Antrostomus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Antrostomus
Antrostomus carolinensis
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Caprimulgiformes
Keluarga: Caprimulgidae
Subkeluarga: Caprimulginae
Genus: Antrostomus
Bonaparte, 1838
Spesies

lihat teks.

Antrostomus ialah genus tukang yang dahulunya termasuk dalam genus Caprimulgus. Ia merupakan burung nokturnal bersaiz sederhana dengan sayap runcing panjang, kaki pendek, dan paruh pendek.

Ahli-ahlinya ditemui di Dunia Baru, dan seperti tukang lain biasanya bersarang di atas tanah. Ia kebanyakannya giat pada lewat petang dan awal pagi atau pada waktu malam, dan kebanyakannya memakan rama-rama dan serangga terbang besar yang lain. Kebanyakannya mempunyai kaki kecil, tidak banyak digunakan untuk berjalan, dan buluan lembutnya berwarna samar menyerupai kulit kayu atau daun. Ia mempunyai paruh yang agak panjang dan bulu kejur. Sesetengah spesies, luar biasa untuk burung, bertengger di memanjang dahan, bukannya di melintangnya, yang membantu menyembunyikannya pada siang hari. Spesies-spesiesnya yang mengutamakan iklim sederhana sangat kerap berhiijrah, sering bermusim sejuk di kawasan tropika. Ia mempunyai seruan yang berulang-ulang dan selalunya mekanikal.

Spesies-spesiesnya dahulunya diletakkan dalam genus Caprimulgus tetapi telah dipindahkan ke genus Antrostomus yang dibangkitkan berdasarkan hasil kajian filogenetik molekul yang diterbitkan pada tahun 2010.[1] Genus Antrostomus telah didirikan oleh semulajadiman Perancis Charles Bonaparte pada tahun 1838 dengan Antrostomus carolinensis sebagai spesies jenisnya.[2] Nama genusnya menggabungkan antron dari bahasa Yunani Purba yang bermaksud "gua" dan stoma yang bermaksud "mulut".[3]

Spesies[sunting | sunting sumber]

Genus tersebut mengandungi 12 spesies:[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Han, K.-L.; Robbins, M.B.; Braun, M.J. (2010). "A multigene estimate of phylogeny in the nightjars and nighthawks (Caprimulgidae)". Molecular Phylogenetics and Evolution. 55 (2): 443–453. doi:10.1016/j.ympev.2010.01.023. PMID 20123032.
  2. ^ Bonaparte, Charles Lucian (1838). A Geographical and Comparative List of the Birds of Europe and North America. London: John Van Voorst. m/s. 8.
  3. ^ Jobling, James A. (2010). The Helm Dictionary of Scientific Bird Names. London: Christopher Helm. m/s. 50. ISBN 978-1-4081-2501-4.
  4. ^ Gill, Frank; Donsker, David, penyunting (2019). "Frogmouths, Oilbird, potoos, nightjars". World Bird List Version 9.2. International Ornithologists' Union. Dicapai pada 21 July 2019.