Ariadne ariadne

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ariadne ariadne
Upperside
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Subkeluarga:
Genus:
Ariadne
Spesies:
Ariadne ariadne
Nama binomial
Ariadne ariadne

Ariadne ariadne, atau Angled Castor, adalah kupu-kupu yang termasuk dalam kelompok keluarga Nymphalidae dan sub-keluarga Heliconiinae.

Gambaran[sunting | sunting sumber]

Bahagian bawah Angled Castor

Rama-rama ini adalah bewarna coklat oren dengan garis berombak diatasnya. Tepinya agak berlekuk-lekuk dan kelihatannya berakhir pada puncak sayap hadapan. Tepinya adalah beralun dengan sudut yang besar hadir pada ruang di antara urat yang kelima dan di hujung urat ketiga. Tornus adalah secara keseluruhannya angulate. Sayap belakang termen amat bergigi. Terdapat tompok putih yang jelas ke arah puncak sayap belakang itu. Silianya berwarna putih, saling-ganti dengan coklat. Di bahagian bawah terdapat lebih keperangan.

Rama-rama Angled Castor, Kolkata, India
Rama-rama Angled Castor

Antena, kepala, toraks dan rufous ochraceous abdomen. Rama-rama jantan memiliki satu siri sisik bersinar gelap (androconia) di urat subcostal, urat 6 dan 7 dan tompokan di bahagian bawah sayap hadapan ke arah pangkal. Rama-rama betina kelihatan sama tetapi kelihatan sedikit pucat dan kurang sisik androconial. [1]

Ariadne Ariadne memiliki banyak persamaan dengan Ariadne merione, Castor biasa, tetapi pada Angled Castor, jalur melintang chestnut adalah lebih sempit dan kurang tersebar. Sisi Castor biasa adalah kurang beralun.

Habitat[sunting | sunting sumber]

Habits[sunting | sunting sumber]

Tumbuhan hos[sunting | sunting sumber]

Pokok kastor Ricinus communis merupakan hos paling biasa, yang memberikan kupu-kupu ini namanya dan hos lain termasuk Tragia cannabina dan T. involucrata.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Bingham, C.T. (1905). Fauna of British India. Butterflies. Volume 1.