Anugerah Cinta

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anugerah Cinta
Fail:Poster Anugerah Cinta.jpeg
Genre
PengarahSridhar Jetty
Dibintangi oleh
Penggubah lagu tema
Indah Dewi Pertiwi
Lagu pembukaan"Mengapa Cinta" oleh Indah Dewi Pertiwi
Lagu penutup"Mengapa Cinta" oleh Indah Dewi Pertiwi
PenggubahPurwacaraka
Negara asalIndonesia
BahasaBahasa Indonesia
Bilangan musim1
Bilangan episod244 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutifElly Yanti Noor
PenerbitLeo Sutanto
Penyunting
  • Rosario
  • Satria
SinematografiWelli Juanda
Pemasangan kamera
Multi-kamera
Tempoh siaran60—150 menit
Syarikat penerbitan
SinemArt
Syarikat pengedaran
Media Nusantara Citra
Penyiaran
Saluran asalRCTI
Siaran asal15 Ogos 2016 (2016-08-15) – 22 Januari 2017 (2017-01-22)
Pautan luar
Tapak sesawang penerbitan SinemArt

Anugerah Cinta adalah drama lipur lara Indonesia terbitan SinemArt yang ditayangkan perdana 15 Ogos 2016 pukul 21.30 WIB di RCTI. Drama Lipur Lara ini diarahkan oleh Sridhar Jetty dan dibintangi oleh Irish Bella, Giorgino Abraham, dan Omar Danial.[1][2]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Naura, seorang gadis sederhana yang tinggal bersama bapa angkat dan adik-beradiknya, Suhari dan Oki di sebuah kampung yang jauh dari kesibukan kota. Setiap hari, Naura membantu ayahnya bertani. Apabila sudah dewasa, kecantikan Naura menarik perhatian Bang Jaja, seorang peminjam wang di kampungnya. Hutang Suhari yang besar kepada Jaja membuatkan Jaja ingin segera mengahwini Naura. Jaja juga berjanji kepada Suhari bahawa sekiranya Naura menjadi isterinya, hutang Suhari akan dianggap telah lunas.

Bagaimanapun, Suhari dan Naura menolak cadangan itu. Jaja berang. Suhari turut menelefon rakan lamanya, Hutomo, untuk membantunya menempatkan Naura dan Oki semasa mereka berada di Jakarta. Hutomo yang terhutang budi pada Suhari segera bersetuju dan berjanji akan menghantar SMS ke alamat rumahnya di Jakarta. Malah dia berjanji akan melayan Naura seperti anaknya sendiri. Suhari berasa lega, kerana anak perempuannya akan selamat.

Ternyata orang bawahan Jaja telah mendengar perbualan tersebut dan segera melaporkannya kepada Jaja. Jaja berang. Dia segera cuba mencederakan Suhari. Pada mulanya ia hanya gertak, tetapi ternyata membawa maut yang mengakibatkan Suhari meninggal dunia, tanpa sempat memberitahu nama dan alamat rakannya di Jakarta. Naura dan Oki sangat merinduinya. Jaja menggunakan detik ini untuk memaksa Naura mengahwininya keesokan harinya.

Naura dan Oki memerah otak mereka bagaimana untuk melarikan diri daripada kezaliman Jaja yang telah menghantui hidup mereka. Naura dan Oki berjaya melarikan diri dari kejar-kejaran anak Buah Jaja dan melarikan diri ke Jakarta. Di Jakarta, Naura dan Oki tidak tahu hendak tinggal di mana. mereka hanya mempunyai kepercayaan bahawa mereka akan mencari kawan bapa mereka yang sebelum ini berjanji untuk membantu mereka. Mereka kemudiannya pergi ke stesen radio untuk cuba membuat pengumuman mencari rakan bapa mereka walaupun dengan maklumat yang terhad.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Penghargaan dan nominasi[sunting | sunting sumber]

Tahun Penghargaan Kategori Penerima Hasil Ref.
2016 Silet Awards 2016 Sinetron Tersilet Anugerah Cinta Tercalon
Peran Pembantu Drama Lipur Lara Tersilet Kiyem (Elly Sugigi)
Theme Song Drama Lipur Lara Tersilet "Mengapa Cinta" — Indah Dewi Pertiwi
Pasangan Drama Lipur Lara Tersilet Arka & Naura (Giorgino Abraham & Irish Bella) Menang

Kontroversi[sunting | sunting sumber]

Netizen membantah dan mengutuk[sunting | sunting sumber]

Ketika disiarkan, drama lipur lara Anugerah Cinta dibantah keras oleh beberapa pengguna media sosial dan kritikan netizen akhirnya membawa drama lipur lara Anugerah Cinta ke laporan KPI berhubung adegan keganasan terhadap wanita yang dilemparkan oleh antagonis Kinta (Angela Gilsha), Puan Aruni (Natasha Dewanti), Puan Vina (Ria Probo), dan Encik Samsul (Umar Lubis) kepada Naura (Irish Bella) yang berkhidmat sebagai pembantu. KPI juga mengeluarkan amaran bertulis untuk drama lipur lara tersebut kerana tidak sesuai dengan kandungan pendidikan untuk umur 6-18 tahun dan tidak baik untuk mentaliti umur tersebut dan KPI memberi sekatan yang ketat terhadap drama lipur lara tersebut dengan memotong tempoh.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Irish Bella Siap Beradu Akting Dengan Giorgino Abraham di Sinetron Anugerah Cinta". Szaktudas. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Agustus 2016. Dicapai pada 14 Agustus 2016. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan); Check date values in: |accessdate= dan |archive-date= (bantuan)
  2. ^ "RCTI Rilis Jadwal Tayang Serial Anugerah Cinta Giorgino Abraham, ART 2 Celine Evangelista Gantikan Descendants of The Sun?". Newsth. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Agustus 2016. Dicapai pada 14 Agustus 2016. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan); Check date values in: |accessdate= dan |archive-date= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:SinemArt RCTI