Armada Hindia Timur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Armada Hindia Timur
HMS Renown pada tahun 1944 bersama kapal-kapal lain Armada Timur
Aktif1941–1971
Negara UK
Cawangan Royal Navy
JenisArmada
PangkalanPangkalan Angkatan Laut Trincomalee, Ceylon
Pangkalan Angkatan Laut Singapura (pasca perang)
PertempuranKehilangan Prince of Wales dan Repulse
Serangan Lautan Hindi
Pertempuran Madagascar
Operasi Dukedom
Operasi Livery
Komander
Komander
terkenal
James Somerville
Bruce Fraser

Armada Timur, kemudian dipanggil Armada Hindia Timur, adalah sebuah armada laut Royal Navy yang wujud antara tahun 1941 dan 1952.

Pada tahun 1904, First Sea Lord British, Laksamana Sir John Fisher, mengarahkan bahawa sekiranya berlaku peperangan maka tiga markas utama di Timur Jauh, Skuadron Hindia Timur, Stesen China, dan Skuadron Australia, semuanya hendaklah berada di bawah satu markas yang dipanggil Armada Timur, berpangkalan di Singapura. Panglima Besar, China akan mengambil alih pemerintahan. Semasa Perang Dunia I, skuadron-skuadron mengekalkan identiti berbeza mereka dan 'Armada Timur' hanya digunakan sebagai satu istilah umum. Struktur ketiga-tiga skuadron diteruskan sehingga Perang Dunia II dan apabila bermulanya permusuhan dengan Empayar Jepun, Armada Timur secara rasminya ditubuhkan pada 8 Disember 1941, menggabungkan Skuadron Hindia Timur dan Skuadron China.[1]

Semasa peperangan, ia merangkumi banyak kapal dan anggota dari tentera laut negara lain, termasuk Belanda, Australia, New Zealand, dan Amerika Syarikat. Pada 22 November 1944 Armada Timur telah dibentuk semula sebagai Armada Hindia Timur dan terus berpangkalan di Trincomalee. Susulan dari pembentukan semula kapal-kapalnya yang tinggal telah membentuk Armada Pasifik British.[2] Pada Disember 1945 Armada Pasifik British telah dibubarkan dan pasukan-pasukannya diserap ke dalam Armada Hindia Timur. Pada tahun 1952 Armada Hindia Timur telah dinamakan semula Armada Timur Jauh.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jackson, p. 289
  2. ^ Hobbs, David. "THE BRITISH PACIFIC FLEET IN 1945 A Commonwealth effort and a remarkable achievement" (PDF). navy.gov.au. Royal Australian Navy. Dicapai pada 18 July 2018.