Anugerah dan Festival Filem Golden Horse

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anugerah dan Festival Filem Golden Horse
PenghargaanKecemerlangan dalam pawagam berbahasa Cina
NegaraTaiwan
Disampaikan olehJawatankuasa Eksekutif Festival Filem Kuda Emas Taipei
Anugerah pertama1962
Laman web rasmiwww.goldenhorse.org.tw
Anugerah dan Festival Filem Golden Horse
Cina Tradisional: 台北金馬影展
Cina Ringkas: 台北金马影展

Anugerah dan Festival Filem Golden Horse ialah Festival Filem dan majlis anugerah yang diadakan setiap tahun di Taiwan. Ia ditubuhkan pada tahun 1962 oleh Pejabat Maklumat Kerajaan Taiwan, Republik China (ROC). Majlis penganugerahan biasanya diadakan pada bulan November atau Disember di Taipei, walaupun tempat itu telah dipindahkan di sekitar pulau sejak kebelakangan ini.

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Sejak tahun 1990 (upacara penghargaan ke-27), festival dan anugerah tersebut diatur dan dibiayai oleh Motion Picture Development Foundation R.O.C., yang menubuhkan Jawatankuasa Eksekutif Festival Kuda Golden Taipei. Jawatankuasa ini terdiri daripada sembilan hingga lima belas sarjana filem dan sarjana filem di lembaga eksekutif, yang merangkumi Ketua dan Ketua Pegawai Eksekutif. Di bawah Jawatankuasa ini, terdapat lima jabatan yang berbeza: jabatan pentadbiran untuk urusan pentadbiran dalaman, perhotelan tamu dan kerjasama antara industri; jabatan pemasaran yang bertanggungjawab untuk perancangan dan promosi acara, pengiklanan dan penerbitan; jabatan promosi projek yang menghadiri pelaksanaan projek; jabatan pertandingan yang mengendalikan majlis pertandingan dan anugerah; dan bahagian festival yang dikhaskan untuk perancangan festival, kurasi filem dan jemputan pembuat filem, peralihan dan produksi sari kata dan semua pengaturan di tempat semasa festival.[2]

Majlis penganugerahan itu setaraf dengan Taiwan Anugerah Akademi. Anugerah tersebut dipertandingkan oleh Bahasa Cina penyerahan dari Taiwan, Hong Kong, Republik Rakyat China (RRC) dan di tempat lain. Ini adalah salah satu daripada empat anugerah filem berbahasa Cina utama, bersama dengan Anugerah Filem Hong Kong, Anugerah Rooster Emas dan Anugerah Seratus Bunga, juga antara anugerah filem yang paling berprestij dan dihormati di industri filem berbahasa Cina. Ia juga merupakan salah satu anugerah tahunan utama yang disajikan di Taiwan Anugerah Golden Bell untuk pengeluaran televisyen dan Anugerah Melodi Emas untuk muzik.

Upacara penghargaan Golden Horse diadakan setelah festival selama sebulan yang mempamerkan beberapa filem pilihan yang dicalonkan untuk anugerah tersebut. Sebilangan besar pemenang filem dalam sejarah anugerah adalah produksi Hong Kong. Tempoh penyerahan biasanya sekitar bulan Julai hingga Ogos setiap tahun dan pencalonan diumumkan sekitar Oktober dengan upacara diadakan pada bulan November atau Disember. Walaupun telah diadakan setahun sekali; namun, ia dihentikan pada tahun 1964 dan 1974 dan diboikot dalam upacara selepas tahun 2018.[3][4] Pemenang dipilih oleh juri hakim dan dianugerahkan patung Golden Horse semasa upacara penyiaran.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada bulan Mei 1962, Pejabat Maklumat Kerajaan daripada Republik China (ROC) menggubal "Bahasa Mandarin Peraturan Anugerah Filem Tahun 1962 "secara rasmi menjumpai Anugerah Kuda Emas. Namanya Kuda Emas (金馬adalah istilah politik umum yang berasal dari pulau-pulau di Orang Kinmen, Quemoy, atau "Golden Gate" (金門) dan Matsu atau "Kuda Leluhur" (馬祖), yang berada di bawah kawalan ROC. Alasannya adalah semata-mata politik, kerana pulau-pulau ini adalah pulau-pulau luar pesisir Taiwan yang melindungi mereka dari daratan, dan dikuatkan dengan kuat selama perang dingin. Ini untuk menunjukkan kedaulatan Taiwan atas Republik Rakyat China.

Majlis anugerah ini diadakan untuk meningkatkan industri filem berbahasa Cina dan memberi penghargaan kepada filem dan pembuat filem berbahasa Cina yang luar biasa.[5] Ini adalah salah satu anugerah paling berprestij di industri filem di Asia. Ini telah membantu pengembangan filem dalam bahasa Cina kerana memberikan sokongan dan dorongan besar kepada para pembuat filem. Selain itu, pihaknya berhasrat untuk memperkenalkan filem-filem hebat kepada penonton Taiwan dari seluruh dunia untuk merangsang pertukaran idea dan memberi inspirasi kepada kreativiti.

Penyertaan dan kelayakan[sunting | sunting sumber]

Upacara penghargaan memberi perhatian tidak hanya kepada filem komersial tetapi juga filem artistik dan dokumentari. Terdapat beberapa kritikan mengenai hal ini dari mereka yang percaya bahawa ini tidak akan banyak membantu industri filem komersial Taiwan. Walau bagaimanapun, upacara penghargaan memainkan peranan penting dalam membantu industri filem dan menarik lebih banyak perhatian orang terhadap filem berbahasa Cina.

Di bawah peraturan semasa, mana-mana filem yang dibuat terutamanya dalam bahasa Cina layak untuk pertandingan. Sejak tahun 1996, tindakan liberalisasi membenarkan filem dari tanah besar China untuk memasuki Anugerah. Beberapa penghargaan telah diberikan kepada artis dan filem China daratan, termasuk Jiang Wens Dalam Panas Matahari pada tahun 1996, Pelakon Terbaik untuk Xia Yu pada tahun 1996, Joan Chens Xiu Xiu: Gadis yang Dihantar pada tahun 1999, Pelakon Wanita Terbaik untuk Qin Hailu pada tahun 2001 dan Lu Chuans Kekexili: Rondaan Gunung pada tahun 2004.

Kategori anugerah[sunting | sunting sumber]

Merit awards
Nama Inggeris Nama Mandarin Anugerah pertama
Filem Terbaik 最佳劇情片 1962
Best Animation Feature 最佳動畫長片 1977
Best Documentary 最佳紀錄片 1962
Best Short Feature Film 最佳創作短片 1996
Best Short Animation Film 最佳動畫短片 2016
Pengarah Terbaik 最佳導演 1962
Pelakon Lelaki Utama Terbaik 最佳男主角 1962
Pelakon Wanita Utama Terbaik 最佳女主角 1962
Best Supporting Actor 最佳男配角 1962
Best Supporting Actress 最佳女配角 1962
Best New Director 最佳新導演 2010
Best New Performer 最佳新演員 2000
Best Original Screenplay 最佳原著劇本 1962
Best Adapted Screenplay 最佳改編劇本 1962
Best Cinematography 最佳攝影 1962
Best Visual Effects 最佳視覺效果 1995
Best Art Direction 最佳美術設計 1965
Best Makeup & Costume Design 最佳造型設計 1981
Best Action Choreography 最佳動作設計 1992
Best Original Film Score 最佳原創電影音樂 1962
Best Original Film Song 最佳原創電影歌曲 1979
Best Film Editing 最佳剪輯 1962
Best Sound Effects 最佳音效 1962
Special awards
English name Mandarin name First awarded
Outstanding Taiwanese Filmmaker of the Year 年度台灣傑出電影工作者 1997
Audience Choice Award 觀眾票選最佳影片 1992
Lifetime Achievement Award 終身成就獎 1993
External awards
English name Mandarin name First awarded
FIPRESCI Prize 國際影評人費比西獎 2007
Piaget Award for Best Original Screenplay 伯爵年度優秀獎 2013

Tuan rumah[sunting | sunting sumber]

Untuk empat belas upacara penganugerahan pertama, tidak ada tuan rumah biasa untuk upacara tersebut. Tuan rumah bermula sejak upacara kelima belas; tuan rumah tahun itu Ivy Ling Po dan Wang Hao. Sejak itu, biasanya terdapat dua tuan rumah setiap tahun, kadang-kadang dengan gabungan satu tuan rumah dari Hong Kong dan yang lain dari Taiwan. Sebilangan besar selebriti telah menganjurkan majlis tersebut, seperti Jackie Chan, Eric Tsang, Kevin Tsai dan Dee Hsu. Pada tahun 2012 (upacara anugerah ke-49), Bowie Tsang dan Huang Bo adalah tuan rumah dan Huang Bo menjadi tuan rumah pertama dari Tanah Besar China dalam sejarah Festival dan Anugerah Filem Kuda Emas.

Rekod[sunting | sunting sumber]

  • Pelakon Hong Kong Tony Leung Chiu-wai telah memenangi anugerah Pelakon Terkemuka Terbaik. Dia memenangi anugerah ini dalam majlis anugerah 31, 40 dan 44 dengan Chungking Express, Urusan Infernal, dan Nafsu, Awas. Dia juga memegang rekod pelakon dengan pencalonan terbanyak dalam kategori Pelakon Terbaik dengan 7 kali.
  • Pelakon Hong Kong Maggie Cheung memenangi anugerah Pelakon Wanita Terunggul. Dia memenangi anugerah ini dalam majlis anugerah 26, 28, 34 dan 37 dengan Bulan Purnama di New York, Pentas utama, Rakan-rakan: Hampir Kisah Cinta, dan Dalam Mood for Love.
  • Pada tahun 2009, pada majlis anugerah ke-46, buat pertama kalinya, dua pemenang dianugerahkan Pelakon Terbaik: pelakon Hong Kong Nick Cheung dan pelakon Cina Huang Bo.
  • Pada tahun 2006, pada majlis anugerah ke-43, pelakon berusia 9 tahun Ian Gouw dinobatkan sebagai Pelakon Pembantu Terbaik kerana persembahannya di Selepas Ini Pengasingan Kita. Dia menjadi pemenang termuda dalam sejarah anugerah.
  • Pelakon Taiwan Loretta Yang dinobatkan sebagai Pelakon Wanita Terbaik dalam majlis anugerah ke-21 dan ke-22. Dia adalah pelakon pertama yang memenangi anugerah ini selama dua tahun berturut-turut.
  • Pelakon Hong Kong Jackie Chan mengambil anugerah Pelakon Utama Terbaik pada majlis anugerah ke-29 dan ke-30. Dia adalah pelakon pertama yang memenangi anugerah ini selama dua tahun berturut-turut.
  • Pelakon Hong Kong Anthony Wong telah memenangi sebilangan besar anugerah Pelakon Pembantu Terbaik. Dia memenangi anugerah ini dalam majlis anugerah ke-39, ke-40 dan ke-42 bersama filem Xiang Fei, Urusan Infernal dan Permulaan D.
  • Pelakon China Wang Lai telah memenangi anugerah Pelakon Pembantu Wanita terbanyak. Dia memenangi anugerah ini dalam majlis anugerah ke-3, ke-18, ke-25 dan ke-28 dengan filem-filem, Ren Zhi Chu, Xiao Hu Lu, Orang antara Dua China, dan Menolak Tangan.
  • Pengarah dan pelakon Cina Joan Chen adalah orang pertama yang memenangi anugerah dalam dua kategori, Pengarah Terbaik (pada tahun 1998 untuk Xiu Xiu: Gadis yang Dihantar) dan Pelakon Wanita Terbaik. Lebih-lebih lagi, dia adalah wanita pertama yang memenangi anugerah ini.
  • Pada tahun 2012, upacara anugerah ke-49, Huang Bo menjadi tuan rumah pertama dari China.
  • Juga pada tahun 2012, pelakon Hong Kong Chapman Ke dicalonkan sebagai Pelakon Terbaik untuk filem ini Vulgaria dan Pelakon Pembantu Terbaik untuk filem ini Diva. Dia adalah satu-satunya orang yang dicalonkan dalam dua kategori ini pada tahun yang sama.
  • Pada tahun 2015, pelakon Taiwan Kerana Lam menjadi orang pertama yang memenangi anugerah lakonan tiga kali ganda: Pelakon Wanita Terbaik, Pelakon Pembantu Terbaik dan Pelakon Baru Terbaik.
  • Pada tahun 2017, pada usia 14 tahun, pelakon Taiwan Vicky Chen menjadi orang termuda yang pernah memenangi anugerah Pelakon Pembantu Wanita Terbaik. Dia juga merupakan satu-satunya pelakon yang telah dinominasikan untuk dua anugerah lakonan (Pelakon Wanita Terbaik dan Pelakon Pembantu Terbaik) untuk tahun itu.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]