakanda kedua dan puteri tunggal Puteri Elizabeth, Duchess Edinburgh (kemudiannya dikenali sebagai Ratu Elizabeth II) dan Putera Philip, Duke Edinburgh. Tabik hormat 21 das di Hyde Park menandakan keputeraan baginda. Pembaptisan baginda telah berlangsung di Bilik Muzik Istana Buckingham pada 21 Oktober 1950, yang dikendalikan oleh Uskup Agung York, Cyril Garbett.

Pada masa keputeraan baginda, Anne adalah yang ketiga dalam barisan takhta British, selepas bonda dan kekanda baginda, Charles (kemudian dikenali sebagai Raja Charles III). Bagaimanapun, kedudukan Anne bertukar kepada kedudukan kedua selepas pemergian nenda baginda dan kenaikan takhta bonda baginda pada tahun 1952. Kini, Anne berada di tangga ke-17 barisan takhta British.

Seorang tutor bernama Catherine Peebles telah dilantik untuk menjaga Anne dan adik-beradiknya, Charles, Andrew, dan Edward, memberikan pendidikan awal di Istana Buckingham. Anne tidak menghadiri pertabalan bondanya pada Jun 1953 kerana usianya yang masih muda.

Pada Mei 1959, sebuah syarikat Pandu Puteri yang dipanggil 1st Buckingham Palace Company telah ditubuhkan semula untuk membolehkan Anne bergaul dengan gadis sebayanya. Syarikat itu, yang termasuk pek Holy Trinity Brompton Brownie, kekal aktif sehingga tahun 1963, apabila Anne ke sekolah berasrama penuh.

Anne mendaftar di Benenden School pada tahun 1963, menamatkan pendidikannya pada tahun 1968 dengan enam GCE O-Levels dan dua A-Levels. Baginda mula mewakili keluarga diraja dalam pelbagai acara dan aktiviti rasmi dari usia 18 tahun pada tahun 1969.

Pada tahun 1970, Anne menjalinkan hubungan dengan Andrew Parker Bowles, yang kemudiannya berkahwin dengan Camilla Shand. Camilla akhirnya menjadi isteri kedua dan permaisuri kepada kekanda sulung Anne, Charles III. Selain itu, Anne pernah dikaitkan dengan penunggang kuda Olimpik, Richard Meade.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The Royal Family name". Official website of the British monarchy. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 February 2009. Dicapai pada 3 February 2009.