Anzac Parade, Canberra

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anzac Parade
Wilayah Ibu Negara Australia
Menatap Anzac Parade dari Peringatan Perang Australia
Maklumat am
JenisJalan raya
Panjang1.1 km (0.7 mi)[1]
Persimpangan utama
Northeast tamatLimestone Avenue / Fairbairn Avenue, Peringatan Perang Australia
 Constitution Avenue
Barat daya tamatParkes Way, Lake Burley Griffin
Lokasi
Subbandar utamaCampbell, Reid

Anzac Parade, jalan utama dan jalan raya di ibu negara Australia Canberra, digunakan untuk majlis-majlis upacara dan merupakan tapak banyak peringatan tentera utama.

Dinamakan sebagai penghormatan kepada Kor Tentera Australia dan New Zealand (ANZAC) Perang Dunia I, Anzac Parade menyertai Gallipoli Reach Tasik Burley Griffin di selatan dan Peringatan Perang Australia di utara. Sebagai paksi utama antara Dewan Parlimen dan Gunung Ainslie, ia membelah Avenue Constitution, yang membentuk satu sisi Segitiga Parlimen antara Civic dan Russell Hill.

The Parade is flanked by pokok gum biru Victoria eucalyptus trees on gently sloping banks either side of the three-lane, one-way roads centred by a wide parade ground topped with granulated rock (similar to scoria), with planted boxes of a low bush called Hebe. The eucalypts are Australian; and the hebe comes from New Zealand. The Parade is also flanked by the streets of Anzac Park West and Anzac Park East on either side of Anzac Park.

Pada Hari Anzac (25 April) dan majlis-majlis upacara lain, Parade dan jalan-jalan yang bersebelahan boleh dihalang untuk menyediakan laluan perbarisan bagi kumpulan pekerja bersenjata dan veteran terbentuk untuk meneruskan sama ada di sepanjang jalan perarakan pusat atau jalan-jalan di sepanjang jalan. Jalan curam konkrit untuk memudahkan perbarisan di sepanjang laluan perbarisan pusat adalah di jalan-jalan salib Parkes Way, Constitution Avenue, Currong Street / Blamey Crescent, dan Limestone Avenue / Fairbairn Avenue.

Tafsiran Peringatan[sunting | sunting sumber]

Anzac Parade - Peringatan (utara ke selatan)
Peringatan Perang Australia
Limestone Avenue (bulatan) Fairbairn Avenue
Hellenik / Greek
Perarakan
Kemal Atatürk / Turki
ruang untuk peringatan ruang untuk peringatan
Tentera Australia
Tentera Laut Australia
Perang Korea
Perkhidmatan Jururawat
Angkatan Vietnam
Tentera Udara
Tentera berkuda
Tikus Tobruk
Perang Boer
Penjaga keamanan
'Bakul' Australia
'Bakul' New Zealand
Constitution Avenue
Pejabat Anzac Park West
Pejabat Taman Anzac Timur
Parkes Way (air pancut) Parkes Way
Perkhidmatan jalan / kawasan letak kereta
(Ruang untuk Peringatan) Rond Terrace
Perkhidmatan kecemasan
Tasik Burley Griffin

Dalam cara tafsiran pameran muzium, peringatan diiringi oleh beberapa bentuk papan tanda untuk membantu orang yang lewat. Setiap peringatan mempunyai pelbagai plak atau batu asas yang diletakkan pada masa pembukaan. Selain itu, papan tanda tafsiran dalam format umum telah disediakan oleh Kerajaan Australia bersebelahan dengan setiap peringatan yang memberikan maklumat ringkas mengenai sifat dan / atau tapak orang atau kumpulan atau peristiwa yang membawa kepada penubuhan peringatan itu.

Situasi dan sejarah[sunting | sunting sumber]

Anzac Parade terletak di paksi utama antara Dewan Parlimen dan Gunung Ainslie. Ia membelah Avenue Constitution, yang membentuk satu sisi Segitiga Parlimen antara Civic dan Russell Hill.

Anzac Parade, yang terletak di Land Axis Canberra

The Parade memisahkan pinggir bandar kediaman Campbell dan Reid. Penamaan itu penting:


Di sudut Anzac Parade dan Constitution Avenue adalah Gereja Anglican St John the Baptist yang bersejarah, yang disucikan oleh Uskup Australia, William Broughton, pada 12 Mac 1845, kira-kira 80 tahun sebelum tapak ibukota negara diputuskan. Secara kebetulan, penyelarasan gereja itu sedemikian rupa sehingga nampaknya telah dirancang agar sesuai dengan penjajaran jalan-jalan yang bersebelahan, yang ditahbiskan dalam rancangan oleh Walter Burley Griffin .

Pencahayaan[sunting | sunting sumber]

Pencahayaan asli itu direka untuk menjadi simbol " penjaga kehormatan " dan dibuka oleh Perdana Menteri ketika itu, Robert Menzies, pada Hari Anzac 25 April 1965. Lampu jalan telah dikemas kini dan dibuka secara rasminya pada 26 Mac 2001 oleh Perdana Menteri Australia, John Howard . Reka bentuk ini bertujuan untuk menjadi cekap, dan untuk mengurangkan penggunaan tenaga dan dengan itu pencemaran udara juga mengurangkan pencemaran langit / cahaya.

Penyenaraian warisan[sunting | sunting sumber]

Pada Hari Anzac 25 April 2006 Menteri Alam Sekitar dan Warisan Persekutuan Ian Campbell mengumumkan bahawa Anzac Parade bersama-sama dengan Memorial Perang Australia akan ditambah ke Senarai Warisan Kebangsaan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Portal Canberra Portal Australian Roads

Rujukan[sunting | sunting sumber]

External links[sunting | sunting sumber]

Peta laluan:

KML daripada Wikidata

Templat:Road infrastructure in Canberra Templat:Canberra landmarks