Argentinosaurus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian

Argentinosaurus
Julat zaman: 97–93.5 Ma
Lewat Kreta
Argentinosaurus skeleton, PLoS ONE.png
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Suborder:
Infraorder:
(tanpa pangkat):
Keluarga:
Genus:
Argentinosaurus

Spesies:
A. huinculensis

Bonaparte & Coria, 1993

Argentinosaurus adalah genus dinosaur sauropod gergasi yang hidup pada zaman Kapur Akhir pada masa sekarang Argentina. Walaupun hanya diketahui dari sisa-sisa serpihan, Argentinosaurus adalah salah satu haiwan darat yang terkenal sepanjang masa, jika bukan yang terbesar, dengan anggaran panjang antara 30 hingga 40 meter (100 hingga 130 kaki) dan anggaran berat dari 50 hingga 100 tan (55 hingga 110 tan pendek). Ia adalah anggota Titanosauria, kumpulan sauropoda yang dominan semasa Cretaceous.

Tulang Argentinosaurus pertama ditemui pada tahun 1987 oleh seorang petani di ladangnya berhampiran bandar Plaza Huincul. Penggalian saintifik di laman web yang diketuai oleh pakar paleontologi Argentina, José Bonaparte dilakukan pada tahun 1989, menghasilkan beberapa vertebra belakang dan bahagian sakrum — tulang belakang yang bersatu antara vertebra belakang dan ekor. Spesimen tambahan merangkumi tulang paha lengkap (tulang paha) dan batang lain. Argentinosaurus dinamakan oleh Bonaparte dan ahli paleontologi Argentina Rodolfo Coria pada tahun 1993; ia mengandungi satu spesies, A. huinculensis. Nama generik Argentinosaurus bermaksud "kadal Argentina", dan nama khusus huinculensis merujuk kepada tempat penemuannya, Plaza Huincul.

Sifat fragmentasi Argentinosaurus kekal menjadikan tafsiran mereka sukar. Hujah berputar di sekitar kedudukan vertebra yang pulih dalam lajur vertebra dan kehadiran artikulasi aksesori antara vertebra yang akan memperkuat tulang belakang. Model komputer kerangka dan otot dianggarkan dinosaur ini mempunyai kelajuan maksimum 7 km / jam (5 mph) dengan kecepatan, langkah di mana bahagian depan dan belakang anggota badan yang sama bergerak serentak. Fosil Argentinosaurus ditemui dari Formasi Huincul, yang disimpan di Cenomanian pertengahan hingga awal zaman Turonia (sekitar 96 hingga 92 juta tahun yang lalu) dan mengandungi pelbagai fauna dinosaurus termasuk Mapusaurus raksasa.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.