Apatosaurus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian

Apatosaurus
Julat zaman: 155.7–150.8 Ma
Lewat Jurasik, 152-151 Ma
Louisae.jpg
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Superorder:
Order:
Suborder:
Infraorder:
Keluarga:
Subkeluarga:
Genus:
Apatosaurus

Marsh, 1877
Spesies jenis
Apatosaurus ajax
Marsh, 1877
Spesies
  • Apatosaurus louisae Holland, 1915

Apatosaurus yang bermaksud "kadal menipu") adalah genus dinosaurus sauropod herbivor yang tinggal di Amerika Utara pada akhir Zaman Jurasik. Othniel Charles Marsh menggambarkan dan menamakan spesies yang pertama dikenali, A. ajax, pada tahun 1877, dan spesies kedua, A. louisae, ditemui dan diberi nama oleh William H. Holland pada tahun 1916. Apatosaurus hidup sekitar 152 hingga 151 juta tahun yang lalu (mya), semasa akhir Kimmeridgian hingga awal zaman Tithonian, dan sekarang dikenali dari fosil di Formasi Morrison di Colorado, Oklahoma, New Mexico, Wyoming, dan Utah di Amerika Syarikat. Apatosaurus mempunyai panjang rata-rata 21–22.8 m (69–75 kaki), dan jisim rata-rata 16.4–22.4 t (16.1–22.0 tan panjang; 18.1–24.7 tan pendek). Beberapa spesimen menunjukkan panjang maksimum 11-30% lebih besar daripada purata dan jisim 32,7-72,6 t (32,2-71,5 ton panjang; 36,0-80,0 ton pendek).

Vertebra serviks Apatosaurus kurang memanjang dan lebih banyak dibina berbanding dengan Diplodocus, diplodocid seperti Apatosaurus, dan tulang kaki jauh lebih stabil walaupun lebih lama, menyiratkan bahawa Apatosaurus adalah binatang yang lebih kuat. Ekor dipegang di atas tanah semasa pergerakan normal. Apatosaurus mempunyai cakar tunggal di setiap lengan depan dan tiga di setiap kaki belakang. Tengkorak Apatosaurus, lama dianggap mirip dengan Camarasaurus, lebih mirip dengan Diplodocus. Apatosaurus adalah penyemak imbas umum yang cenderung mengangkat kepalanya. Untuk meringankan tulang belakangnya, Apatosaurus memiliki kantung udara yang membuat tulang di dalamnya penuh dengan lubang. Seperti diplodocid lain, ekornya mungkin digunakan sebagai cambuk untuk membuat suara yang kuat.

Tengkorak Apatosaurus bingung dengan tengkorak Camarasaurus dan Brachiosaurus hingga tahun 1909, ketika holotaip A. louisae ditemui, dan tengkorak lengkap hanya beberapa meter dari depan leher. Henry Fairfield Osborn tidak setuju dengan hubungan ini, dan terus memasang kerangka Apatosaurus dengan pemeran tengkorak Camarasaurus. Kerangka Apatosaurus dipasang dengan cor tengkorak spekulatif hingga tahun 1970, ketika McIntosh menunjukkan bahawa tengkorak yang lebih kuat yang ditugaskan untuk Diplodocus lebih cenderung dari Apatosaurus.

Apatosaurus adalah genus di keluarga Diplodocidae. Ini adalah salah satu genera yang lebih basal, dengan hanya Amphicoelias dan mungkin genus baru tanpa nama yang lebih primitif. Walaupun Apatosaurinae subfamily dinamakan pada tahun 1929, kumpulan ini tidak digunakan dengan sah sehingga kajian yang dilakukan pada tahun 2015 yang luas. Hanya Brontosaurus yang berada di subfamili, dengan genera lain yang dianggap sinonim atau diklasifikasikan semula sebagai diplodocine. Brontosaurus telah lama dianggap sebagai sinonim junior Apatosaurus; spesies jenisnya diklasifikasikan semula sebagai A. excelsus pada tahun 1903. Satu kajian pada tahun 2015 menyimpulkan bahawa Brontosaurus adalah genus sauropod yang sah yang berbeza dengan Apatosaurus, tetapi tidak semua ahli paleontologi bersetuju dengan pembahagian ini. Seperti yang ada di Amerika Utara pada akhir Jurasik, Apatosaurus akan tinggal bersama dinosaur seperti Allosaurus, Camarasaurus, Diplodocus, dan Stegosaurus.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.