Antara muka pengaturcaraan aplikasi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam pengaturcaraan komputer, sebuah antara muka pengaturcaraan aplikasi (API) ialah satu set definisi subrutin, protokol komunikasi, dan alat untuk membina perisian. Secara umum, ia adalah satu set kaedah komunikasi yang jelas di antara pelbagai komponen. API yang baik menjadikannya lebih mudah untuk membangunkan program komputer dengan menyediakan semua blok bangunan, yang kemudiannya disatukan oleh pengatur cara.

API mungkin untuk sistem berasaskan web, sistem operasi, sistem pangkalan data, perkakasan komputer, atau peranti perpustakaan.

Spesifikasi API boleh mengambil banyak bentuk, tetapi sering termasuk spesifikasi untuk rutin, struktur data, kelas objek, pembolehubah, atau panggilan tatacara jauh. POSIX, Windows API dan ASPI ialah contoh bentuk API yang berlainan. Dokumentasi untuk API biasanya disediakan untuk memudahkan penggunaan dan pelaksanaan.

Tujuan[sunting | sunting sumber]

Sama seperti antara muka grafik pengguna (GUI) memudahkan orang menggunakan program, antara muka pengaturcaraan aplikasi menjadikannya lebih mudah bagi pemaju untuk menggunakan teknologi tertentu dalam membina aplikasi. API mempermudahkan pengaturcaraan dengan pengabstrakan pelaksanaan dasar dan hanya mendedahkan objek atau tindakan yang diperlukan pemaju. Walaupun antara muka grafik untuk pelanggan e-mel mungkin memberikan pengguna dengan butang yang melakukan semua langkah untuk mengambil dan menyerlahkan e-mel baru, API untuk input/output fail mungkin memberi pemaju satu fungsi yang menyalin fail dari satu lokasi ke lokasi yang lain tanpa yang memerlukan pemaju memahami operasi sistem fail yang terjadi di belakang tabir.[1]

Pengurusan API moden membantu perusahaan mendedahkan komponen individu dalam perkhidmatan yang didokumentasikan dengan baik yang membolehkan pemaju dan rakan kongsi dalaman dapat menggunakan ciri-ciri baru dengan cepat.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Clarke, Steven (2004). "Measuring API Usability". Dr. Dobb's. Dicapai pada 29 July 2016.
  2. ^ Rethans, John. "APIs: Leverage For Digital Transformation". Forbes (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-10-11.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]